LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 30 november 2008

Av Mynta - 30 november 2008 16:29


Jag tog ju några kort under tiden vi stöpte...


Såhär förbereder vi bland annat:


Vi knyter fast veksnören vid en brädbit med borrade hål.

Muttrar används dels som tyngder, dels som "stopp".


Sedan är det bara att doppa vekarna i den uppvärmda ljusmassan;

om och om igen...


Efter några doppningar såg mina och mammas tjocka adventsljus ut såhär:


Åtskilliga "doppningar" kvar, alltså!


Mamma hade tänt en loppisfyndad ljusstake i verkstaden där vi stöpte:


Här syns de numera berömda duväpplena, igen...


Mamma och storasis står i "doppkö" bakom stöpkärlet:


 Storasis med det långa, blonda hårsvallet.

Mamma med världens tjockaste fläta (lovar!).

Här är mamma nyklippt, dessutom. Pappa klippte hennes hår

häromdagen - då nådde flätan ner till midjan!!


Och här har ni då undertecknad:


Ljushuvudet in action!

Var är HENNES tjocka hårsvall, då? Vet inte. Har inte begåvats med den genen, tydligen...


På kvällen bjöd mamma på en jättegod soppa; Nikkaluoktasoppa:


Jag skrev genast av receptet - den ska jag laga imorgon på vår soppemåndag!! Här har ni receptet:

 


Hoppas det går att läsa...

Förresten, ni ser kanske att jag satt köttbuljongtärningarna inom parentes?

Jag har själv slutat använda buljong i maten p g a all glutamat. Jag kör med Herbamare örtsalt istället.


-Smaklig spis!

Av Mynta - 30 november 2008 13:54


Jag måste ju helt enkelt lägga ut bilder på mina egenhändigt stöpta ljus nu - ska inte hålla er på halster, längre!


Såhär blev mina  fyra adventsljus. Sneda men charmiga, eller hur?

Av 100% äkta stearin!! Vi hade en teori om att mina ljus hängde närmst ytterdörren, och därför blev utsatta för kyligt vinddrag varenda gång vi gick in eller ut - därav krokigheten...


Sedan kom jag hem med ytterligare tre grenljus:


Ett grenljus för julafton, ett för juldagen, och ett för annandagen...

Jag brukar sätta dem i en kalkfläckig gammal terracottakruka (med oasis i), och dekorera med lite grönmossa. Brukar bli jättefint!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards