LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 27 november 2008

Av Mynta - 27 november 2008 23:11


Efter att ha pyntat mina adventsfönster med julstjärnor, drabbades jag av "halsbandslängtan" - ville göra något juligt:

...det blev en ängel...



 

...och en stjärna...


Hmmm...vilken ska jag ha på mig imorgon när jag stöper ljus?

Dagsformen får avgöra.


Gonatt (IGEN!).

Av Mynta - 27 november 2008 21:54


Idag hade jag några ärenden i en större stad nära mig.

OK, då - Helsingborg!


När jag ändå var där, passade jag på att kolla in premiäröppnandet av en ny butik där; Lagerhaus. Hade nämligen sett en rolig chokladjulkalender därifrån, som jag skulle velat ge våra barn...

Tror ni att de hade den? Nej. Men de hade en hel del annat.

Sedan blev det en sedvanlig tur inom ICA Maxi för matinköp, bl a.

Stack även inom Systembolaget för att köpa årets julsnaps från Reimersholm.


Tips (nördigt sådant??): Brukar egenhändigt lägga in vårt eget julbords enda sillvariant; Brantevikssill (sååå goood!!!). Men att fixa de där sillfiléerna några dagar innan självaste julafton har inneburit ett rätt så plågsamt stressmoment; man är ju liksom inte ensam i kön till fiskbilen utanför det stora varuhuset...

Jag köpte årets sillfiléer IDAG!. De går nämligen utmärkt att frysa, så att man kan ta fram dem i lugn och ro NÄR MAN HAR TID: Bra, va?


Dagens julhandling:


Bilden ljuger lite; jag köpte FYRA grenade julstjärnor (+ två nya terracottakrukor). Reimersholms julsnaps står mellan julstjärnorna. Framför snapsen står ett "tomtespel" från Plutodesign (köpt på Lagerhaus). Tyckte jag var lite kulfult. Bredvid står en jättefin röd&vit porslinsburk med korklock - till julbordets senap, kanske? (också från Lagerhaus).

Väskan med "tomtebabusjkorna" är också från Lagerhaus; 10 ynka riksdaler!!

Så är även de tre lingonljusmanschetterna (oj, vad lååångt ord!).



Den runda brickan i zink med kulfötter ska jag ha till mina (oops - VÅRA) adventsljus, är det tänkt.


Imorgon ska jag iväg till mamma och stöpa ljus tillsammans med storasyster (och pappa). Vi startade en urtrevlig tradition förra året, nämligen;

den att vi ska stöpa våra egna adventsljus! Vi stöper även grenljus till våra julbord, samt enkla ljus till diverse ljusstakar. Det, kombinerat med glöggdrickande, clementinätande, pepparkaksätande & lågmäld julmusik ackompanjerat av skratt och allmänt mysprat är en "hit", måste jag ju säga!

Närmre julstämning är nog svårt att komma!


Ser fram emot morgondagen! (Ska försöka komma ihåg att ta kameran med mig...)


-Gonatt!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards