LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 14 mars 2010

Äggstra tidigt...

Av Mynta - 14 mars 2010 14:27


...tar jag fram årets första påskägg...


  


Jo - jag vet - det är hela TRE veckor kvar till påsk, men när jag snubblade över detta ägg för några dagar sedan, var förälskelsen redan ett ofrånkomligt faktum!!

Tycker att det är sååå coolt!!!


Äggformen har alltid tilltalat mig - vet inte varför...en sorts fulländad form, liksom.

Inuti ägget ligger nåt jag tjatade mig till i butikens kassa; ett s k redägg.

Butiken i vilken jag köpte ägget, är som en sorts gårdsbutik, där de bl a även hyser egna höns. Redägget används för att liksom visa hönorna var de ska lägga sina ägg. Redägget är av trä, och har (enligt mig) fått en underbar patina:


  


Butiksinnehavaren tvekade först en stund, och trodde hönorna skulle bli sura på henne för att hon sålt deras älskade redägg...men hon kom på bättre tankar och gav med sig! Nu är det mitt - tjohoo!!


På en av mina hundpromenader med gräddbullen hittade jag några fjädrar.

Jag lade dem i mitt nya ägg:

  


Tyckte de blev fina där. Tror det är rovfågelfjädrar. Kan de vara från en Glada, tro? Vi har nämligen mycket gott om sådana häromkring...


På tal om fåglar, våra egna dunbollar frodas & trivs härhemma:


  


Svårt att få dem att posera snällt & stilla, bara!


Här kommer förresten middagstips från helgens matlagande:


  


Ingredienserna som behövs för att laga till Tonfiskspaghetti


Koka spaghettin.

Fräs hackade grönsaker i olivolja.

Tillsätt tonfisk, oliver, rivet citronskal & saft från en citron.

(Citronen blir liksom halva grejen...)

Salta & peppra efter behag.


Riv rejält med parmesan ost över...


Klart!!


  


Mumma!


Det blev rester till dagen efter (åt mig), och då blandade jag tonfiskröran med en slunt fet Creme Fraiche - blev t o m ÄNNU godare!!!

 
 
Ingen bild

carina

14 mars 2010 17:35

åh..jag fick en "flashback" när du skrev om redägget..såna hade vi hemma när jag var liten..kom ihåg att vi" lurade "folk med dem..haha....Kul att se dina virkprojekt...hur går det med broderandet....?

 
Ingen bild

Mynta

14 mars 2010 22:57

Carina: Detta var första gången jag hörde tals om redägg...tycker det var en så smart idé!
Eeehhh...broderandet har blivit lite åsidosatt, för virkandet trängde sig emellan...har inte broderat något ALLS, faktiskt! Shame on me...men är sugen på att göra nåt "vårbroderi" av nåt slag...får se vad det kan utmynna i... =)

 
Ingen bild

Persilja

15 mars 2010 08:56

Så många böcker jag läst om höns men inte hört talas om redägg...
Bra. Då vet jag vad jag ska börja slöjda inför hönsinvasionen...när det nu blir. Hoppas i sommar men det är förmodligen en utopi. Fast varför vänta? Nu blev jag sugen igen!!! Fast jag som tycker det är rätt jobbigt att rengöra undulatburen...ska jag VERKLIGEN skaffa höns...tål att tänka på både en och två och tre ggr. Snyggt trådägg!

 
Ingen bild

Salvia

15 mars 2010 09:17

Verkligen snyggt ägg. Vi hade höns under många år. De gick fritt och prydde trädgården lite som blommor. Och livskvalitet är det att hämta nyvärpta ägg. Sedan kom larmet om fågelinfluensan. Då skulle man stänga in dem och det ville varken hönsen eller vi. Men snart blir det nog höns igen.

Roligt att du gjorde tonfiskröra i helgen för det var min fredagsrätt också. Jag hade purjo, soltorkade tomater och lite kapris i. Riktigt gott det med. Ska prova citron nästa gång.

Känner inte igen fjädrarna men många glador såg vi när vi semestrade på Österlen i somras.

 
Charlotte

Charlotte

15 mars 2010 09:33

Äntligen fick jag förklaringen till vad ett redägg är, jag har sett ordet så många gånger men aldrig fattat vad det var. Kul! Stora ägget var fint. Dina dunbollar ser ut som dem jag hade för mycket länge sedan, samma färger. Några fler fåglar har det inte blivit efter det.
Oh nej det har inte blivit någon våg än! Jag tänkte se mig om på ICA också inna jag köper en. En plastlåda fick jag tag på igår. Har inte använt till brödbaket idag. Jag har inte varit på ICA ensam sedan Adam gick i kolt närpå... jag satt körförbud på mig själv efter att jag började sova så dåligt. Gå dit har jag ingen större lust med. Så idag när make är på jobbet vet jag inte hur jag ska få varorna i huset. Ikväll är det dessutom kör! Det tar sig, men men svårt svårt.... tror inte jag är alt. Känner att sopranstämman ligger rättare till men jag försöker med alt ett tag till så får jag se. Sitter och lyssnar till en låt som jag ALDRIG hört förr, konstigt arrangemang är det också men jag vet, det är jag som inte hänger med i noterna till 100%. Försöker lära mig!! Haha.. det ska gå. Idag har jag äntligen lagt upp två broderier jag gjort - terapiarbete.. nu ska jag ha kaffe.
Ha en fin dag och kram!
PS. Jag har surdegsbröd på gång. Halva surdegsgrunden dog, jag gjorde så att jag delade på den och mattade båda. Den ena klarade sig inte... konstigt. Honungsbrödet igen.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda J

15 mars 2010 10:31

Tänk dej turkosa pulsvärmare till helgen, det hade varit nått!

Denna söta sak skulle jag vilja göra, frågan är om jag lyckas med det innan Lukas är för stor.
http://www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/12-15_low.pdf

 
Ingen bild

Mynta

15 mars 2010 22:41

Persilja: Tänk - jag har också alltid varit svag för höns! Har lånat böcker på bibblan om mobila hönshus (skitcoola!!!)som man kan snickra själv...nu har jag börjat snegla på vår övergivna lekstuga...visst borde man kunna bygga om den till ett hönshus?? Men vi måste nog "bura in" våra höns totalt - vi har VÄLDIGT gott om rovfågel och annat vilt här, som säkert skulle kunna tänka sig en eller annan läcker höna! Men nu har jag i alla fall startat med ett redägg... =)

 
Ingen bild

Mynta

15 mars 2010 22:54

Salvia: Jag vill också kunna hämta nyvärpta ägg!! Samt kunna tacka den som lagt det personligen! Vilken känsla det måste vara!
Din tonfiskvariant lät ju också jättegod! Älskar kapris - i alla former!! Och soltorkade tomater! Mmmmm...

Charlotta: Jag hoppar över till din blogg omedelbums, och svarar där!! See ya!

Linda: Joo du!! Hade inte hunnit få dem färdiga, bara... =)
Tog hem lingarn som jag fick för mig skulle kunna bli till en fin sjal lagom till vår konsert...men tanken var ju god, i alla fall!? Kanske hinnner bli färdig till vår Brysselturné?? =)

KLART du kan virka luftballongen till Lukas!! En sån tycker man nog om lååångt upp i åren (meningen: du har lååång tid på dig att få den klar...)! Kanske som virkprojekt i bussen till Bryssel? Jag tänker definitivt ta med mig nåt att pyssla med... =)

 
Charlotte

Charlotte

16 mars 2010 17:00

Jag har den äran att gratulera!!! Med en enkel tulipan upp på födelsedan!!! GRATTIS MYNTA!!!! Det var en liten nej nej STOR STARK FÅGEL som kvittrade i mitt öra att någon fyller år idag!! GRATTIS GRATTIS!!! Hoppas du haft en bra dag!!!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

16 mars 2010 19:15

Charlotte: Taaaack!!! Jodå, tack, dagen har varit jättebra.
Sitter och myser i soffan nu med ett gott glas födelsedagsvin... =)

 
Ingen bild

Salvia

16 mars 2010 20:11

Instämmer i GRATTIS-kören HURRA HURRA! Jo det här med höns igen - en lekstuga (gärna med lite isolering) kan nog funka. Får de bara lite värme på vintern också så värper de året om. Vi hade runt 30 hönor och några tuppar av olika lantraser; Skånsk blommehöna, Öländsk dvärg och Hedemora. Några fick vi tyvärr bjuda duvhök, räv och mink på men varje år. Men de här sorterna var otroligt ruvlystna så runt påsk fyllde på med nya kycklingar - fler än vi behövde. På minussidan är faktiskt tuppslakt - ett himla gapande och bråkande om man inte tar tag i det och rengöring av hönshuset- ut med allt - skura med såpa. Ja ja men plussidan överväger.

 
Ingen bild

Linda J

16 mars 2010 20:28

har du virkat en disktrasa någon gång?

vet du om man ska använda blandat garn (lin/bomull) eller enbart lin eller enbart bomull?

 
Ingen bild

Mynta

18 mars 2010 08:04

Salvia: OJ! 30 hönor och några tuppar???? Respekt! Jag har bara tänkt ha typ 3 - 5 hönor...Måste man förresten ha en tupp? Jag har kollat in bl a dvärgkochin, silkeshöna...
Kollar in en massa olika hönshusbyggen - en halv vetenskap att få ihop nåt som både är ändamålsenligt, snyggt & praktiskt...men det är KUL!!

Linda: Nej - jag har inte virkat någon disktrasa, men jag har varit sugen...
Jag har dock KÖPT och flitigt använt en vävd linnedisktrasa (100%lin), som fungerar alldeles utmärkt. Har sett att en del virkar/stickar trasor även i enbart bomull, men jag tror de har längre torktid...men bomullen har nog bättre uppsugningsförmåga. Jag tror en BLANDNING av bomull & lin hade varit det bästa. Tror JAG, alltså!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards