LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 12 mars 2008

Datortid

Av Mynta - 12 mars 2008 08:21


Har gått omkring  den sista tiden och slagits med mina tankar angående snart 15-årige sonens tid framför datorn...

Han går alltså i åttan. Åker iväg halvåtta på morgonen, kommer tillbaka kl 16(de dagar då han inte har aktiviteter direkt efter skolan).


Måndagar har han konfirmationsundervisning till kl 17.30

Tisdagar har han fiolundervisning på Kommunala Musikskolan direkt efter skolan. Först sololektion. Paus på en timme - sedan spel i kammarorkester.

Onsdagar: fotbollsträning från kl 18 till 21.

Torsdagar & fredagar: Inget.


All sin lediga tid hemma spenderar han sedan framför datorn. Kommer ned för att äta tillsammans med oss; ibland kommer han ned för att kolla vissa TV-serier, typ CSI, House...

Som jag nämnt tidigare handlar det om online-spelet World Of Warcraft. En fantasyvärld där man kan ikläda sig olika roller och utföra uppdrag själv, eller tillsammans med andra. Ju bättre man är, desto högre "level".

Han har gått med (blivit högtidligt antagen - man måste "ansöka" om inträde...) i en s k "guild" - en sammanslutnig av x antal personer från hela världen som samarbetar i grupp när det gäller att utföra vissa uppdrag, s k raider. Man har fått ett förtroende som man måste upprätthålla. Inleder man en raid tillsammans, ska man vara uppkopplad tills uppdraget är färdigt. Så står det i "reglerna". Sonen sitter med headset och pratar engelska och knappar febrilt på tangentbordet. Mycket strategiskt tänkande, samarbete m m...


Nu till mina funderingar:

Låter jag honom sitta där alldeles för länge? Han brukar gå och lägga sig mellan kl 23 och 00 på skoldagskvällar. Då har han suttit där sedan han kommit hem från aktiviteter resp skola...

Har han inga vänner? Jo, han träffar både sina "reella" vänner från skolan på WOW (World Of Warcraft), samt sina cybervänner genom datorn. Vi bor på landet, han har ingen moppe (än), och de flesta kompisarna bor ca 1,5 mil härifrån.


Brukar gnälla lite på honom när jag passerar; "Ska du inte hitta på nåt annat?", "Du behöver ju ut i friska luften...".


Men så tänker jag på hur mkt JAG tillbringar framför datorn - ingen vidare god förebild, kanske? Visserligen, jag lagar mat, tvättar, städar, handlar mat, går ut med hunden, arbetar, mm mm, men jag sitter framför datorn långa stunder varje dag...


Vad kan man kräva? Är jag en dålig mor? Ska jag börja införa restriktioner ang datortid??

Nämnas bör att han alltid sköter sitt skolarbete...

 
 
Gry

Gry

12 mars 2008 09:43

Svår fråga du ställer. Vill först säga att jag dömer INGEN! Jag har själv tre barn och tycker gränssättningen är så svår. Nu är min äldsta son 12, och därmed har jag ingen i samma ålder som din son.

Att du själv ifrågasätter hans tid framför datorn, känns för mig som att du redan känner att det gått lite för långt. Jag tycker det verkar vara lite för mycket, om jag ska vara ärlig. Känner mig skeptisk till spel som WOW, då jag hört så mycket illavarslande om spelet och hur beroendeframkallande det är. Ser att din son är aktiv inom idrott, musik och annat. Det är bra.

Nu kanske det inte funkar med en 15-åring, men hos oss har vi medvetet satt datorn i köket. Vi har bara én dator och den har vi på ett hörnbord vid matgruppen. Ibland fastnar någon (som jag själv...) lite länge vid datorn och då är det lätt för de andra i familjen att väcka en ur datordvalan och hämta en tillbaka från cyberspace. På så vis har vi lite kontroll över vad som händer på datorn, utan att vi för den delen hänger över den som spelar, surfar, chattar, söker.
Samtidigt känns det bra ur social synpunkt att den som sitter vid datorn har de andra i familjen närmare. Det märks att det betyder någonting, för sonen (12-åringen) säger ofta "mamma, kom och kolla på det här", eller han vill visa pappa något som han hittat på någon sida. Ibland vill han fråga något och då är vi nära.

Kom ihåg, det är inte lätt att vara förälder och du ska inte ha tankar om att du är en dålig mor!! Du tar ansvar, tycker jag, som funderar på detta och tar upp det till diskussion. Vi är många föräldrar som har problem med gränssättning och att få lite tips ibland är jättebra! Lycka till!

Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

12 mars 2008 13:12

Har exakt samma tankar om min 13-åring som fyller 14 snart. Duktig i skolan, trevlig, verbal, men älskar sin dator. Han har lärt sig massor av engelska, är allmänbildad och skärpt, söker mycket fakta på datorn. Mycket är av godo. Egentlgien är ajg inte orolig. Men så kommer tvivlet ibland när man hör en och annan mer bestämd förälder som har tillåtit EN timme per dag. Då kan jag känna mig totalt misslyckad. Men vi har haft det fritt alltid och det har reglerat sig själv väldigt bra utom för äldsten. De andra sitter en liten stund, 11-åringen t ex ser skatefilmer på youtube en kvart och så blir han isnpirerad och går och skejtar själv i en timme. Samma med nioåringen, ser basketklipp, och går och spelar basket. Men äldste har större datorbehov, gillar spel mer och tycker väldgit mycket om det. När jag får ångest nån gång över att det är för mmycket och tar upp det till diskussion kan han säga (medvetet förstås) "om vi inte flyttat hade jag inte suttit lika mycket". Han håller mycket kontakt med sina gamla kompisar via msn. Dilemma. Jag kan bli arg på alla förståsigpåare till föräldrar som anser att deras version är den enda rätta. Jag tror att det för vissa barn krävs justering medan andra klarar av det. Mår de bra, tycker det är kul osv vad är det att oroa sig för???egentligen. Det är ju återigen en "mall" som vi försöker få in dem i. Vara som alla andra. Börjar de bli aggressiva, världsfrånvända osv då är det väl fara å färde. Jag tror att det är en fas som de passerar. Jag hade nog hängt massor vid datorn om det funnits på min tid som tonåring. Men många föräldrar verjar hata allt vad datorer heter. Det märks ju även i skolan. Vissa skolor använder sig av datorn och barnens intrese för dem, medan andra skolor skyr datorer som pesten.

 
synne

synne

12 mars 2008 13:42

Hej.
Fann dig hos Gry.
Jag har en styvson på 18 år. Men ad/hd och aspergers. Han spelar WOW, har lyckas få mig att börja spela med.
Hade samma problem som du. Han bodde vid datorn. Det gör han än, men spelar inte lika mycket som förr. Bara nästan.
På spelet kan man lägga in en tidsspärr. Vet inte riktigt hur det funkar men möjligheten finns.
Så länge skolan sköts ser jag väl inga större hinder, men tycker nog att han borde lägga sig tidigare.
Vi sa samma sak till styvsonen. Har du inget annat att göra, gå en sväng ut osv....
sen kom jag på att finmotoriken blev tränad, han får träna sig på engelska osv.
Din son verkar inte spela varje dag om jag förstår ditt inlägg rätt. Så låt honom sitta de dagar han spelar. Men samtidgt så ge honom vissa riktlinjer för vad han ska göra när han är hemma. Spelet är inte bara av ondo hehe.
Inte lätt att veta hur man ska göra, men hos oss funkar det numera bra. Vi delar på datorn när han är här och då kan han inte sitta hela tiden själv. Styvmor vill ju gärna blogga lite hihi och pappa vill kolla in sina sidor när han är hemma. Men kolla den där tidspärren på spelet. Kan höra med styvsonen hur den funkar. Om du vill. Jag återkommer.
Många kramar och kul med din blogg.
Kram från nabolandet.
Synne :D

http://nabolandet.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

12 mars 2008 21:14

TACK alla för era kommentarer.
Jo, eftersom jag funderar över detta är det nog bevis för att jag själv tycker att det har gått för långt. Känns inte bra. Jag kan inte riktigt stå för detta.

Jag har försökt att se det från hans håll; detta är kanske tidens sätt att umgås? Som Persilja sa - hade man själv haft dator i ung ålder, hade man garanterat själv också velat sitta där och hålla på. Är vi mitt uppe i någon sorts förändring där vi har svårt att släppa det gamla? Vad jag önskar att jag hade kunnat se in i framtiden! Kommer man att kunna se tillbaka och säga: "...och vi som trodde datorspelandet skulle ha skadlig inverkan på honom. Hehe.."
Eller kommer vi att säga: "Hade vi bara vetat detta, så skulle vi ALDRIG låtit honom sitta så mycket vid datorn..."
Usch att inte veta.
Men vad jag VET är att han är lugn och trevlig. Han är HEMMA och inte ute och ränner där det "händer". Jag vet att hans spelkompisar är trevliga och vettiga.

Jag tror egentligen att det jag är mest rädd för, är att han ska bli beroende.
Men hur ser man sånt? Tycker liksom han fungerar normalt i övrigt...

Men Synne, jag tror nog att jag som du sa, får ändra hans läggtid på skoldagarna. Säga att han max får vara uppe till kl 23 i alla fall. Vet inte om jag är beredd på att lägga in tidsspärren på spelet än, men det tål att tänkas på. Bra att veta att möjligheten finns. Tack för tipset.

Maken och jag får väl snacka ihop oss om något...återkommer när vi kommit fram till något...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards