LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Kuddfluffare med dolda hemligheter

Av Mynta - 12 maj 2008 11:41


Jag är en sån där som går och "plockar" ständigt här hemma. Kan bli störd av att något t ex står "snett" eller "fult", att kuddarna i soffan är "nerlegade" och tillplattade, eller att krukväxter har vissna blad...

Fluffar därför kuddar, ansar växter och "småplockar" dagligen. Vill ha rena ytor. Ytor som inbjuder till att slå sig ned och fixa med nåt. Känns också vilsamt att slippa gå och se på allmän "rörighet".  Jag kan liksom inte koncentrera mig om det är rörigt runt omkring mig. Måste FÖRST plocka i ordning innan jag kan sätta mig och göra nåt annat...


Denna "plockighet" har dock en baksida. Min mörka sida...

Skämt åsido; allt som jag upplever vara överflödigt eller "ivägen" hamnar i verkstaden, garaget eller källaren. Garage & verkstad är inte uppvärmda. Alltså hamnar det mesta i källaren.


Vi bor ju som sagt i ett LITET hus. Finns inte rum för så mycket förvaring. Vi har totalt två garderober till en familj på fyra. Resten av kläderna trycks ner i byråer av allehanda slag. Familjens skor är också ett kapitel för sig...


Tänkte ni skulle få se lite bilder från vår källare...

Lovar ni att fortfarande vara mina vänner efter ni fått sett detta??

OK - shoot man, shoot:



Här har vi alltså källardörren. Enda ingången till källaren. Här kånkas det alltså tvättkorgar upp & ner, vareviga dag...


Alltså, dö nu inte:


WOW! Är detta kuddfluffarens källare? Verkligen??

Här trängs bla skokassar med sommar- resp vinterskor, frostkänslig målarfärg, högtryckstvätt, frysbox, gitarrer, barnkläder "på vänt", skridskor, ryggsäckar, julpynt, påskpynt, extrastolar, extramadrasser...

Ser ni förresten proppskåpet längst in? Jättekul när nån propp går...


Här kommer man alltså kånkandes på TUNG gammal flätad mangelkorg fullastad med tvätt - man får liksom gå sidledes; det är ont om plats!!

Nästa rum är pannrum kombinerat med tvättstuga:

Åååhh! Så vackert!

Till vänster finns pannan - wellpappslådan är full med pellets till vår pelletsbrännare. Rakt fram pelletssäckar. Till höger på väggen hänger centraldammsugaren. Här syns även resväskor, akvariegrejor, dammsugare till pannsotning...i garderoben förvaras bla extratäcken, kuddar & filtar...


Vill ni fortfarande kännas vid mig?


Vi går djupare in i skiten:


"Tvättstugan".

Till höger skymtar faktiskt största delen av min "hängande" garderob...

OK - finns lite kläder till vänster också. Dotterns påskkärringskläder främst, förresten.

Men - WOW- lite tjusiga trådbackar har man ju fått plats med! Så att man liksom kan LÅTSAS att man har någon sorts ordning...


Ja, nu har jag visat mitt ALLRA VÄRSTA. Skäms som en hund.

Men vi SKA ta tag i detta i sommar, har vi sagt. Ska bara...

 
 
Ingen bild

Persilja

12 maj 2008 12:22

Jag drar en lättnadens suck!!!
Jag var nästan lite rädd för dig innan, du var så...så...perfekt! Det SYNS ju att du fluffar och puffar och plockar! Men NU när jag sett din mörka sida känns du som en tvillingsjäl. Man MÅSTE nog ha såna områden annars är man lite spooky! Eller?
Tror du att man nånsin får ordning ÖVERALLT??? Jag hoppas det hela tiden. Det är liksom min motor i livet. När jag väl fått ordning, då stannar kanske maskineriet?
Min svärmor har det. Hon är snäll och rar, men spooky för det finns inte ett utrymme som inte är sorterat och dammat och perfekt. Och hon har MASSOR av grejor!!!! Men så har hon bara haft ett barn också. Det är nog lättare då, eller jag skyller på det!
Jag är SÅÅÅ glad att du är mänsklig!!! ;D

 
Helena

Helena

12 maj 2008 13:09

Hallå " kuddfluffarn". Jag e precis som du, vill ha rena ytor runt om mig. Plockar och försöker hålla i ordning på bottenvåningen. ( Vad som e på övervåningen bryr jag mig inte om , där huserar barnen ) Men om du kollar in i klädkammaren och förrådet så är jag allt lite lik dig. Där skyfflas allt undan som jag inte vill se i en evig röra och hög tills mannen tar ett kraft tag och röjer upp. Tur jag har honom....

Men du den där trappen kan inte vara rolig vintertid .. Lär ju hamna en del snö längst ner vid dörren eller ?

Så klart att jag fortfarande vill kännas vid dig , du e ju för sjutton bara mänsklig !!! Kram på dig..

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Ingen bild

Sis

12 maj 2008 21:07

Aj aj...känner mig lite medskyldig...tänker på de där stora svarta plastsäckarna...
Possi!

 
Ingen bild

Mynta

12 maj 2008 21:54

Persilja: Tänker på nåt jag läst nån gång: "Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare." Kan kanske översättas till "Fullkomlig härdsmälta i källare & övriga förråd kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare..." (Sytt gardiner, sprungit på loppis, bloggat, druckit vin...) Vet faktiskt inte om jag vill ha ordning precis överallt. Låter som ett jobbigt mål Tror aldrig att man liksom blir färdig. Så fort man är klar i ett hörn, har det hunnit hända saker i det andra...
Jag tror att jag t o m hade kunnat bli handlingsförlamad av att vara helt "ordnad & klar".

Helena: Nej, källartrappan är INTE rolig på vintern! Inte på sommarn heller - favoritställe för diverse skogsödlor och ibland grodor - vill INTE trampa av misstag på någon sån... På hösten är trappan full av nervirvlade löv från vår björk (ligger en del kvar, som synes...

Sis: Keep them coming!! Love ya!

 
A

A

13 maj 2008 07:59

Trevligt med en rundtur i din "mörka hemlighet". :D
Påminner om vår klädkammare (ska ta foto någon dag).
Jag tror inte heller att man någonsin blir klar, inte jag i alla fall. När jag rensar i ett hörn så fylls ju alltid något annat hörn upp av sånt som jag ska "ta hand om sen". :D

http://minsoffa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lucia

13 maj 2008 08:40

Hahahaha!! Den första bilden trodde jag var tagen från vår källare! Känner så väl igen den prickiga kassen, Maxi-påsarna och färgburkarna. Blev riktigt full i skratt. Det känns befriande att vi alla verkar ha våra "mörka" sidor. Synd bara att skrot i källaren enligt Feng shui innebär att man inte kan lämna det förflutna och att det hindrar oss från att gå vidare. Men nu har ju jag aldrig varit speciellt inne på just Feng shui : )
Ha en bra dag ovan det "mörka"!

http://www.gavleveckan.se/blogg/visablogg.aspx?guid=5dae6606-65f9-41c1-ac00-ed22dfb43007

 
winnerhorse goes lax

winnerhorse goes lax

13 maj 2008 09:47

Botten:
200 g mörk kavring
75 g smör
Fyllning:
5 gelatinblad
300 g gravad lax
2 små rödlökar
2 1/2 dl creme fraiche light
500 g Kesella mager
2 dl crème fraiche
1-2 msk pressad citron/lime
salt och peppar, gärna citronpeppar
En gnutta majjonnäs för smakens skull
Garnering:
200 g löjrom eller röd stenbitsrom
citron, avocado (kan uteslutas)
dill

Lax och lök skärs i småbitar. Riv ned kavringen och blanda med smält smör - dutta ut i en form och ställ kallt under tiden du gör det andra. Blanda kelda, cr fraiche och lök och lax och kryddor. blötlägg gelatinbladen i kallt vatten och smält bladen på svag värme. Häll ned i röran. Häll ned allt i kavringbotten.Stå kallt ett tag innan du garnear. Garnera med rom och avocado eller vad du tycker passar. jag är en stor ivrare av citronpeppar på kvarn!

Lycka till nu Mynta! Bry dig inte om källaren, njut av denna rätt istället. Jag kan ju passa på att nämna att trots att den är väldigt mättande så brukar den ha en strykande åtgång. jag har mixat ned lite räkor ibland och en och annan kräftstjärt. Allt efter vad huset förmår. Det går bäst med gravad lax förresten. rökt blir lite för salt.
Kära hälsningar från Winnerhorse

http://www.winnerhorse.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

13 maj 2008 10:59

Hittat min tvillingsjäl tror jag, jag är också en sådan som går och plockar, fluffar och har mig... usch det är en hemsk sida. Jag skulle mycket hellre vara lite mer rörig av mig men nu är jag inte det.Och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det?
Tack för titten hos mig, min retrogardin, jag tror det är ormbunksblad. Jag ska lägga ut en när bild i bloggen snart.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

13 maj 2008 17:46

Tack snälla söta rara underbara kompis!!! Vad glad jag blev över ditt paket idag!!! Det är nästan så att min man blir lite sotis över alla "kärleksbrev" jag får. För jag blir så sprallande glad och tjoar och tjuter. Men det är bra. Då kanske han får en hint om vad det är han glömt de senaste 5...hrm... harkel...10... 15...ööhöhööööö....20 åren!
Hahaha!

 
Ingen bild

Mynta

14 maj 2008 09:59

A: Yes! Vill se foto av klädkammaren! Behöver känna att jag inte är ensom om att ha katastrofområden!!

Lucia: Vi kanske ska rensa i VARANDRAS källare? Lite kuligare upplägg, liksom!
Vi kanske kan "fynda" lite kul grejor & byta med varann?
Håller precis på att läsa Feng Shui-böcker, nu. Vår källare är INTE bra enligt den läran, har jag kunnat konstatera...

Winnerhorse: TACK för receptet! Ska bli smarrigt!!

Charlotte: Jag vill också bli lite rörigare (och charmigare). Är tyvärr en sådan där allt-eller-inget-personlighet. Antingen skitrörig eller strikt ordningssam. Skulle vara bra om man kunde hitta ett mellanläge...
Ska hålla utkik efter ditt retrofönster. Fint blev det, i alla fall!!

Persilja: Visst är det kul med paket? Man blir liksom barn på nytt! Hoppas innehållet kan komma till nytta...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards