LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Redo för en ny dag

Av Mynta - 27 april 2009 08:20



Inatt gick inte temperaturen under nio plusgrader hos oss. Igår hade vi nog 25 plusgrader mitt på dagen. Det har liksom redan blivit sommar, känns det som (det är ju ännu bara april, för fasen!). Nu sker allt i en rasande fart. Lite föör rasande, tycker jag. Häggen och syrenen kommer säkert att blomma SAMTIDIGT i år - skulle inte bli förvånad i alla fall!


Imorse kom den svartvita flugsnapparen till vår trädgård. Hanarna kommer en vecka före honorna för att kolla att våren kommit som den ska. De letar bohål överallt. Ingen lätt uppgift - varje bohål är ju nästan redan ockuperat av talgoxar & blåmesar! Men jag har nog tre lediga holkar kvar här! Vad sägs om en Sjödén-holk, en Myntaholk eller rentutav en hel jäkla husvagn???

Välkomna hit, säger jag, i alla fall!!


Vi var morgontrötta idag...


Har fått dille på gryner! Vill ju hitta alternativ till pasta, ris & potatis.

Och alternativen finns! Supergoda!!

Jag har faktiskt inte ätit ris på två år nu. Saknar det INTE!

Här ser ni mina senaste favoriter:



De två blå påsarna används frekvent här.

Quinoa (inte med i bild) är också en stor favorit - både varm & kall.

Flageoletbönorna längst till höger köpte jag efter att ha besökt Tant Gröns blogg. Hade faktiskt aldrig hört talas om dessa förut, och blev supernyfiken!

(Pumpakärnorna till vänster hamnar i sallader och bröd...)



Flageoletbönorna lades i blöt och koktes. Sedan gjorde jag en olivolje- och vinägerdressing och hällde över. Klippte ner färsk basilika och smulade ner lite grekisk fetaost. Blandade och njöt. Dessa bönor köper jag fler gånger!!

Tack för tipset, Tant Grön!!


Förresten, på tal om basilika; fick följande av en av mina hängivna bloggläsare =) häromdagen:



Övre delen av krukan var fylld med Salta Katten-tablettaskar,

som numera dock är ett minne blott...

Tack, "R"!!

Krukan är inropad på Tradera. Syrran och jag har lockat in vederbörande djupt ner i det göttiga Tradera-träsket. Vad säger man? Förlåt eller grattis?

Väljer nog att säga grattis, faktiskt! Och välkommen till en helt ny värld!



 
 
Yvonne

Yvonne

27 april 2009 08:44

Jag säger också GRATTIS! Tradera är en mycket trevlig plats att besöka. Ofta! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

27 april 2009 10:03

Jamen det var så lite så, hi, hi. Det är inget roligt när syrenerna blommar över för tidigt, då bli mamma så ledsen när hon inte får en syrenbukett på sin födelsedag. När jag var liten plockade jag jämt syrener till mammas födelsedag och då fanns inte problemet huruvida de skulle hinna blomma över eller inte, så det är bara att konstatera att det har blivit varmare i detta nordliga land. vilken tjusig salta kattenkruka.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Losarinas mor

Losarinas mor

27 april 2009 11:55

Du begynder den nye uge med godt humør :-)

http://wwwkrlighedsagdelosarinasmor.blogspot.com

 
Ingen bild

Persil,ja

27 april 2009 13:21

Underbar keramikljustake!
Har inte testat de två mittersta grynen. Måste göra det! Jag äter ofta linssallad, kokar gröna linser (de röda går sönder så lätt och blir bara en gröt) och så blandar jag olivolja och balsamvinäger och häller över när de fortfarande är varma och så fetaost och rödlök i. Sååå gott och särskilt varmt. Varm sallad, det är som ett varmt mjukt täcke i magen.
Svart och "vanlig" quinoa äter jag och mannen ofta istället för ris. Men det är kul att variera så jag ska genast leta de där två jag inte testat. Använder alltid dinkelmjöl vid bak istället för vetemjöl. Funkar till bullar också.
Har du provat att rosta pumpakärnor i het torr stekpanna. Och salta. Skitgott fredagssnacks! Funkar säkert lördag oxå. ;D
Stackars R. Det är mysigt och gött där i traderaträsket, men ack så jobbigt att krevla sig ur. Jag gjorde det för några år sen och är sååå rädd för återfall! Det är så starkt beroendeframkallande!

 
Ingen bild

Mynta

28 april 2009 08:53

Yvonne: Yes! Love it!!!

Tant Grön: Jag kommer ihåg att skolfröken på låg- och mellanstadiet ofta fick flera syrenbuketter av oss elever på skolavslutningen. Det hade man nog inte kunnat ge idag (isåfall bara med de gröna bladen kvar...)!

Losarina: Ja - försöker så gott jag kan =)
Men det är faktiskt inte svårt när solen och värmen väcker en varje morgon...
Kram!

Persilja: Älskar min femkronors-stake!! Konstig grej, egentligen; den är utformad som en liten kopp med ett vasst spik "fastbränt" inuti. Stearinljuset spetsas liksom fast på denna lilla tagg. Praktiskt att kunna använda olika tjocklekar på ljusen, så. Mönstret utanpå is to die for. Helt enligt Mynta.

Ska genast prova att torrosta pumpakärnor! Har dock en mindre angenäm upplevelse i färskt minne, då det gäller att torrosta i het panna...syrran och jag skulle göra en god pastaanrättning tillsammans. Den innehöll bl a pinjenötter som skulle torrostas. När pinjenötterna blev varma hoppade de liksom ur stekpannan. En av nötterna hamnade MELLAN mina tår (barfota).
Fick inte väck den (höll stekpannan i händerna). Brände som sat-n!!!!!! Betänk att huden mellan tårna är lite extra känslig...hmmmm...men jag tror att jag ska ge mig på att torrosta pumpakärnorna. Med trätollorna på (tolla = skånsk toffla). =)

 
Ingen bild

Persil,ja

28 april 2009 09:02

Har faktiskt hört ordet tolla förr! Vem tar du mig för, en oberest norrlänning? Kan även rollebörd (stavning vet jag däremot inte ett skvatt om när det gäller skånska), rääälig, lille pougen, (pågen allstå), tösabiden, (tösabiten), mour, (mor) häruppe säger vi mamma (mouhahaha). Pinjenötter hoppar som satan, men det gör pumpakärnor också. Helst ska man ta dem innan de poppar upp (de sväller osm popcorn) men det blir alltid några som hinner svälla upp. Så ta på dig tollorna du! F´LÅT men jag skrattade gott åt din tåbränna. Det ska va du! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards