LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 24 mars 2010

Trädgårdsrunda

Av Mynta - 24 mars 2010 08:13


Att vintern har varit ovanligt kall & lång, är väl alla överens om.

Inte förrän nu - mot slutet av mars månad - kan jag tycka att våren VERKLIGEN är på gång.

Jag tog en tur i vår lilla trädgård igår, för att kolla läget lite:


Snön har ÄNTLIGEN släppt greppet om vår lilla gräsmatta!


  


...men det som kommer fram är ingen VACKER syn, direkt!

Gult, frysbränt gräs, kala fläckar, sumpigt & allmänt geggigt!


Detta har också förekommit extra mycket:


  


- Snömögel! Dålig bild, men jag tror ni kan ana det där vita, spindelvävsliknande...ringde min kära fader, som är vida känd för sin greenliknande gräsmatta, för att få råd om hur jag bäst skulle råda bot på eländet. Han sa att jag skulle kratta bort möglet med plasträfsan och toppdressa med s k toppdressing. Sedan skulle jag köpa en omgång gräsfrön och strö ut och kratta ner i toppdressingen (lite senare, alltså - när det blivit lite varmare!). Måste köpa toppdressing, alltså...


Gjorde en liten rabattkoll:


  


Dagliljorna är på gång. Alltså, dessa liljor tror jag nästan skulle kunna överleva ett kärnvapenkrig!!! De tål min ibland MYCKET hårdhänta räfsning, köldgrader och extrem värme & torka - de kommer ändå envist tillbaka år efter år (och FLER varje gång!!!).


  


Aklejan är också en riktig överlevare! (Och en jävel på att fröså sig själv!!)


  


Gåsögat (sa jag rätt nu?) är också på god väg. Snart kommer de ursöta små blå blommorna!


  


Pärlhyacinterna som jag köpte förra våren för att ha inomhus (som jag sedan planterade ut), tittar upp...


  


Min lilla födelsedagsblåsippa (två år gammal, nu!), är på stark frammarsch!

Ser ni de små (feta) knopparna i bladrosetten (säger man så?)?


  


Jippi!!! Nu syns våra EGNA!!!

Ser ni förresten den gröna glasbiten mitt i bild? Den såg inte jag förrän jag lade upp bilden på datorn! VARIFRÅN kommer alla dessa glasbitar och gamla porslinsbitar som STÄNDIGT dyker upp när man gräver runt i trädgården?? NÅN gång borde man väl ha grävt upp och hittat ALLA, eller? Eller är det bara jag som har detta "problem"? Är det skatorna (som vi har gott om) som fyndar blanka & glittriga "skatter", och tappar i vår trädgård?? Eller???


  


Lavendeln under vindruvsstocken ser ut att ha klarat sig fint!


  


Men HÄR är det ju dags för ett byte, eller hur?? Gud vad tråkigt det ser ut!!


Blev så vårinspirerad att jag beslöt mig för att baxa ut en del av trädgårdsmöblerna från sin vintervila i garaget:


  


På bordet blev det en liten påskplantering:


  


Uteplatsen utanför köksfönstret blev också vårmöblerad:


  


På det lilla bordet satte jag en flätad korgkruka med en Anemon:


  


Visst är släktskapet med Vitsippan tydlig??


När jag satte mig på en av stolarna utanför köksfönstret, kunde jag i lugn och ro studera starparet som bosatt sig under en av grannens "nockapannor".

De är så himla fina!

Luften runt byn fullkomligt surrar av alla nya fågelläten som tillkommer för varje dag som går! Jag fullkomligt ÄLSKAR det!!


  



 
 
Ingen bild

ulrika

24 mars 2010 12:38

Kan bara säga en sak... här i Luleå är det snö på backen. Och vi snackar inte 10 cm, vi snackar 1 meter om inte mer. Så att bara se på din "fula" gräsmatta får mig att längta tills snön försvinner!

 
Ingen bild

:( :( :( krydda

24 mars 2010 17:56

Mot mitt bättre vetande gick jag in på din blogg. Jag borde anat det. Kan inte fort nog lämna den igen. Det gör för ont. Det gör alltid för ont på våren. Eller vad säger jag; vintern. Det är VINTER hör du det. Inget annat. :(:(:(

 
Ingen bild

carina

24 mars 2010 17:59

Åh vad det ser härligt och vårligt ut...det finns alltså hopp om livet.
Här hos mig är det fortfarande 40 cm snö...i Stockholm alltså!!!

 
Ingen bild

Mynta

24 mars 2010 20:33

Ulrika: 1 meter snö??? Fortfarande? Själv är jag bara sååå trött på snö - är nog inte riktigt van vid att ha haft snö liggandes så länge här nere i Skåne...så trevligt att min kissgula gräsmatta kan få dig till att längta =)

Kryddan: Jag har ju förstått att ni tydligen fortfarande har väldigt mycket vinter uppe hos er - men då kan det ju vara lite bra att jag balanserar upp det hela med att visa lite vår...eller?? =) Klart du ska komma in och hälsa på här hos mig!! Du får gärna hälsa på irl också, om nu längtan blifver för svår (efter våren, alltså...) ♥

Carina: Klart det finns hopp om livet!! Det är nog just DÄRFÖR jag är så förtjust i just fåglar - de ger så mycket liv i tillvaron!! Eller hur?
Ut och lyssna på lite kvitter, vetja!! =)

 
Ingen bild

Salvia

24 mars 2010 21:47

Härliga vårbilder. Nu blev jag arg på mig själv att jag slängde mina pärlhyacinter av ren lättja för de låg och skräpade på fel ställe. Hade också tänkt gräva ner dom ..... men i snön eller?? Vi har också massssoooor av snö kvar minst en halv meter. Tror i alla fall att jag hörde koltrasten på hundpromenaden i morse......men jag kan ha hört fel 05.00

 
Ingen bild

Mynta

24 mars 2010 23:21

Salvia: Jag FÖRSÖKER vara duktig varje år och plantera ut alla lökväxter & primulor som jag haft inomhus...men det är faktiskt inte alltid som jag giter, heller, ska jag säga dig!! Men det är kul att återupptäcka dem såhär - man har ju hunnit glömma VAD man har planterat och VAR men gjorde det...

Är du ute och promenerar med hund kl 05.00, människa?? Nu blev ju jag imponerad!! Vid den tidpunkten sover jag djupt vareviga morgon! Vardagar går jag upp först kl 7 (sovmorgon?)!! =)

Koltrasten är faktiskt en fågel jag saknar lite här i byn! Den sjunger väldigt sällan här. Synd - för det är nog den ALLRA vackraste fågelsången jag vet!! Kan aldrig lyssna mig riktigt mätt på den!

 
Ingen bild

Persiilja

25 mars 2010 06:40

Du förstår inte. Du kan omöjligt förstå. Jag blir till och med smått förbannad för att du kan stoltsera med den där jävla gröna mattan. Så avundsjuk blir jag och då ligger ändå inte avundsjuka för mig. Men det är många års irritation mot skånelands jävla vårar som ligger och gror. (Farmor och farfars rapporter...) DU less på snön. Det är ett skämt. Kom och bo här så ska du få se på less.
Fast vi tappra nordbor vi biter ihop i det tysta och ser den förbannade snön smälta såååå sakta eftersom vi har minusgrader på nätterna även om det är varmare på dagarna. Som straff för att du skryter dömer jag dig till en kommentar om dagen hos mig där du säger "Ooo vad vackert med snö. Vad avundsjuk jag blir". DET kan balansera upp det. INTE mera vårinlägg. BLÄÄÄÄÄÄ!!!

 
Ingen bild

Mynta

25 mars 2010 09:56

Persilja: Jo, jag förstår nog! Det är ju därför jag valt att bo där jag bor!! Jag hade INTE pallat med all er snö. Ärligt. Imponerad av hur "ni" orkar!
Men du - om det nu kan vara till nån tröst - vi har OCKSÅ minusgrader på nätterna!! Ibland kan vi ha det ända in i maj, faktiskt!! Men graderna hinner stiga till högre temperaturer under dagarna här, bara! Håll ut. Det går fortare än du tror...♥♥♥

 
Ingen bild

ulrika

25 mars 2010 21:14

Och vad skådar mitt norra öga... jo det snöaaaaaaaar i Luleååååååå

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards