LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 28 april 2010

Borta bra...

Av Mynta - 28 april 2010 09:17


...pust!!!

Hemma igen!

Vi har haft en helt fantastisk "Europaturné" - intensiv, men fullkomligt helgalet rolig!

Vi har sjungit, skrattat, ätit, strosat, druckit & njutit.

Det vi har gjort minst av allt är nog SOVIT!


Tänkte bildbomba er lite...


Jepp - vi anlände rakt ner i försommarväder...detta är en park utanför Svenska Kyrkan i Bryssel:



  



  


...som ser ut såhär!

Kören är på väg in för att inta en efterlängtad frukost, efter att ha åkt buss i över 12 timmar!!


  


...men har man ullpläd, mp3-spelare, nackkudde & sticke, så klarar man en lång bussresa rätt bra!!


 


Hotellivet har fungerat galant! Vi har ju varit rätt välförsedda...


   


Vi har frossat i enorma frukostbufféer som innehållit allt och lite till...


   


Uteserveringar överallt - denna var precis bredvid hotellentrén i Bryssel.


   


De belgiska våfflorna som dök upp överallt runt hela Bryssel, var FANTASTISKA!!!


   


Mat & vin var ett stående inslag...vet ni vad de vita "bollarna" i förgrunden är??


   


Restauranger med härliga interiörer - här en underbar fågelmosaik.


   


En liten sightseeingtur i Bryssel tog oss bl a till "Atomium" - ett imponerande byggnadsverk som byggdes till Världsutställningen 1958. 


Sedan bar det iväg vidare genom Nederländerna:


  


...där det givetvis fanns ett överflöd av helt bedårande tulpaner av allehanda slag!!!


  


Försommaren hade även hunnit hit - här syns blommande äppelträd...


  


Full av försommarkänslor rusade jag ut i vår egen trädgård när jag kom hem, för att se vad som hänt sedan sist...


Njaaa - inga försommarkänslor, direkt, men VÅRkänslor!!!


Jag  placerade genast min fina holländska vindblomma i zinkgrytan som står mitt i hönsgården-to-be.


  


Kungsängsliljorna stod i full blom!!!


  


Kirskålen, nässlorna samt rabarberna hade också skjutit fart!

(Kan ni HITTA rabarberna...???)


  


...för att inte tala om maskrosorna i det gamla jordgubbslandet!!!


Annars var rabatten nedanför burspråket ganska fin - den börjar fyllas upp rätt bra, nu:


  


...och minipenséerna frodas (och tvätten hängdes ut...).


  



...första morgonen hemma fick jag dock ringa till veterinären, eftersom vår "lilla" (läs; tunga) gräddbulle hade dragit sönder sin ena sporre efter ett glädjefnatt i trädgården.

Det fick bli sövning och kloavdragning...allmänt blodbad rådde hos veterinären...


Men nu ska allt bli bra igen - hon fick en penicillinkur och tassbandage.



Stackars, duktiga lilla nyponros...


  


...hon fullkomligt kollapsade av utmattning när vi kom hem.


Mitt gullefjun.

 
 
Charlotte

Charlotte

28 april 2010 12:20

Välkommen hem! Låter som en härlig resa! Vilka bilder!!! Våfflorna, när jag var där för 30 år sedan så inte hade de detta utbud... minns bara vaniljvarianten. De där runda vita bollorna måste nog vara ost! För det kan väl inte vara fiskbullar??
Stackars Gräddbullen, hoppas hon snart kan springa runt igen.
Vi ska sjunga på Valborg och jag har dragit på mig en förkylning, låter som värsta basen! Får se hur det går med det.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Annelie

Annelie

28 april 2010 19:18

Vad var nu de vita "bollarna" för något? Säg bara inte att du verkligen inte själv vet nu när jag blivit så nyfiken...

http://konststycket.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

28 april 2010 20:08

Charlotte: Tack! Lika kul som det varit att vara ute på turné, lika skönt är det att vara hemma igen!!! Jodå - de vita bollarna är ostbollar - närmare bestämt mozzarellabollar...kul form, tyckte jag! På Valborg har kören ledigt - vi behöver nog fortfarande ta igen oss efter vår resa...hoppas din förkylning hinner lägga sig inför ER konsert!!

Annelie: Mozzarellabollar!!! Vi bjöds på ost & vin på kvällen i Svenska Kyrkan, och de serverade oss då bl a dessa kuliga ostbollar... =)

 
Ingen bild

Persil,ja

30 april 2010 11:06

1) Jag var i Bryssel när jag väntade näst äldste sonen, och åt mig galet fet på de där våfflorna...Köpte så fort jag var på promenad...Äldste sonen satt i barnvagn och åt han också och allt han lämnade åt jag också upp. Så jag har nog ätit min livstidskvot av dessa himmelska frasiga sötsaker.
2) Vete fan vad de vita bollarna är. Duvägg? Ost? Ah, nu såg jag; mozarellabollar...!
3) Stackars bulle. Aj, vad ont det lät.
4) Snygg fjäril på väskan (blink blink) och snygg väska! Nyckelband är bra. Det syr jag jämt i.
5) Hönsgårdsbygget kommenterar jag inte. Är så förbannat avundsjuk på att din karl hjälper till så jag nästan blir svart. Hm...något tips? Ryggklining? Utpressning? TORTYR????? Eller bara byte av karl? Säg! Jag vill också ha uteburen uppförd. Pronto.

 
Ingen bild

Heidi

4 maj 2010 06:10

Vad lustigt angående gräddis. Athena gjorde likadant på lördagen innan vi skulle i väg. men det var bara att ta bort den sedan ett bandage. Vi blev däremot 1000 spänn fattigare. Man har valt fel yrke tror jag. Tur att vi har fyndiga hundar. Underbara bilder från din resa med vackert väder. Själv kom vi hem i går från ett tidigt vårigt stockholm till våren i full blom i skåne-

 
Ingen bild

Mynta

4 maj 2010 17:27

Persilja:
1)Jag har precis hittat ett belgiskt våffeljärn på internet, samt recept...tror jag ska slå till!!
(Åt helvete med övervikten...!!!)

2)YES - mozzarellabollar!!! Lite coola, va???

3) Mitt lilla gullefjun mår bättre nu. Sporren verkar läka fint!!

4) Gillar fjärilen!! Kul att du också gör det! (blink blink tillbaka) Nyckelband blir det.

5) Vet faktiskt inte riktigt hur jag lyckats få med maken på mitt hönsprojekt...det KAN bero på att han vill bli FÄRDIG med det, så han slipper höra mitt evinnerliga tjatande om höns...? Han tror kanske att jag bli tyst sen? (så fel man kan ha...) =)

 
Ingen bild

Mynta

4 maj 2010 17:36

Heidi: Bara 1000:-?? =)
Vi blev 2500 :- fattigare!! PLUS kostnaden för penicillin på Apoteket...skickade veterinärräkningen till försäkringsbolaget för reglering - det kom svar från dem idag; de ersätter oss med hela 105 kronor.
Jippi.
Eller nåt.
Välkomna hem igen!! Hoppas ni haft det kul!

 
Ingen bild

Heidi

4 maj 2010 20:39

Vilket försäkringsbolag har ni? Vi har Agria till den lilla som har EP, 2100 i självrisk sedan 15% rörligt utöver. Athena den stora hos folksam 1500/20%.

 
Ingen bild

Mynta

5 maj 2010 07:34

Heidi: Vi har Sveland som försäkringsbolag =
1900 kr i grundsjälvrisk och 25% rörlig självrisk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards