LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 12 maj 2009

Växtvänner

Av Mynta - 12 maj 2009 10:05


I helgen gjorde jag nåt jätteroligt tillsammans med delar av "min" gospelkör!

Vår eminenta körledare brukar ordna en del aktiviteter varje termin som de som vill ur kören kan delta i. Aktiviteter som inte har med musik & sång att göra. I lördags körde således några ur kören iväg på pilflätningskurs.

Vi höll på från kl 9 - 16. Lunch, fika (och godis!!!) ingick.

Helt fantastiskt kul!! Jag vill dit och fläta igen!

Nå; vad flätade jag då?

Jo:



Ett "slingerstöd" till min stackars klena limegröna humle som jag haft i flera år nu. Humlen har jag fått av mamma. Gräddbullen tycker väldigt mycket om den. Matmässigt, det vill säga. Hon tuggar på den så fort hon får en chans.

Med det nya slingerstödet tror jag humlen blir lite mer skyddad från sugna bulletungor...

Eftersom  humlen är så klen, tänkte jag trycka ner lite frön i samma kruka:



Frön från påsen till vänster; luktärtsfrön.

Så får humlen lite slingerkompisar!

Krassefröerna till höger tryckte jag ner i balkonglådorna med penséer i.

Tänkte krassen kunde få "ta över" utrymmet i balkonglådorna när penséerna blivit raftiga och tråkiga...


Annars bidde det också flätat:



- En pilekruka!

Häri ska jag nog plantera en stoor marguerit, tänkte jag...

Stolarna till höger flätade jag igår...de var lite knivigare att göra...(som om)  =)


Sista skälvande minuterna av kursen hann jag med några krukdekorationer, också:



En av dem tryckte jag ner bland mina tomatplantor från ICA.

(Tre plantor i en kruka, som endast behöver vattnas - behöver inte pinceras - enkelt & bekvämt!)


Igår vågade jag ta ut den sista inneväxten:



Pengaträdet/Paradisträdet/Crassulan.

Kärt barn har många namn...


Precis bredvid har piprankan börjat vakna:



Vaknat har även vinstocken gjort:



Rabatterna börjar bli "fyllda" av växtlighet igen:



Här är rabatten under burspråket.


Men det blev lite tomt inomhus när mina största växter fått komma utomhus istället! Var ju tvungen att skaffa någon ersättare...



Det blev en porslinsblomma. Har jag faktiskt aldrig ägt förut!

Hur sköter man egentligen en sån på bästa sätt?

Jag planterade i varje fall den i en ny kruka, och placerade den i en av fönsterkarmarna i burspråket:



Här tänkte jag den skulle få slingra sig lite runt fönsterna - vi har ju inga gardiner i burspråket...hoppas nu den kommer att trivas!

Ser fram emot att få sköta om den i många år framöver...

 
 
Ingen bild

Persil,ja

12 maj 2009 12:18

Åååå, det är en kurs jag alltid velat gå! Jag brukar alltid använda grenar och växtmaterial till mina klätterväxter men har aldrig provat fläta. Skulle vilja fläta ett staket för mina rabatter som monstret Pommac mosar med sina tunga kilon. Du frågade i ett inlägg om det var avocado i mitt köksfönster men det var Porslinsblomma. Nu har vi båda det! Jag har heller inte haft det. Fick mina skott av Lycke. Ser framför mig mina nya "gröna gardiner" nästa år. Det är så fint i eran trädgård! Min vinstock har dött under vintern...:( Så vi får sörja vin och fikon ihop.

 
Ingen bild

Mynta

12 maj 2009 22:12

Persilja: Det var verkligen jättekul!! Jag har också tänkt på att tillverka mina egna "trädgårdsavdelare" av pile. Nu är jag liksom ett steg på väg...ska bara hitta någon som jag kan köpa pile av...

Vår vinstock är an baltisk typ. Tål många frysgrader...kanske nåt för er??

Jag ser också fram emot porslinsblommegardiner - Lyckes porslinsblommelampa inspirerade mig verkligen!!

Nu sörjer vi. En minut från och med nu.

---

Pannpuss.

 
Ingen bild

Persil,ja

12 maj 2009 22:41

Min var också baltisk. Stod i växthuset. Inte fan hjälpte det. suck.

 
Ingen bild

Mynta

13 maj 2009 00:20

Hur fans jävla kallt har ni det om vintrarna däroppe??
=)
(Vill egentligen inte veta...brrrr....)

Tillräckligt, tydligen.
Stereosuck.

 
Annica

Annica

13 maj 2009 08:02

Åh! Vilken rolig kurs! Jag gjorde pilkojor på en förskola jag arbetade på för många år sedan. Jättekul! Men så skulle det vattnas och vattnas och vattnas för att pilpinnarna till slut skulle få ett lövverk... Det blev inte RIKTIGT som vi i personalen tänkt... Men du, vad duktig du var som flätade stolarna också! Du måste vara RIKTIGT fingerfärdig!!! ;)

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

13 maj 2009 09:21

Det låter jättekul med pilflätning! Fint blir det ju också! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

13 maj 2009 20:05

Annica: Såna pilekojor har jag också varit med och byggt! De blev inte heller riktigt vad vi tänkte oss...
Visst blev stolarna bra?? =)

Yvonne: Håller med! Tycker om att jobba med naturmaterial...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards