LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Köttfri måndag

Av Mynta - 16 januari 2012 10:00



Från och med idag tänker jag införa köttfria måndagar hemma hos oss.

Köttfri måndag är en kampanj som i sin tur är en del av ett internationellt nätverk av kampanjer som verkar opinionsbildande för att minska köttkonsumtionen i Sverige och globalt.

Genom att delta gör man en insats för miljön, för den globala matförsörjningen, för hälsan och för djuren.







 

 

Klicka gärna på loggan här ovan och läs mer om vad det innebär!



Dagens gröna hemma hos oss blir en röd (!) linsgryta med potatis - en gammal favorit!


Röd linsgryta med potatis   
                        

(för ca 4 personer)

                          
   5-6 potatisar
2 dl röda torkade linser

3 morötter
1 gul lök
2 burkar/tetror krossade tomater
4 dl vatten
3 msk tomatpuré,
6 vitlöksklyftor
4 tsk paprikapulver, mild
1 tsk chilipeppar pulver
2 tsk timjan, torkad
1 1/2-2 tsk salt
2 msk smör
1 msk olja


Börja med att skölja linserna ordentligt och låt dem rinna av i en sil.
Skala och skiva potatis,gul lök, vitlök och morötter i tunna skivor.
Smält smör i en stor kastrull eller gryta.
Fräs lök och morötter på hög värme att par minuter under omrörning.
Sänk värmen något och tillsätt olja, kryddor,tomatpuré och grovt skivad potatis.
Rör om ordentligt och stek någon minut till.
Tillsätt vatten och krossade tomater.
Rör om och låt allt koka upp.
Sätt på lock, sänk värmen och låt småputtra i 10 minuter.
Häll i linserna och rör om .
Fortsätt koka på medelhög värme i 20 minuter tills linserna och potatisen kokat färdigt.
Servera med sallad och något gott bröd.



Helgen som var kom, såg och segrade.

Och fort gick det.

Jag har jobbat, övat med kören både lördag och söndag, sålt pianot på Blocket...

Kolla vad tomt det blev utan piano:


 


Hit ska vi nu kånka upp en stor ekskänk nerifrån källaren,

som ska få bli ytterst nödvändig förvaring för linne m m.

Pianot hade spelat ut (!) sin roll hemma hos oss.

Sonen gnider ju på sin fiol, och dottern skapar musik med datorer, gitarrer och mixrar...

Vi har inte plats för någon möbel som bara står och ser fin ut - den måste kunna FÖRVARA saker också!!!


Rent allmänt är det ganska bökigt att leva vårt liv just nu.

Våra två bilar är belagda med körförbud (min lilla Flora får nog bogseras till närmsta skrot...),

vår ett år gamla tvättmaskin beslöt sig för att lägga av i förra veckan - reparatör har varit här, och konstaterat att nödvändiga reservdelar kommer tidigast om 14 dagar. Tjoho.


Och vår kaffekokare ser numera ut såhär på baksidan:


 


Dålig bild, men den visar en avklippt sladd.

Jordfelsbrytaren löste ut tre gånger i fredags, innan jag fattade att det var kaffebryggaren som var orsaken.

Vi använder den dock ändå - som bryggställ, liksom.

Jag måttar antal koppar med glaskannan, häller det uppmätta vattnet i vattenkokaren på köksbänken mittemot,

 laddar filterhållaren med filter och kaffebönor, och häller sedan det kokande vattnet manuellt i filtret.

Var tvungen att klippa sladden, eftersom vi är EXTREMA vanemänniskor här - jag har hållt på att trycka i sladden i kontakten hur många gånger som helsta av pur ohejdad vana - det sitter liksom i muskelminnet på nåt sätt.


Så mitt i denna totala misär (med en hel del mal flygandes upp ur plånboken),

 så måste man ju trösta sig, eller hur?


 


...och för min del blev det med ett nystartat (!) virkprojekt.

(Jag har ju inga pågående...hmmm...)

Finns nog inget som tröstar bättre för tillfället.

En av böckerna som jag lånade på bibblan inspirerade till att virka en ny väska.

Så det gör jag nu.


Väskan ska bestå av två stora mormorsrutor - en fram och en bak.

Jag tänker fodra den med tyg, och kanske hitta nåt gammalt läderskärp att använda som axelrem.

Vi får se hur det blir - OM det blir.

Känner mig själv alltför väl vid det här laget... 





 

 
 
Ingen bild

Linda Jönsson

16 januari 2012 12:19

är molly bra att virka med? För det är ju ett billigt garn, och sånt gillar jag!

Kan man fodra en väska om man inte äger en symaskin?

Jag deppar fortfarande över min väska, det blev så fina färger. Och kan jag inte rädda den så är jag inte så sugen på att göra en nu, för den var rätt dryg att göra. Annars får det blir ett projekt.

Får se om jag tar tag i zpagettiväskan idag! Ska först släpa med mej L och L till ica maxi för att veckohandla. Får bli på ica för jag har ingen annan bra mataffär i närheten.

 
Ingen bild

Mynta

16 januari 2012 22:57

Linda:
Molly är ju det garnet som också användes till att virka OS-mössan med - så det funkar OK, men enligt det här mönstret skulle man använda virknål 5, och den tycker jag är på gränsen till för liten! (OS-mössorna virkades ju med stl 7 el 8!) Ibland är det svårt att få med sig garnets alla trådar - det delar sig rätt så lätt...men BILLIGT är det, så det duger alldeles utmärkt just nu!!!
Du menar att du deppar över din mössa, och inte din väska, va? Annars hänger jag nog inte med, riktigt... :)
ICA Maxi är väl helt OK? Där brukar jag handla. Fast idag blev det CityGross. Vilken färg på Zpagettigarnet valde du, förresten?

 
Ingen bild

Linda Jönsson

16 januari 2012 23:14

givetvis menar jag mössan, jag får skylla på amningshjärna!

Jag köpte sånt kit med zpagetti och det "garnet" är blålila med rosa/brunt blommönster. Låter kanske inte så snyggt men det är rätt fint faktiskt!
Sen har jag ett stort nystan med blått zpagetti, vet dock inte vad jag ska göra med det!

Jag tror jag har gjort botten av väskan, ska minska lite för att sen bygga på höjden. Så får vi se om jag får användning för väskan sen :-P

418 kr hamnade veckans matsedel på! Köpte frysta kycklingklubbor istället för färska/kylda. Men när jag har Lukas med mej hinner jag inte riktigt jämföra priser och köpa storpack för att kunna frysa in.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards