LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 7 maj 2009

Återfall

Av Mynta - 7 maj 2009 22:25


Skulle iväg idag och fixa konfirmationspresent till en av barnens kusiner.

For åstad till det stora köpcentret. Mycket målinriktad. Typ.

Svischade förbi Indiska. Trodde jag. Men det KAN man ju inte!!

Gick in. Kollade lite förstrött och med inbillad distans. Baaara kolla. Liksom.


Som om.



= resultat.

Alldeles för dyr.

Och alldeles, alldeles................uuuuuuuunderbaaaaar!!

*håller för öronen, himlar med ögonen och visslar*


Givetvis skulle där ju också finnas en loppis på vägen hem...

(som om jag inte visste   =)   )


Dagens "skörd":



Tavla med linoleumtryck i gröna nyanser. 25 pix.



Skamfilad bricka som ska få bli ytterligare ett fågelbad i trädgården. 5 pix.



Två små gardinlängder i grönt 70-talstyg. 5 pix.

I bakgrunden kan ni se mitt pågående försök till att föreviga den där förbenade godispåsen...försöker få in påsen i ramen från det slaktade broderiet som fick ett nytt öde som klockarmband...har dock inte strukit den än  =)  Påsen, alltså. Inte ramen.



Detta twistsömsbroderi (?) fick jag på köpet när jag köpte allt det andra.

Kunde ju inte motstå. Det var ju liksom en fågel. Med krona på huvudet (?).

Fågel Fenix?? Känns som skånskt allmoge. Kan ha jättefel feeling, här. Rätta mig gärna!! Förekom inte papegojor rätt frekvent på skånska aagedynor?? Har för mig det...


Ny (och kul) lärdom:

Baka bröd med ugnstermometer!!



Ser ni i brödet till vänster? Ugnstermometern är instucken i det!



96 grader ska man ställa termometern på. Sedan är brödet färdigt.

ALLA bröd är färdiggräddade vid 96 grader. Enligt boken jag lånade på bibblan...

I detta fall stämde det, faktiskt. Rätt intressant.



Två perfekt nybakade dinkel-limpor med fyrkornskross i, ser ni här!

(häng inte upp er på det oregelbundna utseendet...)


Måste testa fler brödrecept med ugnstermometer.

Tror det blir nån form av surdegsbröd nästa gång...


Sista grejen bara, innan jag går och lägger mej:



Någon som provat denna krydda?

Hittade den på Hemköp för några dagar sedan.

En kryddblandning bestående av: Koriander, kummin, kryddnejlika, kryddpeppar, fänkål, muskotnöt, svartpeppar och kardemumma.

Intressant, eller hur?

Kanske i någon köttgryta som får puttra länge, eller i köttfärsen när man gör biffar eller järpar av nåt slag...?


Tips, någon??



 
 
Ingen bild

Persil,ja

8 maj 2009 06:51

Vilka härliga (typiska) inköp!
Det där med termometer lät smart!
Måste testa!
Surdegbröd är det bästaste jag vet. Älskar doften och smaken. Fast jag misslyckas alltid att få höjd i dem. Men skam dem som ger sig. (Kanske dags att jag följer ett recept. Harkel...)
Förra gången blev bröden (jag överdriver inte ett dugg nu!) som två tjocka batonger. Gav en till Pommac som hade värsta hårdaste tuggbenet. Vi tog av honom det när han lyckats blöta upp det...(Ville ju inte att han skulle äta upp ett helt bröd på en gång, men som tandgymnastik var det suveränt.
Hm, de sju kryddorna hade en lustig sammansättning. Kryddnejlikan och kryddpepparn och muskot gjorde den intressant. Lät skoj...
Jag har en favvorätt som alla älskar. När vi får ris och vildris och couscous och sånt (som du inte äter längre) kvar steker jag det med en kryddblandning av spiskummin, chili, kanel, ingefära och paprika och så kastar jag i en burk ärtor, ganska mycket majs och broccoli och så äter vi det med matlagningsyoughurt eller avrunnen youghurt.
Funkar nog lika bra med quinoa eller andra gryner. Har man kött kvar kastar man förstås i det också.

 
Ingen bild

Mynta

8 maj 2009 08:18

Perilja: Att shoppa är kul när det är billigt. Löparen från Indiska var dock INTE billig. Har faktiskt lite halvångest över den. Måste se till att använda den flitigt. Gud NÅDE den som spiller nåt på den...
(känner mig som Hyacinth i den brittiska serien "Keeping Up Appearences" (glömt vad den hette på svenska) - där den stackars kvinnliga grannen alltid lyckades spilla p g a nervositet INFÖR att just spilla, eller att tappa Hyacinth´s fina koppar...)

Jag har ALDRIG bakat surdegsbröd.
Men jag tänkte testa nu. Man måste ha god tid på sig, ser jag på receptet bakpå rågmjölspåsen (grovt rågmjöl)...men det låter ju så in i bänkens gott!! MÅSTE helt enkelt testa! Ska be mannen fixa hem tio små burkar med lock från jobb - man skulle ju dela upp den första jäsdegen i tio burkar, frysa in nio, och baka med den tionde...

Visst var det en intressant kryddblandning?? Tycker den låter "indisk", liksom. Med kardemumman & kryddpepparn. Eller kanske nordafrikansk?? Hur som helst - den är nog lika god i vegetariska rätter som i kötträtter...men jag börjar nog med någon sorts köttgryta, tror jag. Ska iväg och se om jag kan hitta nåt fint oxgrytkött på ICA idag. Kalopskött förhoppningsvis; det blir mörast & godast...

 
Annica

Annica

8 maj 2009 08:45

Måste testa att baka bröd med termometer!
Snygg duk!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

8 maj 2009 09:33

Annica: Ja - prova! Berätta gärna om det blev bra eller inte...tänk om jag "lurar" en massa brödbakare nu...? Men det stod faktiskt så i min "bibblabok".
Boken heter förresten "Jacobs Hälsokök" av Jacob Wismar (Fitnessförlaget, 2008).

 
Yvonne

Yvonne

8 maj 2009 10:05

Mmm, va gott brödet ser ut!!! Inget recept kanske...?

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

lotta

8 maj 2009 18:12

Indiska ja..jag går in där så ofta jag kan..men har aldrig sett löparen som du köpte..ursnygg..inte brukar väl dom ha dyra grejer? Vad gör du av alla loppisfynd..? Papegojan på TWISTSÖMMET är skånsk allmoge..din feeling är alldeles rätt..förkommer på både yllebroderi och flamskväv..det var populärt att ha exotiska djur i sina mönster..finns t.om en kudde med en elefant på.På ditt broderi kan det vara en påfågel istället..den har krona på huvudet, enligt mönsterförlagorna.

 
Ingen bild

Mynta

8 maj 2009 21:36

Yvonne: För första gången i hela mit 43-åriga liv gjorde jag detta bröd på "känn"!!
Modigt va? =)
Men jag använde ett helt paket jäst, det vet jag. 4-kornskrossen ca 2 dl) från Saltå Kvarn kokte jag i vatten på spisen i ca 10 minuter, innan jag blandade det i degen. Har för mig att brödet jäste i ca 2 x 40 minuter.
(hade förresten även i sirap och salt...)
Mjölet jag använde var dinkelmjöl (ca 1 liter?)

Lotta: Löparen kostade faktiskt 199 Riksdaler - och det tyckte jag var DYRT!! Men jag blev så hejdlöst förälskad i den, så jag betalade...
Elefanter har jag då aldrig sett på någon skånsk allmogekudde! Vad kul!! Jaha - påfågel; inte papegoja...men FÅGEL, i alla fall! =)

Mina loppisfynd försöker jag använda omedelbums. Men ibland (speciellt när det gäller textil), blir de "lagrade" i mitt tygskåp tills jag har behov av dem. Ligger liksom på vänt inför mina manokreativa attacker, kan man säga...
Men en del blir ju till väskor, klockarmband, gardiner... =)

 
Ingen bild

Persil,ja

8 maj 2009 22:58

Hahaha!!!! Första gången i ditt 43-åriga liv du bakar på känn!!! Bra jobbat! Vadan detta mod??? Kanske dags att jag för första gången i mitt 47årigaliv följer ett recept till punkt och pricka. Du MÅSTE baka surdegsbröd. Efter att du fått den smaken (hembakt) surdegsbröd så vill man inte ha nåt annat. PRecis så har jag gjort, delat i tio delar och fryst in. Ska förresten ta ut en NU! Så kanske jag kan baka på måndag...
Jo, framförhållnign måste man ha. särskitl första gången då det ju ska jäsa i fem dagar, men det är all möda värt och man känner sig väldigt vuxen och duktig att laga något sååå långsamt, där kan man tala om slowfood. Good luck. Får du det att jäsa upp till ett högt bröd ska jag följa ditt recept till puntk och pricka!!! Men jag måste ha anis i oavsett vad receptet säger...men det påverkar väl inte jäsförmågan. Felet jag gör är att jag försöker hitta det optimala grova brödet. Så MYCKET grovt som möjligt, men då blir det tungt också. Orkar inte rätta alla fingernedsättningsfel...
Puss!

 
Ingen bild

lotta

10 maj 2009 07:30

hej..ett tips om en kul blogg..om du inte har sett den förstås...kurbits.nu...den handlar om design,konsthantverk o slöjd.

 
Ingen bild

winnerhorse

10 maj 2009 17:25

Jag var hos min mamma igår.
jag såg en burk hos henne.
Den hette Myntasocker.
Inköpt på Österlen.
Då tänkte jag på dej.
Myntasocker liksom....

 
rosalucia

rosalucia

10 maj 2009 21:23

Den var verkligen snygg!!!! Jag förstår dej helt...är nog lite av en mönstermissbrukare själv. Vissa saker går inte att gå ifrån liksom, de ropar på en.
Apropå strandmadrassen, jag har två kylväskor med det mönstret! Härligt!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

13 maj 2009 20:16

Persilja: Just nu har jag en liten "klump" bestående av grovt rågmjöl & vatten. Det ska "surna till sig" tills imorgon; torsdag = dag 4. Då ska jag röra i ytterligare vatten & mjöl, sedan ska det jäsa ett dygn till. Degen är färdig att bakas med på dag 5 = fredag. Ska bli hur spännande som helst!!
Få se om jag kan få bröden riktigt höga & fina...hehe...

Lotta: Tack för tipset! Den sidan ska jag besöka omedelbums!!

Winnerhorse: Aaahhhh - vad gulligt av dig...att liksom tänka på mig då..."Myntasocker"...det låter...GOTT!!!
Kram!

Rosalucia: Visst var den! Ler fånigt varje gång jag ser den...
Har du kylväskor med samma mönster?? Häftigt!
Var har du köpt dem??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards