LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

Måndagsmorgon

Av Mynta - 16 maj 2011 09:36

 

Måndag för mig innebär struktur & planering.

Nu börjar vi om igen, liksom.

Dags för ett nytt varv.


Det är faktiskt himla skönt att ha planerat maten för en tid framåt!

Det tar en stund att göra, men man får tusenfallt igen

av både vunnen tid och bättre ekonomi.

Man (jag) ska liksom bara ta sig i kragen och bli färdig att GÖRA det!


Helgen som varit, har t ex varit mycket enklare och skönare

 p g a planerad och "inköpt" meny.

 Allt vi åt var dessutom efter HELT nya recept - kul!


På fredagens meny stod "Äkta Chili con Carne".


- MÅNGA ingredienser:


 

...och en hel del "nya" (och oväntade!) ingredienser!!!

(Vad sägs t ex om Chipotlepaste & kanel?)


Koktid: 5 timmar - det gällde att börja i tid...


 

...men den som väntar på nåt gott - och det blev SKITGOTT!!!


Lördagen bjöd på kyckling:


 

...eller rättare sagt "Kyckling i salsa med nachos- och osttäcke".

Tonåringarna åt så att där knappt fanns över åt mig och maken...


Och det vankades fisk på söndagen:


 

"Frasiga fiskkakor med chilifräst broccoli"


Också en höjdare! Speciellt den chilifrästa broccolin som dessutom också innehöll vitlök - den kommer jag att göra MÅNGA gånger!!!


(Alla recept kommer förresten från ICA:s "Billiga Veckan".)


Jag gillade söndagens visdomsord:


 

Bredvid min lilla uppslagna bok med dagliga visdomsord finns dessa:


 

Min sådda slingerkrasse.

Den börjar bli lite oregerlig och bökig, tycker jag.

Känns för tidigt att plantera utomhus,

men jag tycker att den börjar bli klen och ranglig (och TRASSLIG!!!)...


Någon som har något tips på vad jag ska göra med den?


Nej hörnini - nu måste jag hoppa ur morgonrocken och greppa inköpslistan...


Vardag - här kommer jag!


 
 
Ingen bild

Linda Jönsson

16 maj 2011 17:35

chili con carnen såg smarrig ut! Vart hittar jag recept?

 
Ingen bild

Glynis

16 maj 2011 20:18

Yum! Your chili looks so good. Our favorite way to eat it is served over steamed rice. When we lived in Texas (yuck!) there was something called Frito Pie which was a bowl of Frito chips (do you have these in Sweden?) and chili poured over it. The taste is good, but lacks in much health benefits. The Mexicans use cinnamon a lot in their cooking, but especially in chocolate. (ie: Mexican chocolate cake and Mexican cocoa.) It is very good together!

 
Ingen bild

Mynta

16 maj 2011 20:23

Hallå Linda!

HÄR hittar du receptet:

http://www.ica.se/Recept/akta-chili-con-carne-551412/

Och tänk på att chilin tar lååång tid på sig för att bli färdig (beroende på vilket sorts nötkött du väljer...själv använde jag mig av en bit oxbog (bra kilopris!!!)som jag putsade och skar upp i mndre bitar.Min tog som sagt 5 timmar på sig att bli färdig.

 
Lycke

Lycke

17 maj 2011 09:15

Tack så himelens mycket för dina ord hos mig, angående pupillerna! Betyder massor att höra! Tror nog inte heller att det är något galet. Han är ju så vaken på alla sätt man kan önska..så jag har känt mig lite lugnare ett tag. Nu har jag dock övertalat mannen att vi ska boka tid och göra en ordentlig koll. Det lämnar ju liksom inte hjärnan helt när det väl satt sig, så det ska bli skönt ändå!
Lät och såg jättegott ut med de där recepten. Någon annan som också nämnde att vitlök var gott ihop med broccoli. och krassen :) min blir alltid sådär, brukar gå till sig när den väl får komma ut i friska luften. Ställ den så soligt du kan tills dess, blir rangligare av ljusbrist tror jag (gammal lärling till trädgårdsmästar´n vettu :)
Fint här, kommer tillbaka snart...
Kramar Lycke

http://till-vidas-ara.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

17 maj 2011 22:03

Lycke:
Känns bra att kunna ha delat med sig - vet ju att det hjälper att höra att man inte är ensam om något som man är orolig inför!
Förstår att ni ändå vill kontrollera att allt är som det ska (vilket det säkert är).
Krassen HAR faktiskt åkt ut nu. De står på en liten bricka invid husväggen; redo att ta in om vädret skulle bli alltför hemskt. :)
Just nu regnar det och blåser det väldeliga härnere i Skåneland. Vi längtar efter att den där solen ska behaga titta fram igen...

 
Ingen bild

Mynta

17 maj 2011 23:17

Glynis:
No - we don't have Frito Chips in Sweden - are they made out of corn - like nacho chips or something?
Cinnamon is a "healthy" spice - it's supposed to be good for your blood circulation and also said to be beneficial to your digestive system (don't know if that's the correct words in English...?).

 
Ingen bild

Glynis

18 maj 2011 06:39

Fritos are called a corn chip, but they are not as much a corn chip as a tortilla chip would be.

Yes. Digestive system is the correct word usage. You have not lost your English after all these years. :o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards