LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 13 mars 2008

Av Mynta - 13 mars 2008 16:33

     Syns jorden under naglarna??


Jo, nu blir det här det sista inlägget om penséer. Jag lovar. Tror jag.

Nu har de hamnat i mina blomsterlådor, i alla fall. Punkt.



Ser lite små och mesiga ut nu, bara. Dröjer inte länge förrän de har brett ut sig på både höjden och bredden.


Snart kommer maken hem och fixar middag. Jag ska köra iväg och hämta hem dottern från Musikskolans kör. Ska passa på att göra en del ärenden samtidigt - affären, Systemet, Posten, Apoteket...


Ska bara rensa naglarna först.

Av Mynta - 13 mars 2008 14:26

Nu måste jag se till att få ner julbelysningen från vildplommonträdet! Har inte velat ta ner den tidigare, eftersom det lilla extraljuset den gav var precis vad man behövt alla mörka morgnar och kvällar. Men nu måste den ner - nu har vi ljust när vi vaknar, och mörkret kommer inte över oss förrän vid 19-tiden.


På tal om påsk - jag skulle fundera ut en ny påskflagga att hänga ut utanför dörren. Hittade ett tyg här hemma som kunde passa bra. Rullade ut det på golvet för att få lite överblick, och då...



...hände det här...



Vadå? Är jag ivägen eller nåt??



Snyggt tyg, förresten - vad hade du tänkt göra med det...? Gäsp.


Typiskt bullterrier. Vill alltid vara i centrum.


Får se hur det blir med flaggan. Brukar inte bli så avancerat.


Åt precis lyxbrunch. Hittade räkor & dill i frysen, yoghurt & majonnäs i kylen samt ägg i farstun (låter som jag har frigående hönor där; fniss!).

Det blev till omelett med räkröra...mumsigt.


Dags för kaffe. Sedan måste jag köra några tvättar i maskinen...och sedan måste jag...usch, nu blev det många måsten. Återkommer när samvetet har klarnat lite.

Av Mynta - 13 mars 2008 08:30

Att vakna 25 minuter senare än man hade tänkt sig är inte roligt. Inte när det är skoldag. Alla morgonsysslor får liksom en helt annan intensitet.  Svårast är att väcka barnen med bibehållet lugn i rösten:

"Eh, godmorgon - du får nog gå upp nu, klockan är kvart ÖVER sju..."

Täcken kastas åt sidan och morgonrufsiga barn med uppspärrade ögon möter mina. "Det är lugnt, jag kan köra...", hör jag mig själv säga.

Skolbussen kör kl 07.40

Kl 07.35 lämnar bägge barnen huset. Bägge har hunnit äta, fixa till sig och hittat sina väskor. Allt i hyfsat lugnt tempo ändå. Vad gör vi egentligen med all tid de andra morgnarna?


Det märks att jag var trött igår. Min idiotsäkra plan med två väckarklockor funkar inte då. Inte om man glömmer att ställa alarmfunktionen på den ena på "on"...

Läste i alla fall några kapitel i min bok. Fortfarande mycket bra läsning!

Snart ska jag ut och gå med väninnan igen. I regn & blåst.


Väninnan är förresten en 08 i förskingringen. Blev kär i skåning, gifte sig och flyttade till Skåne för en herrans massa år sedan. Bosatt ute på skånska landsbygden envisas hon fortfarande med att prenumerera på DN. Jag brukar få gamla kulturbilagor av henne med jämna mellanrum. Jättekul läsning. I söndags hittade jag en intressant artikel om svensk textil. Det handlade om s k intelligenta tyger. Tyger som reagerar på t ex ljus, ljud och värme. Mönster som ändrar färg och form beroende på vad de utsätts för. Lite häftigt. Här är en länk till artikeln om ni vill läsa:


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=750949


Efter artilkeln fanns en recension av en nyutkommen bok för alla textilintresserade. (DN:s recensent kallade den t o m för "tygbibel"!)

"Textiles Today - A Global Survey Of Trends And Traditions"

Författaren heter Chloë Colchester.


Lät intressant. Man kanske skulle tipsa det lokala biblioteket om inköp...?



Bilden är lånad från DN:s artikel i söndags. (Foto: Johan Redström)


25 minuter framför datorn är lätt avklarat. Tiden fullkomligt försvinner. Här sitter jag i plyschbrallor och taskig t-tröja, och ska vara hos väninnan (måste KÖRA dit med bil) om 15 minuter. OJ!

Återkommer...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards