LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 13 maj 2008

Nostalgi

Av Mynta - 13 maj 2008 20:14


Man spenderar ju en del tid vid datorn - snurrar runt på bloggar, lyssnar på bra musik, besöker nätbutiker, m m...


Något som börjat dyka upp på allehanda ställen är trätofflor.

Eller "tollor" som vi brukade kalla dem där jag bodde under min uppväxt.

Man gick i dem hela dagarna. Hoppade långrep & twist med dem, cyklade med dem (blev man skjutsad på någons pakethållare höll man träsulorna i asfalten, så att de blev sådär "skönt" slipade - till föräldrarnas förtret).


De kunde vara blommiga, prickiga lackfärgade...

Så småningom kom "remmatofflorna" - ni vet de där som såg ut som sandaler, fast med träbottnar...

Platåtofflorna gjorde entré. Som jag tjatade och låg i för att få ha ett par sådana! Mamma höll mig stången lääänge. Till slut var hon väl så trött på mitt tjat att hon gav med sig. Det blev ett par platå-remmatofflor, t o m!!

Vrickade fötterna jämt och ständigt; men vad gjorde det - man var ju liksom "hipp"!


Men när man tänker tillbaka, var trätofflorna väldigt bra (och sköna). Man gick liksom in dem efter ett tag, så att lädret formade sig efter de egna fötterna. Man märkte direkt om man hade stoppat fötterna i någon annans tofflor! De var så praktiska - stod precis vid dörren - det var bara att "gå i" dem och sedan gå vidare...


Föll för frestelsen idag, när dottern köpte nya tyg-gympaskor i skoaffären.

På en undanskymd hylla stod några par klassiska, svarta trätofflor. Jag gick dit och provade ett par och var fast. Igen.


Inte vilka tofflor som helst; utan ÄKTA skånska tollor!!


Blev sugen på att pimpa...

Skissade en stund i solen på däcket tillsammans med ett glas vitt...



Tog min vita gelpenna och ritade ett mönster på tofflorna:


När man ser dessa, förstår man varifrån jag fått inspirationen, tror jag...



Visst är de Gudrun Sjödén-inspirerade!!

Hennes design inspirerar mig ALLTID till att vilja skapa själv (eller köpa)!


Nu är dock kruxet följande:

Gelpennan är ju inte beständig mot någonting...

Ska jag:

a) försöka lacka dem med klarlack på något vis? Tips på bra lack?


b) måla dem i kulörta hobbylackfärger (från Panduro, t ex)?

    (i valda nyanser, typ bara gröna - eller alla möjliga färger?)


c) eller har någon ytterligare tips...?


Ett tag funderade jag över om det var möjligt att göra decoupage (stavning?) på tofflorna...men nu valde jag att måla dessa med eget mönster. Får prova decoupage på nästa par...

 
 
Helena

Helena

13 maj 2008 22:10

Grattis gumman ! Nu e vi två glada träsko - ägerskor. Va vi ska va fina i sommar. Tralalala... Du i dina blommiga och jag i mina randiga .

http://minblogg-jag.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

13 maj 2008 22:21

Ååå, vad du myser och gör mig vinsugen. Eller förresten, vädret passar inte med kallt vitt vin...(brrr!) Fast vad är det jag säger för kallt vitt vin passar vilket väder som helst. Supersnygga tollor! Lacka bara, det var så snyggt som det var. Vilken begåvning du är!!!
Valigt Herdins hobbylack tror jag funkar? Eller spraylack? Fast det är no inte så miljövänligt.
Tänk att du också hoppade twist! Det bara älskade jag! Vi hoppade jättemycket när jag var liten! Nu skulle jag vidare befordra detta till mina barn och inhandlade ett twistband (jo,det finns färdiga nuförtiden) men så kom jag inte ihåh alla trix och regler vi hade och det var ju inte alls lika lätt som jag mindes så jag lyckade inte entusiasmera min barn. De bara tittade lite sådär ömt överlägset på mig och sa "Mamma, vi hoppar nog hopprep hellre!"

 
winnerhorse

winnerhorse

13 maj 2008 22:48

Mynta, du har precis skapat något nytt- Myntatoffeln! Skaffa dig genast patent, ring någon investerare och var inte så frikostig med hur du gör. :)

Vem behöver väl vinna 135 miljoooner på lotto- inte du i alla fall!

HÄÄÄÄRLIGT!!!

http://www.winnerhorse.bloggagratis.se

 
A

A

14 maj 2008 07:50

Visst är det härligt med träskor. Jag bloggade ju om mina nya häromdagen och jag är fortfarande så glad över dem.
Dina blev verkligen SUPER-FINA!!! Och så den där lilla "knorren" inuti också! :)
Vet inte hur du ska få det att hålla. Det finns inte någon vit, permanent, penna att köpa som sitter bättre? Eller spraylack som Persilja föreslog.

http://minsoffa.bloggagratis.se

 
Gry

Gry

14 maj 2008 09:10

Snygga tollor!! Jag kikade på ett par likadana, svarta enfärgade, förra veckan. De var på superduper-rea, ångrar nu. Fast utan din talang skulle det inte bli lika fint resultat.... Men en schablon kanske funkar? Måste avvakta och se vad du kommer fram till angående lackning. Berätta sen, snälla, så jag kan få lite tips ;-)

Må så gott! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

14 maj 2008 09:35

Helena: Visst! Fattas bara armkrok & hoppsasteg... kommer du till Skåne eller jag till Närke? ;)

Persilja: Tror faktiskt jag provar spraylack - tror att annan lack kan lägga sig för tjockt och kanske krackelera senare...Tack för tips!
Jag har precis gjort som du angående twisthoppande...köpte resårband, ställde upp stolar mittemot varann trädde över twistbandet;jo, först gör man såhär...eller, hur var det nu....jo...nej, förresten...äsch, man kan hoppa lite som man vill! Kul, va, tjejer?
Tjejer!? Hoo-hoo, vart tog ni vägen?? Suck.

Winnerhorse: Mynta -toffeln...hmmmm...men då vågar jag nog inte vara så Gudrun-inspirerad. Riskerar nog att bli stämd för mönsterkopiering, isåfall...men det är ju klart hade man haft de där 135 miljonerna hade man ju fixat några rättegångar eller två!

A: Jepp - du är en av dem bloggar jag brukar läsa på min dagliga bloggrunda - läste ju om dina tofflor också! Visst är tofflor fantastiskt sköna att gå i. Konstigt egentligen - för de ser inte så sköna ut, vid första anblicken, tycker jag. Så enkla, och ändå så underbart sköna!
Tack för berömmet. Vet inte (tror nästan inte) att det finns någon permanent vit penna att få tag på...tror jag kör med spraylack. Egentligen var ju den vita gelpennan endast tänkt som skisspenna. Från första början hade jag tänkt måla dem i alla möjliga hobbylack-färger...

Gry: Köp! Köp! Perfekta att ha när man ska iväg på småärenden, på hundpromenader, i trädgården...har inte provat att köra bil med dem, ännu. Måste prova...


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards