LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Gröna veckan

Av Mynta - 26 maj 2010 08:15


  


Kan det finnas NÅGOT grönare än en nyss utslagen bokskog???

Jag bara undrar.


Denna vecka kommer att gå i det grönas tecken.


  


Köksfönstret blev bl a lite grönare igår med nytvättade nygamla gröna gardiner...


  


...och köksgolvet fick också sitt.

Rullade ut min "sommarmatta", som jag köpte förra året.




  


...och husets veckomeny blev helgrön - det beslöt den diktatoriska kocken i söndagskväll...


   


...således blev det grön shopping på måndagen...



   


Och gräset växte kämpahögt, kämpahögt, kämpahögt...NÄR ska jag få höra prasslet av små hönsafötter????????????????

Snyft & hulk.


När jag klippte gräset (märk: UTANFÖR hönsgården) häromdagen, blev jag varse om att vi har en söt liten padda i vår trädgård (han klarade sig preciiis från att inte bli paddslams).

(Tro mig - åtskilliga paddor har fått sätta livet till i vår hungriga handjagare...)

(Urk & dubbelurk!)


Klart han måste få lite vatten:


  


Och - håll i er nu - som om inte allt detta gröna skulle vara nog - KOLLA vad som liksom plötsligt bara FANNS i en av mina krukor inomhus:


  


ETT AVOKADOSKOTT!!!


Och jag som ju hade gett upp hoppet!!!

Tjohooo!!!


Hoppas nu att jag kan få den att överleva, bara...




  

 
 
Katie

Katie

26 maj 2010 08:30

Vilka fina kort :)

http://tillbakatilllivet.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

26 maj 2010 12:19

Hejhopp! Har inte försvunnit från jordens yta har bara ??? Jag vet inte. GRÖN VECKA!!!! Lyckas du det med två tonåringar? Grattis! Hur får man pojkar att äta grönt??? Eller hur gör man med maken??? Som tror han måste ha kött jämt... grön vecka tåls att fundera över. Grattis till avokadoskottet! Hönsafötter får mig att tänka på en Skånsk visa som sonen spelade på fiol som nybörjare... kan inte säga att jag var väldigt förtjust i den låten efter att ha hört den i flera år...tror det var för att musikskolan förstörde den, den kunde ha spelats bättre. Har lite panik här efter att vi bestulna på våra registreringsskyltar.. ja suck och var är de nu? På en bil påväg utomlands eller på någon som tycker det är kul att vi får betala trängselskatt. Det är polisanmält. Nya skyltar anlände i brevlådan idag - så fina så. Nu ska det skruvas.
Hoppas allt är väl i din del av Sverige. Här har vi sol men lite kallt. Hund på fötterna, sång på hjärnan efter att självförtroendet steg lite igen... det lät inte alls som jag trodde utan faktiskt bättre när jag sjöng om än lite för svagt. Det går trots allt framåt. Men snart är terminen slut SNYFT...kommer nog att sakna det. Ha en fin vecka!! Grönt är skönt eller hur??? Kram.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

27 maj 2010 00:52

jag måste åxå säga hur lyckas du?
jag är glad om jag lyckas utan allt för stora protester infira en midda i månaden som grön!
Och bok skog wooow nä jag tro inget annat är så magiskt som just detta!

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

27 maj 2010 23:08

Katie: Tack! Visst är nyutslagen bokskog något helt fantastiskt???

Charlotta: INGA problem att få pojkarna (maken + 17-åringen) att äta - det är DOTTERN (snart 15), som är den största utmaningen! Hade hon fått bestämma hade menyn bestått av nudlar, pasta, Mamma Scans köttbullar, tonfisk i olja (på burk) & stekt lax...men jag skiter i alla just nu - vill du inte ha det som serveras, sÅ skit i det!!!
Ta en macka eller nåt, då...det GÅR ju inte att anpassa sig efter allas behag! Den som lagar maten får bestämma. Punkt.(Tycker jag just NU, i alla fall...)
Ha! Hönsafötter har bägge barnen också spelat härhemma på fiol!! Hade jag ju lyckats förtränga!!
STULNA registreringsskyltar?? Är folk inte kloka?? Hoppas allt ordnar sig!
Grönt är alldeles, alldeles...uuunderbart!!! =)

 
Ingen bild

Mynta

27 maj 2010 23:18

Susanne: Jag lyckas inte. Jag lagar - OCH serverar. Vill man inte ha, så slipper man.
Orkar INTE anpassa mig efter allas tycke och smak.
Kocken (= jag) bestämmer således.
Men tre av fyra äter och vågar prova.
Nummer fyra (dotern) ratar det mesta.
Lever på luft och kärlek för tillfället. Kärlek från mycket kärleksfull pojkvän kan hålla en rätt mätt, tydligen...
Hon äter när hon är hungrig. Gäller bara att ha "rätt" sorts mat hemma, då...försöker göra det bästa av det som jag bara kan...
Själv älskar jag grön mat!! Men kött är inte heller att förakta - MEN man borde kanske skära ner på köttätandet, lite...tror man hade mått bättre då (miljön också!)!

 
Heidi

Heidi

28 maj 2010 09:43

Ja du ...De verkar vara två som lever på den där luften...vi kanske ska prova...det kan ju ge resultat

http://fagerlund.at

 
Ingen bild

Mynta

28 maj 2010 11:37

Heidi: Jo - hade nog behövt leva lite på luft & kärlek ett tag....=) (Men vad tråkigt det hade varit - man hade ju missat en massa goda smaker!!! Jag gillar god mat alldeles för mycket...) =)

 
Charlotte

Charlotte

28 maj 2010 22:48

Du hur lagar man morotsås???? Din kinagryta låter också intressant!!! Snälla recept? Please...

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

28 maj 2010 22:57

Charlotte: Recepten till min gröna vecka hittade jag allihop på ica.se. Under "Billiga veckan"; mat för UNDER 400 kronor (5-dagarsmeny) åt en familj på 4 pers!!!
Just DESSA recept hittar du under fliken "mars 2009". Bara klicka dig vidare:

http://www.ica.se/recept-mat/billiga-veckan/

Smarrigt!!
Lycka till!! =)

 
Charlotte

Charlotte

31 maj 2010 07:20

Tack! jag kollade så det blir nog kinagryta idag. Fick jag bestämma här hemma så skulle jag testa icas 5dagars meny, men då skulle säkert yngsta sonen (han med fiolen) svälta ihjäl... 400 kr är inte fyskam att komma undan med. Din dotters meny och min sons meny påminner om varandra! Om man plockar bort fisken... för fisk äter han inte det är synd om fisken... suck om han varit 4 år men nu är han 18 kunde jag förstått det.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

31 maj 2010 09:30

Charlotte: Jag rekommenderar ju majsplättarna eller bönburgarna!!! Supergott!
Idag ska jag iväg och handla ingredienser till en NY billiga veckan-meny; inte en vegetarisk sådan. På menyn idag:"Gourmetrullar med tonfiskröra"!
Undrar om dottern vågar smaka tonfisk BLANDAT med något annat...??? :/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards