LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 7 februari 2011

Zoologisk Have?

Av Mynta - 7 februari 2011 11:27


Jo - så är det nog.

Det börjar likna ett litet mini-zoo här hemma...


Senaste tillskottet:


 

(Klicka på bilderna för att kunna njuta av dem i liiite större format!)


Säg hej till Frans.


Är han söt eller liksom bara...heeelt uuunderbaaar???


Frans är en 10 veckor gammal guldhamster som sonen köpte förra veckan.

Det är faktiskt bara hans hamster.

Han har själv stått för alla kostnader, och det är han som ska stå för skötseln. Det kommer säkert att gå jättebra. Det litar jag helt och fullt på.


I en annan del av vår zoologiska trädgård, har det även hänt lite:


  


Hönsgänget har promenerat ÄNDA UT till hörnet av hönsgården!!!

(Här händer det grejor!!! Vilken SPÄNNANDE vardag!!!)

Snön har äntligen börjat försvinna ordentligt, och då kan man ju tänka sig att ta ut svängarna lite extra, tydligen...


Jag tycker det känns så bra att se dem ute på lite större ytor, nu, efter den här långa snörika vintern. Hoppas nu bara att det inte kommer mer snö...


  


...men allra bäst trivs de ändå än så länge under tak! Här sitter de och skrockar lite sinsemellan, putsar sig och mår allmänt bra.


Nu tänker jag komma dragandes med ännu ett litet middagstips!

(Tycker själv att jag ofta drabbas av  "matlagningstorka", och blir då så enormt tacksam för inspirerande input...nu kanske JAG kan stå för ev inspiration?)


Söndagar är perfekta allt-i ett-matlagningsdagar, tycker jag.


Ofta har man en del saker som behöver passas på att fixas eftersom man är helgledig, och man vill ändå äta gott och kunna samlas kring maten.

DÅ är det bra med mat som är lätt & snabb att göra,

 men som ändå  blir vällagad.

 Tycker jag.

Så slår man liksom två flugor i en smäll.


Denna goda gryta åt vi nu i söndags:


  


Fläskgryta med vitkål och potatis.

(Ett recept från ICA:s "Billiga Veckan")


Man bryner fläskköttsbitar tillsammans med klyftor av gul lök, häller över buljong och låter sjuda i 10 minuter:


  


Under tiden skalar man och skär potatis & morötter i bitar.

Man skär även upp lite vitkål:


  


Sedan öser man i potatisen och morötterna tillsammans med kött- och lökbuljongen, och låter detta sjuda tillsammans i ca 15 minuter.


Efter det öser man i vitkålen som får hänga med i 5 minuter.


KLART!


Som pricken över i:et, serveras grytan med en klick Creme Fraiche utblandad med grovkornig senap, på toppen:


  


- MUMS!


Säger jag.

 
 
Ingen bild

ebbs

7 februari 2011 21:19

FRANZ

 
Ingen bild

Mamm...ynta

7 februari 2011 23:46

Jaha?
Med "z"???

Tack för att jag fick låna dina fina bilder.
♥♥♥

 
Pernilla

Pernilla

9 februari 2011 07:20

Så söt FranZ är ! Men vad då Have? Hör skåne till danskarna nu igen?
Jag är fortfarande grinigt avundsjuk på dina höns. Fast jag ska vara hönsvakt snart! Jippi. Eller rättare sagt hundvakt men då passar jag på att titta till hönsen. Jag får betalning i ägg! Tjoho!!!

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Ingen bild

Mynta

9 februari 2011 09:03

Jo - vi förlorade ju mot danskarna i handboll, så de tog tillbaka Skåne & Blekinge...
Have = trädgård. Zoologisk Have finns i Köpenhamn - ett välbesökt turistmål...men nu kan man nog snart komma hem till oss, också! :)

Hönsvakt? Kuuul!! Vad är det för sorts höns? Vet du det?

 
Pmsmorrande gröngöling

Pmsmorrande gröngöling

9 februari 2011 09:52

Nähä! Menar du att have = trädgård??? Och att det finns nåt som heter zoologisk have i kpnhmn??? Det hade jag inte en aaaaaaaning om. Tack för undervisningen fröken Mynta. (Ibland...!!! är du bara sååååååå irriterande. Men så har jag ju pms också...!)

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Ingen bild

Lärarinnan

9 februari 2011 10:04

Jamen för helvete; ibland vet man inte med er jävla norrlänningar om ni är seriösa eller inte - ni ställer ju så jävla konstiga frågor!!!
Kan gröngölingar ha pms, förresten?

 
Ingen bild

Pmsmorrande gröngöling

9 februari 2011 10:11

Jag är ingen norrlänning för hällvätte jag är en norrbottning och vi är ALLTID ALLTID ALLTID seriösa. Du vet vi är allihopa exakt likadana.
Jäla håningskåning.

 
Ingen bild

Pmsmorrande gröngöling

9 februari 2011 10:16

Förresten vilka frågor? Bara för att vi avslutar våra meningar lite ljust och uppåt betyder det inte att vi alltid är frågande. Insnöade skåning!
By the way: tack för den fina historien av mina ord. Den var fin och typisk Myntisk. Och det är positivt! Actually! Mean it.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards