LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under maj 2010

Av Mynta - 31 maj 2010 08:44


...alltså, vad finns där att säga???


  


Ja, man kan ju INTE säga att det är speciellt ROLIGT, i alla fall...


Hängde ut en tvätt mellan molntapparna, eftersom jag tyckte vädret såg ut att ha hyfsat till sig lite. Tji fick jag.


Går inomhus och vankar och har svårt att få nåt ordentligt gjort.

Livet känns inte riktigt kul, liksom.

Den uteblivna sommaren tar kål på livsandarna som annars brukar bubbla runt i mitt bröst...suck & stön.


Går härinne och tittar ut genom regnvåta fönsterrutor.

  


Planterar om växtskott. Tar in en blomma eller två från rabatten.


Försöööker sätta lite guldkant...


  


Har ni inte provat brieost tillsammans med fikonmarmelad på grovt bröd, så bör ni göra det NUUU!!!


Annars har "min" gröna vecka förflutit väl.

Det har varit riktigt kul att kocka igen!


Morotssåsen till spaghetti var  t ex alldeles helt ok:


  


...fast maken hävdar att denna bild på morotssåsen liknar nåt helt annat...


Tisdagens kinagryta med quorn var väl OK...


  




...men med så många olika ingredienser, smakade den ändå alldeles för LITE, ansåg vi. Enda smaken som låg kvar på tungan var liksom...vanlig sälta...


En HÖJDARE däremot, var ju majsplättarna!!


  


De bev matiga med majs, färsk koriander och färsk hackad chili i smeten!

Tillsammans med feta- och kesoröran, samt spenatsallad, blev det direkt en favorit hos sonen:


  


Ser inte så tokigt ut, va?


Aubergine- och kikärtsgrytan innebar en hel del grönsaksskärande:


  

Efer att ha hällt i Indisk cookingsauce (Tikka Masala), kokosmjölk & kikärtor, såg den ut såhär:

  


Serverades med basmatiris.

Nästa gång tror jag att jag häller i TVÅ burkar kikärtor istället för en.

Ingen jättefavorit.

MEN - det blev ju bönburgarna!!!

De blev så underbart goda tillsammans med cole slaw & avokadomos, att jag faktiskt inte lyckades få med dem på bild efter att de var färdiga - vi åt rubb & stubb på tio röda!!!

(Inte dottern...)

Men såhär såg burgarna i allafall ut INNAN de lades i stekpannan:


  


Vet inte om ni läser kommentarerna här, men alla recept jag använt kommer från ica.se. Jag har tänkt prova alla (eller i alla fall många) av deras recept under temat "Billiga Veckan". Där finns veckomenyer (5-dagars) beräknade åt 4 personer, för under 400 kr. Lite intressant, kan ju jag tycka.

Jag har en enorm idétorka just nu, nämligen, vad gäller matlagning.

Inte bra - det blir dyrt & enformigt i längden.

Måste ju prova nåt annat då. Varför inte "Billiga Veckan"?

Jag kör på och ser vad det blir av det...


Veckan avslutades med ett överraskningsbesök hos mamma på Mors Dag:

  

- Vilken tur att hon precis bakat rabarberpaj, då!




Av Mynta - 26 maj 2010 08:15


  


Kan det finnas NÅGOT grönare än en nyss utslagen bokskog???

Jag bara undrar.


Denna vecka kommer att gå i det grönas tecken.


  


Köksfönstret blev bl a lite grönare igår med nytvättade nygamla gröna gardiner...


  


...och köksgolvet fick också sitt.

Rullade ut min "sommarmatta", som jag köpte förra året.




  


...och husets veckomeny blev helgrön - det beslöt den diktatoriska kocken i söndagskväll...


   


...således blev det grön shopping på måndagen...



   


Och gräset växte kämpahögt, kämpahögt, kämpahögt...NÄR ska jag få höra prasslet av små hönsafötter????????????????

Snyft & hulk.


När jag klippte gräset (märk: UTANFÖR hönsgården) häromdagen, blev jag varse om att vi har en söt liten padda i vår trädgård (han klarade sig preciiis från att inte bli paddslams).

(Tro mig - åtskilliga paddor har fått sätta livet till i vår hungriga handjagare...)

(Urk & dubbelurk!)


Klart han måste få lite vatten:


  


Och - håll i er nu - som om inte allt detta gröna skulle vara nog - KOLLA vad som liksom plötsligt bara FANNS i en av mina krukor inomhus:


  


ETT AVOKADOSKOTT!!!


Och jag som ju hade gett upp hoppet!!!

Tjohooo!!!


Hoppas nu att jag kan få den att överleva, bara...




  

Av Mynta - 24 maj 2010 08:50


...kan man ju faktiskt tro att man hamnat mitt i...


  


...men så har man hamnat hemma hos OSS - i vår trädgård...


Här stod maken igår och sågade till en golvskiva till hönshuset.

Hönshuset är inte isolerat än, men "vi" jobbar på det...


Alltmedan jag klättrar på väggarna.


Kan man snabbspola en make lite Fast Forward? Hade varit bra.


Jag har dock klättrat ner från väggarna ibland, och då bl a varit på loppis:


  


Kom hem med lite småkul.


Tänk - jag kan inte ens gå på loppis utan att komma hem med en växt!!

Någon loppisdam på Röda Korset hade väl tagit sticklingar hemifrån och planterat i en kalkfläckig gammal kruka. Jag föll direkt.

Ska bli kul att se vad det blir för växt/blomma.


Byggde på Christiania-feelingen genom att omedelbart hänga upp ett av loppisfynden på väggen ute på däcket:


  


Lite Flower Power blev det även med nya vaxduken på utebordet:


  


Flower Power inomhus:


  


Plockade liljekonvaljer under hundpromenaden igår - ljuvligt!!!


Vädret härnere i Skåne repade sig liiite mot slutet av förra veckan, men nu är vi tillbaks igen - kyligare temperaturer samt regn.

INTE så kuligt.


Dottern passade i alla fall på att bada i helgen...


  


...hade ju inte JAG varit så sugen på...brrrrrrrrr...


Var ÄR du, älskade sol och sommar???

Av Mynta - 19 maj 2010 10:33


Tiden går fooort!

Nu var det en vecka sedan jag  gjorde mitt senaste inlägg...det betyder MASSOR av bilder i kameraminnet!!!


Tänker därför min vana trogen, att bildbomba er återigen!!


  


Har gått och fnulat på min nya tavelvägg. Hängt upp lite mer MELLAN tavlorna, bl a några olika ljushållare. Har också nålat upp en del tygbitar på prov. Går nu och tittar och känner efter om de ska få vara kvar där (lite snyggare monterade, isåfall...). Väggen känns rätt OK nu, tycker jag.


( NU - när jag tittar på väggen här i bloggen, ser jag att de där maskerna ska bort (de där uppe till höger) - de konkurrerar med Åke Holms bilder. Bättre att satsa på enbart nonfigurativt...hmmm...)

 

 


  


Hönshusbygget har fortsatt. Vädret under Kristi Himmelfärdshelgen har varit eländigt - runt 5 grader, regn i massor...inte det ideala för hönshusbyggare!


  


...men jag ska inte klaga; vi har nämligen fått bygghjälp av världens bästa pappa - MIN pappa!!!  Han och maken spikade och sågade en hel dag!


  


Pirathöns på gång???


  


När vädret är dåligt, kan man ju alltid pyssla om sina inneväxter - här har Pengaträdet fått en välbehövlig dusch. Snart ska det få komma utomhus igen!


  


Lite kul - detta är faktiskt UNDULATFRÖN som jag sått i lite blomjord!

Detta gräs ska dunbollarna få att käka nu!


  


...det enda positiva med det eviga regnandet, har varit att all växtlighet utomhus har blivit VÄLDIGT grön & frodig!


  


Lite mer grönt. Ätgrönt.

Det har givetvis lagats massor med mat i helgen - LYCKAD matlagning...

Av detta blev det en smarrig asiatisk kycklinggryta:


  




En dag trotsade vi det eländiga vädret, och beslöt oss för att grilla.

Jag hittepåmarinerade några fläskytterfiléskivor i vinäger, olivolja, pizzakryddor & massor med vitlök:


  


...ser kanske föga aptitretande ut här, men väl på grillen...


  


...blev de sedan jättegoda!


Till det:


  


Världens godaste potatissallad med fetaost, rödlök, ruccola, purjolök, olivolja och svartpeppar!!


  


Bakade världens enklaste rabarberpaj (allt görs i en gryta på spisen), av rabarber från egna täppan... (fy vad allt blev "världens"...sorry.)


  


Grillkvällen avslutades ute i mörkret i skenet från vårt eldklot.


  


Fruktträden har blommat, och gräddbullen har varit ute mycket.

Hon är vår finaste blomma.


  


På tal om blommor - visst var årets färg på Majblomman fin?

Det tyckte jag.


Var ju tvungen att tala om det på nåt vis, liksom...

Av Mynta - 12 maj 2010 09:47


Allt känns lite bättre nu.

Tack för all uppmuntran, hörni!


Operation vindskydd är avslutad.


Gick snabbare än förväntat.


  


...trots upprepade försök till försinkning av vissa...

Amen HALLÅ!! Någon försöker faktiskt JOBBA här!!!


Tadaaa...


  


Desperate Homestyling.se.


Det får funka såhär, helt enkelt. Sket i öljetterna. Använde häftpistolen.

Love häftpistols - sooo much faaaster!!!


Sen försökte ju vissa liksom be om förlåtelse, medelst fjäsk...


  


Nähädu! DEN går vi inte på! Vackra-ögon-tyck-synd-om mig-utan-anledning-varianten har vi varit med om förut!! Tror du man är dum, eller???

Du FÅR ingen döbakt bullebit av mig ändå. Så det så.


Kolla bara in detta, förresten:


  


Mitt under mitt styling-fotograferande kom detta brummande förbi, strax över takåsarna i byn!!

Ett supermaffigt Herkules-plan!!! SKITHÄFTIGT!!!

Fick ståpäls. Får jag ofta av flygplan. Helst när de låter mycket, och kommer riktigt nära...

Det pågår en jättestor militärövning över hela Skåne nu i veckorna, och man ser militärer och militärfordon av allehanda slag runt om i trakten.

Det är dock INTE roligt att hamna bakom en stridsvagn på väg till jobb...liiite stressande, faktiskt.


Jag har pysslat lite mer:


  


Jag har bl a målat om några billiga tavelramar.

Har äntligen blivit färdig till Projekt Åke Holm.


  


HÄR har jag haft tankar på lite omorganisering...


  



Sådär.

Blev rätt bra, va??

Skit i den fula svarta julbelysningskonen - den ska väck.

Tavlorna ser ut att "skrika" lite efter varann, men jag har ev en idé för att fylla ut tomrummen...


Denna hade jag tänkt ev skulle få ersätta jul-konen:


  


Finns (är det ju MENINGEN att den ska göra - men man vet ju aldrig...) på IKEA. 79 pix. Kan den väl vara värd?


Åke Holms bilder har jag varit förtjust i länge.

Jag är totalt förälskad i hans bildspråk - tycker det är HELT fantastiskt!


Kolla bara, t ex:


 


Visst är det väl helt underbart???


Eller denna:


   


Älskar den!



Från bildspråk till formspråk - har ni kollat in denna???


  


Visst var den väl lite rolig?

Maken kom hem med Kristi Himmelfärdsvin igår...

(Ser för min inre syn hur han har sett ut när han gick till bilen från Systemet, svingandes med denna i handen...)


Projekt Broderibryderi går saaakta framåt, det också.


   


Gillar att brodera.

Det är så meditativt...  

Av Mynta - 10 maj 2010 08:04


...hade jag i fredags...


Tillbringade många timmar i köket, och allt jag gjorde gick åt helvete.


Nr 1:


  


Det började så fint...


  


...men sen spårade allt liksom ur...

Inte nog med att alla bullar kastade sig kaosartat åt alla håll,

alla lyckade dessutom bli DÖBAKTA.



Nr 2:

Sedan skulle det kockas middag.

Kalvstek skulle det bli.


  


Den skulle brässeras.

Jag gjorde enligt konstens alla regler.


Torrare och segare kött har nog aldrig tillagats.

Dessutom misslyckades jag med att reda såsen (som hade en underbar smak, typiskt nog), så att den blev vattnig och urtråkig.


Kul fredagsmiddag vi hade.





INNAN jag ställde mig i köket i fredags, hade jag passat på att ta en tur till IKEA, eftersom jag på deras hemsida på nätet sett att de hade fått in vindskydd till balkong/uteplats, som vi hade behövt här hemma:


  




Glad i hågen stegade jag in på deras uteavdelning.

Vindskydden skulle finnas i tre olika randmönster; svart/vit, ljusblå/vit och röd/vit. Jag skulle ha den svart/vita.

De hade fått in två färger. Vilken fattades, tror ni?

Suck.


På hemsidan hade jag även sett skitcoola solcells-ljusslingor, som jag hade tänkt att ha ute i hammocken:


  


  

Tror ni att de fanns?

Nej.


Vid det här laget hade jag nästan gett upp. Sista grejen jag skulle kolla efter var en liten "minispalje" till slingrande krukväxter. Denna hade jag också sett på hemsidan. Skulle finnas i svart och vit:


  

SKULLE.

Men inte.


DÅ gick jag med bestämda steg mot tygavdelningen och tänkte, att det var ju självaste FAAAN - skulle jag komma hem alldeles tomhänt (och fullständigt oinspirerad) denna gång???

Nehejdu!

Här skulle sys EGET vindskydd!!


Av VANLIGT bomullstyg.

Som FANNS INNE.


Valet föll på detta:


  


Klippte två meter och gick mot kassorna.


På vägen ut svepte jag med mig två fina murgrönor (25 kr/st), samt en JÄTTEMARGUERIT (89 kr):


  


Dessa tre står just nu ute i en hörna på däcket och fryser om fötterna, oplanterade och miserabla.


Till råga på allt elände, har vädret här nere i Skåne nämligen varit FULLKOMLIGT KATASTROFALT den senaste veckan!!!


Det har blåst halv storm, varit SVINKALLT, samt regnat.

I FLERA dagar.

Solen har lyst med sin frånvaro.


Jag har fått plocka fram vinterjackan och fingervantarna IGEN.


Suck och stön.


_ _ _


Nej - nu ska jag äta en döbakt bulle och köra iväg och inhandla öljetter till vindskyddet.


Förresten så dog vetesurdegen igår.


Livet leker. Woho. Eller nåt.



Nu ska jag leta fram mössa och halsduk...



Av Mynta - 6 maj 2010 08:27


Jag har varit otrogen.

Usch & fy.



Med den här mannen:


  


Och vem fan är nu detta, då?

Jo - det är ju Jan Hedh!!

Konditor- och bagarmästaren; världsberömd i Sverige...


Författare till bl a denna:


  


Jag skulle nämligen starta upp en vetesurdeg igår, efter att helt sonika hällt ut ALL min rågsurdegsgrund i vasken - den var dödsdömd...


Nu var jag sugen på att göra en surdegsgrund av vete! Slog upp min surdegsbibel (Martin Johanssons), för att ta reda på receptet.

Och se - i Martins recept skulle man ha i en liten del rågsurdegsgrund i sin vetesurdegsgrund...


Det var DÅ jag vände mig till Herr Hedh.

HAN hade ett recept på vetesurdegsgrund UTAN hjälp av rågsurdegsgrund!

Han tog hjälp av syran från ett rivet äpple. Så det gjorde jag också.

Men hans proportioner vatten/mjöl gillade jag inte - hans grund blev alldeles för stabbig, enligt mig. Så jag mixtrade lite själv med proportionerna. Nu står vetesurdegsgrunden och bubblar (förhoppningsvis) i skåpet ovanför ugnen...


  


Hoppas Martin förlåter mitt lilla snedsteg...jag tänker gå tillbaka till honom när min vetesurdegsgrund är redo att användas. Lovar.

F'låt.


Har man sedan inget bättre för sig en kylig vårdag (när det blåser & regnar småspik, och man därför inte kan fortsätta bygga hönsgård...suck), så kan man ju alltid måla naglarna i någon ny, piffig färg...?


  


Vad sägs om klarblått, t ex???

Guuud, vad snyggt!!! Eller nåt.


Matchar i alla fall den blå strimman jag har mellan ögonen just nu...

Av Mynta - 4 maj 2010 16:43


Valborgshelgen förflöt i godan ro.

De flesta i familjen stannade hemma och tog det lugnt.

Det var bara dottern som var ute på äventyr...


  


Det tältades i skogen hos en kompis. De hade visst badat också. Ack, ja...den ungdomen, den ungdomen...


Jag passade bl a på att premiärklippa gräsmattan i helgen:


  


Hmmm...SNYGG är den då inte, vår gräsmatta; gulfläckig och eländig.

Har inte sett nåt vidare resultat av mitt toppdressande eller sådd...SUCK.


  


Men HAMMOCKEN är fin!!! Den gungade vi mycket i, under helgen.


  


...och grannen släppte ut korna - det är lika mysigt varje år när de släpps ut i det fria!!


De har varit jättenyfikna på vad vi har haft för oss (KORNA, alltså (men säkert grannarna också!)):


  


Vi har ju sågat, målat & skruvat ! Hönsgårdsbygget kryper saaakta framåt...

Nu börjar man kunna få en bild av hur det kommer att bli...


  


Jag tror hönsen kommer att stormtrivas!!


När jag såg toppen på hönsgården, blev jag sugen på att pimpa hela schabraket...


  


- Vi måste ju ha en vindflöjel på toppen!!!

Och givetvis i formen av en höna!

Jag satte mig och skissade i eftermiddags...får se om det nu kan bli något av detta - hade varit kul!


I skrivande stund har jag fullt med levrat blod i mina näsborrar...i min iver ute i hönsgården, med solen rakt i ögonen, stegade jag med FULL KRAFT in i en av de tvärgående ribborna. Jag slog i ribban tvärs över näsroten. Smällen blev så kraftig att jag studsade baklänges, ner i gräset. Fick sitta en stund och behärska mig (för att hålla tillbaka de VÄRSTA svordomarna). Måste ha varit en syn för gudar! Tur att man är ensam hemma...

Men det kommer att bli svårt att bortförklara den djupblå, svart/lila ömma strimman mitt mellan ögonen...gissa om jag kommer att få höra om detta intill döddagar???


Omedelbar åtgärd:


  

"Varningsvimplar" på den  ¤#%+*%¤   ribban...






  


...annars har helgen bl a inneburit sifferexercis i form av deklarerande.

Det som alltid tar längst tid hemma hos oss, är att hitta ALLA papper som måste fram...HATAR det!!!

Och rörigt bli det - papper ÖVERALLT!!!


Jag har förresten också börjat på en ny broderi-idé.

Får se om och när jag blir färdig med den...


 


...jag är ju inte precis känd för att kunna avsluta påbörjade projekt!




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards