LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 13 maj 2009

Mat till människor...och djur...

Av Mynta - 13 maj 2009 21:31


Ni som läst min blogg förut, vet att måndagar innebär soppa hemma hos oss. Inte alltid, men för det mesta.

I måndags blev det arabisk linssoppa - ett recept som jag fått av Maria på Galtöroad:


Här syns en del av ingredienserna.

Jag beslöt att lägga till lite potatis i soppan, för att göra den ytterligare lite matigare. Då blev det mer som en gryta:



Jättegod!

Maria tipsade om att servera soppan/grytan tillsammans med Creme fraiche blandad med fetaost (och pressad vitlök). Här använde jag Turkisk yoghurt och fetaost. Smarrigt!! Här kommer Marias recept:


Arabisk linssoppa (4 - 6 port)


1 gul lök - hackas

3 klyftor vitlök - hackas

1 morot - tärnas

1 röd paprika - tärnas

1 msk olivolja

1,5 tsk curry

1,5 tsk spiskummin

1 tsk basilika

1 st lagerblad

1 brk krossade tomater

1 liter vatten

3 st hönsbuljongtärningar (här använde jag Herbamare örtsalt istället)

2 dl röda linser

salt & peppar

färsk koriander el persilja


  • Häll olivolja i en kastrull, låt curry och kummin fräsa så att alla smaker kommer fram. Fräs vitlök, lök, morot och paprika i oljan.
  • Tillsätt basilika, lagerblad, krossade tomater, vatten (och ev buljongtärningar). Låt koka under lock ca 15 min.
  • Tillsätt linserna och låt sjuda ytterligare 10 min. Salt & peppar samt färska örter vid servering.

I mataffären hittade jag återigen nåt intressant:



Ett halvt kilo torkade nyponskal!

Man kan göra sin egen nyponsoppa, blötlägga skalen och strö över gröten/filmjölken till frukost, ha med i bröddegen, blanda i müslin...


Våra dunbollar fick bli de första att smaka:



Nej - de fick inte smaka av linsgrytan - detta är blötlagda frön blandade med persilja och blötlagda nyponskal. Jag brukar göra en hel massa nyttiga "röror" till dunbollarna. De ääälskar dem!


Sedan gjorde jag detta:



Hmmm...vad är detta??


Jo - en diskhandduk över en gryta med...



...egen igångsatt surdeg!!

Allt enligt receptet som finns bakpå påsen till det grova rågmjölet...

Färdig att bakas med först på fredag!

Sååå spännande!!!

Ska bli mitt första surdegsbak. Hoppas på bra resultat...


Här är förresten dunbollarna på en styck nersketen taklampa

(mummel, mummel...)  :



Kan man annat än att gilla dem??

Proppfulla av hyss är de. Jag har kommit på dem ett antal gånger nu med att leka INUTI lampan...dunstollar!!!


 
 
Yvonne

Yvonne

14 maj 2009 08:24

Haha, vilka små godingar! Dom är ju så gudomligt söta! =)

Den soppan ser VÄLDIGT god ut! Måste testa! Ska kopiera receptet tänkte jag!

Ha det gott!

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

14 maj 2009 08:49

Vad gott det ser ut! Nu blev jag sugen på att laga soppa. Igår gjorde jag en potatissallad som föll i smaken här hemma. Ska nog lägga ut receptet en dag...
Dina dunbollar är så söta! Vad jag förbannar denna allergi som sätter stopp för nya djur i familjen... det är trist utan. Men man får göra det bästa och snurra runt hos djurägare på nätet och njuta av alla söta, roliga och stolliga djur.
Var kan man hitta nyponskal? Vilken butik? Fick lust att prova det och slippa alla halvfabrikat på nyponsoppa. Inte alls dumt om man kan ha det i bröd och musli också.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

14 maj 2009 09:38

Yvonne: Ja, prova sopan - du lär INTE bli besviken!! Glöm inte fetaoströran, bara; den blir liksom pricken över i!!

Charlotte: Soppa är sååå underskattat!! Man kan liksom göra en god soppa på nästan vad som helst! Bara att öppna köksskåpen och brainstorma ihop nåt. Fort går det också. Och mysigt är det att samlas kring!! Helst nåt gott bröd till, också...surbröd?? =)

Jag älskar verkligen våra djur här hemma! Tycker synd om dig som inte kan ha några hemma p g a allergi. Men hade inte du/ni en sköldpadda innan? (Har för mig att jag läst om det hos dig nån gång...)

Nyponskalen hittade jag på Citygross. De har ett stort och varierat utbud av bl a Risentas produkter!

 
Charlotte

Charlotte

15 maj 2009 08:42

Vi har sköldpaddor två stycken. Troligen är det så att man inte kan bli allergisk mot kräldjur (får väl skaffa mig en krokodil "garvar" skulle vara något att gå ut med det.)Var ner till vårt eminenta Coop - de hade inte en enda produkt från Risenta!! Citygross ligger 5 mil från mig, men men jag ska inte klaga det finns de som har längre.
Hur går det med brödet? Spännande... kom just på att jag har surdeg i frysen.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

15 maj 2009 12:29

Charlotte: Då kom jag ihåg rätt!! Har du tänkt på att skaffa nån sorts gullig ödla, nån gång? Själv tycker jag att t ex leguaner är jättehäftiga!

Har du inget ICA i närheten? Tror de har ett rätt hyfsat sortiment av Risentas rodukter...

Du - jag har inte börjat baka än - måste handla först...och det får jag göra i samband med att jag ska hämta dottern från skolan...gissar att baket blir nån gång under kvällskvisten...men jag är allt sugen!!

 
Johan

Johan

16 maj 2009 08:47

Hur drog du igång surdegen? Var tipset på förpackningen råg, vatten och jäst eller rekommenderade de något annat?

Har du testat att baka med vetesurdeg? Om man vill ha segt och håligt bröd, men inte så surt är det fullkomligt underbart.

Vore kul att se lite bilder på hur bröden blir!

http://www.matgeek.se

 
Ingen bild

Mynta

17 maj 2009 19:02

Johan: Jag drog igång surdegen på enbart vatten och grovt rågmjöl (enl receptet på mjölpåsen)!
Nejdu, jag har inte testat att baka med vetesurdeg - men det låter onekligen intressant!!
Bilder på mina döbakta surdegslimpor finns i inlägget "Sur på surdeg". Suck.
Men jag ger mig inte så lätt - jag har ju nio surdegsburkar i frysen, hehe...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards