LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under mars 2008

Av Mynta - 11 mars 2008 14:13

...hamnade vi här; favoritkoppen och jag. Väldigt omväxlande väder ute; ömsom regn, ömsom sol. Börjat blåsa rätt duktigt också. Undrar om det blir till någon storm...


Igår på inköpsrundan hittade jag det här i köttdisken:


Ekologiskt, svenskt högrev för samma kilopris som det "vanliga".

Slog till direkt. På menyn idag:


- Kalops! Barnens favorit. Lättlagat; sköter sig självt i ca två timmar medan huset fylls av en underbar doft. Min tur att fixa mat & disk idag också. Sedan är det inte min tur igen förrän på fredag, och då ska vi laga mat TILLSAMMANS, maken och jag. Skönt att kunna släppa matansvaret i två dagar...


Nej, nu får det vara nog med vuxenpoäng. Känner ibland när jag går igenom min egen blogg att det var ju väldans vad det blir mycket ylle, mat, penséer, sticklingar och hushållsarbete. Usch, vad präktig jag låter.

Är inte sån. Vill inte vara sån.


Matfixandet är ju ett nödvändigt måste, och därför en ofrånkomlig ingrediens i min tillvaro. Därför blir det en del av det här.

Växter är liv - jag gillar liv, så mer av växter kommer det att bli. Vänta bara tills det blir dags att fixa i trädgården!! (Har en yttepytte trädgård med mestadels gräsmatta, men en hel del krukor och blomsterlådor...)



...som ser ut såhär för tillfället. Sugen på att sätta nytt. Därför detta eviga tjat om penséer. Inte världens roligaste blomma - lite tantvarning (nu kommer någon att slå på mig, tror jag), men enda blomman som klarar sig vid den här tiden hos oss (och som finns att få tag på).



En annan låda ser ut såhär. Här flyttade jag över perenna Förgät Mig Ej.

Tror jag. Får se vad det blir av det.



Dessa befriade jag från fångenskapen i barnens gamla lekstuga. Bra förvaring för en del växter vintertid. Undrar om mitt fikonträd klarat sig...



Här en detalj från min "kryddlåda" under köksfönstret. Här skymtar timjan. Syns det att min "kryddskylt" är en nedstucken, återanvänd gammal bordskniv? Skrev med permanent tuschpenna på den förra sommaren. Får nog fylla i texten igen. I denna kryddlåda trängs vanligen även gräslök, persilja och basilika. Vill inte odla ätbara kryddor på marknivå när man har lösgående, kissande hund i trädgården...


Ett framtida projekt kommer att bli jordgubbslandet som jag planterade som en stor spiral för flera somrar sedan. De ger inte längre så många gubbar, så jag vill hitta på något nytt där. Kanske bygga något häftigt...?

(Litet, då alltså - utrymmet handlar väl om ca 3x3 meter.)



Ett betydligt närmre projekt tidsmässigt, blir att måla dessa tre holkar som jag köpte billigt förra hösten. Vill skapa radhuslänga åt mina älskade vänner. Hur är det - måste det finnas sittpinnar? Såg nu att sådana fattades. Funderar i alla fall på att måla dem svarta (konstigt, va?), samt numrera dem el något.



De här vindpinade och frusna stackarna har stått på trappan sedan i februari. Jag var så blomsugen, så jag chansade på överlevnad. Tycker de har klarat sig rätt så bra.


Oj; låååångt inlägg. Blev så inspirerad, bara!

Av Mynta - 11 mars 2008 08:11

Sitter i morgonrock vid datorn och vickar på tårna...

Ska snart upp och bädda. Sedan ska jag hoppa i vindbyxor, vindjacka och gympadojor. Varje tisdag och torsdag förmiddag går jag en lång runda tillsammans med en väninna, som också bor här ute i obygden. Ibland känns det motigt precis innan vi ska ut - vi går i ALLA väder - men sedan när vi fått upp flåset, är det bara såååå skönt. Under våra promenader hinner vi ventilera en hel del; stort som smått. Skönt med ventiler.


Idag skulle det dra in ett litet regnområde (ja, det kan vara sådant väder här med...), och väninnan ringde tidigare och sa att de hade lovat storm i eftermiddag. Inte mera blåsande!! Är så trött på detta! Det innebär nämligen allt som oftast strömavbrott eftersom vi bor i skogsbygd. Träd faller över elledningar på en massa ställen. Hör ni inget från mig på en lång stund, så vet ni orsaken, i så fall.


Jag som hade planerat att inhandla penséer för plantering i blomsterlådor...

Får se vad det blir av det, då. Kanske får stanna inomhus och sticka pulsvärmare istället? (Inte hänt något sedan sist). Ska de nu bli en

enveckaspassion?

Av Mynta - 10 mars 2008 22:32

Känner mig iakttagen. Någon följer mig med blicken när jag går omkring i huset. Pockar liksom på uppmärksamhet. Men jag har valt att ignorera. Har viktigare saker för mig. Som att blogga, t ex.


Det är den här tingesten som förföljer mig med sina uppmanande blickar.

Funderar på att ställa tillbaka den under sängarna i sovrummet. Får bara dåligt samvete.


Idag var det min tur i köket. Det blev någon sorts grönsaksfräs (squash, paprika, morot, lök, vitlök) som jag sedan hällde vispgrädde över.

Till det gjorde jag klippta kycklingfiléer med tandoorikrydda på i ugnen.

Barnen fick även pasta till. Enkelt & gott.


Jag var ju tvungen att duka med nya besticken. Nu är de utsatta för det ultimata testet: ska de klara en omgång i diskmaskinen?? Hoppas det.

Spännande fortsättning följer...


Av Mynta - 10 mars 2008 15:30

...favoritkoppen och jag hittar solen utanför köksfönstret,


 ...jag äntligen kan börja hänga ut tvätten igen,


...jag kan ändra fläktreglagen i bilen till friskluft ist för värme,


 ...favorit-anoraken hängs ut på vädring för snar användning,


 ...och vårflaggan hängs på plats!!


Vilken härlig dag det är idag! Solen skiner, och det riktigt LUKTAR vår!!



Av Mynta - 10 mars 2008 15:17

...men ibland kan man inte bara gå förbi. Under min inköpsrunda i stora staden  snubblade jag över dessa. 49 kr för sexton delar. Köpte två paket.

Hem och byta ut.

Av Mynta - 10 mars 2008 07:46

...och jag sitter vid datorn och snurrar runt på nätet som vanligt. Med dagens första kopp kaffe bredvid. Barnen har hoppat på skolbussen och mannen kört till jobb. Kvar är gräddbullen och jag. Lite mysigt.


Idag har jag en sådan där "kör-dag". Måste bl a iväg och veckohandla mat och andra förnödenheter. Maken & jag gör en mat-plan på helgen och har bestämt vilka dagar i veckan som respektive ska stå för mat & disk. Vissa dagar lagar vi mat gemensamt. Onsdagar serveras ingen lagad mat här hemma, eftersom alla aktiviteter krockar så dumt med varandra. Barnen får fixa något själva, typ vårrullar el pizza från frysen, varma mackor e t c. Fyller man snart tretton & femton, tycker jag man kan ta det ansvaret själv. Jag köper naturligtvis hem råvarorna.


Idag går sonen på konfirmandundervisning efter skolan inne på den lite större orten och måste hämtas vid 17.30-tiden Dottern går på teater tillsammans med några kompisar, och det är min tur att köra dem dit idag. En annan mamma hämtar dem sedan. Bra när man kan hjälpas åt.


Nej, nu ska jag läsa morgontidningen. Återkommer under dagen!

Av Mynta - 10 mars 2008 00:12

Jag (vi) har ju ett sladdbarn i familjen. Jag lovade Anki att snarast lägga in fler bilder av vårt lilla underverk; vår bullterrier-tik:


Såhär såg hon ut ca en vecka innan vi hämtade hem henne från uppfödaren



Sedan växte hon till sig. Här är hon fortfarande unghund. Syns på hennes stora fladdermusöron.



Hon vet verkligen hur man kopplar av...



Ursäkta den dåliga bildkvalitén, men hon är verkligen en stor inspirationskälla. Här har jag gjort eget smycke åt hennes ära.



En jul gjorde vi ÄKTA lussebullar!


Idag är min (vår) (men mest min, tycker jag; hehe) gräddbulle fyra år, och har mognat till en riktig "dam". Valptidens pirayatid är ett minne blott. Hon är heeeelt underbar. Hoppas hon får leva länge. En perfekt familjehund med en otroligt stark personlighet (läs: envis )! Skulle kunna pussa ihjäl henne.

Av Mynta - 9 mars 2008 18:29

...på ostkaka!


Ni vet, med Keso, grädde , hackad mandel, vaniljsocker o s v...


Slängde i frysta hallon, vaniljsocker & vispgrädde i mixern och åt detta till.

Smaskens!!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards