LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 30 november 2008

Stöpbilder

Av Mynta - 30 november 2008 16:29


Jag tog ju några kort under tiden vi stöpte...


Såhär förbereder vi bland annat:


Vi knyter fast veksnören vid en brädbit med borrade hål.

Muttrar används dels som tyngder, dels som "stopp".


Sedan är det bara att doppa vekarna i den uppvärmda ljusmassan;

om och om igen...


Efter några doppningar såg mina och mammas tjocka adventsljus ut såhär:


Åtskilliga "doppningar" kvar, alltså!


Mamma hade tänt en loppisfyndad ljusstake i verkstaden där vi stöpte:


Här syns de numera berömda duväpplena, igen...


Mamma och storasis står i "doppkö" bakom stöpkärlet:


 Storasis med det långa, blonda hårsvallet.

Mamma med världens tjockaste fläta (lovar!).

Här är mamma nyklippt, dessutom. Pappa klippte hennes hår

häromdagen - då nådde flätan ner till midjan!!


Och här har ni då undertecknad:


Ljushuvudet in action!

Var är HENNES tjocka hårsvall, då? Vet inte. Har inte begåvats med den genen, tydligen...


På kvällen bjöd mamma på en jättegod soppa; Nikkaluoktasoppa:


Jag skrev genast av receptet - den ska jag laga imorgon på vår soppemåndag!! Här har ni receptet:

 


Hoppas det går att läsa...

Förresten, ni ser kanske att jag satt köttbuljongtärningarna inom parentes?

Jag har själv slutat använda buljong i maten p g a all glutamat. Jag kör med Herbamare örtsalt istället.


-Smaklig spis!

 
 
Ingen bild

Persil,ja

30 november 2008 23:23

Det var jag som fick hårsvallet. Det slängdes norrut, hehe!
Men jag måste säga att det ser fruktansvärt mysigt ut! Ljusen blev snygga.
De är lite "knubbiga", påminner om...ojojoj vad jag fick snuskiga associationer nu! Nu ska jag kommentera soppan istället. Det är klart persilja är med på ett hörn där! Den lät god. Kan inte säga att jag ätit den trots min 8-åriga närvaro till Nikkaloutka!
Måste nog testa! Jag använder inte heller buljong. Slänger alltid ner lök i allt som ger världens godaste smak...töck ja iallafall!
Ser några av din fars alster. Härliga John Kandell inspirerade skåp.
Förresten tycker jag att det är mer sensuellt med de där mjuka fjunen du har i nacken än alla tjocka flätor i världen! Så det så. Fast vem är jag att uttala mig om sånt? Men fråga din man, han håller nog med! :D

 
Ingen bild

Mynta

30 november 2008 23:47

Fick jag igen för snön nu, eller?? =)

Jodu, vi associerade rätt friskt också under kvällens gång...speciellt när syrrans ljus plötsligt gled av veken när det hängde "på tork". Mamma fångade det snabbt i handen (ett tjockt ljus som mina adventsljus) och blev lite förlägen när hon insåg hur hela scenen liksom såg ut. Syrran och jag skrattade så tårarna rann! Mamma med.

Pappas skåp och andra grejor får jag visa imorgon istället, tror jag - orken börjar ta slut för idag...

Tack för att du var vänlig mot mina nackfjun.
Nu blev jag ju fnissig, här.

Hoppas din första advent har varit bra!
Det har min.

Kram!

 
Helena

Helena

1 december 2008 08:26

Det är så charmigt med hemstöpta ljus. Så speciella då varje ljus har sin egna lilla form. Jo , jag vet att man önskar alla ljus raka men det är ju inte alltid så det blir eller hur ?!
Njuter i fulla drag då jag ser bilderna från dina föräldrars trädgård. Deras lusthus är så vackert. Har de byggt det alldeles själva ?

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Losarinas mor

Losarinas mor

1 december 2008 08:29

Er det lige hyggeligt eller hvad !!!!

http://wwwkrlighedsagdelosarinasmor.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

2 december 2008 01:34

Helena: Lusthuset kom från början som en "byggsats" som pappa fixade till. Sedan har det modifierats efter egna önskemål efterhand...

Losarinas mor: Jo - det är MYCKET hyggeligt!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards