LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 4 maj 2009

Kärlek till mönster

Av Mynta - 4 maj 2009 21:22


...hyser jag i allra högsta grad!!


Under ett enda dygn hinner min hjärna ta in hur många mönster som helst.

Borde nog vara dags att uppgradera hårddisken snart, liksom...

Vart tar alla mönster vägen? Jag menar, efter att jag registrerat dem?

Jag kan ju inte köpa alla mönster jag ser (men nästan  =)  )!

Inte konstigt att man tycker att man funkar segt ibland - det måste nog bero på övertrasserad minneskapacitet, eller nåt. Tror ni inte?


Idag har jag t ex klätt mig i detta underbara mönster:



...som egentligen är tänkt att användas som förkläde - men det tyckte jag var synd; ett sånt här mönster måste ut och SYNAS!!! 

Så jag använder det som en vanlig tunika...

Underbart är även mönstret på kudden som ligger bakom mig på sängen.

Det har jag fått av en mycket kär bloggvän.


Röjde lite på sonens skrivbord medan han var i skolan (var ute på min dagliga smutsdiskuppsamlarrunda på tonårsrummen...). Fick då syn på VÄRLDENS PÄRLA!!


Kolla:



(En tom lösgodispåse.)

SÅÅÅ fin!! Jag bara liksom dog! Jag tycker den andas Lennart Hellsing & Stig Lindberg så det bara stänker om det! "Ovalen" framtill är liksom ett "fönster" som gör att man kan se vad som finns inuti påsen.


Baksidan:



Ååååhhh, vad fin! (Likadan, jag vet, men LJUSBLÅ!!)

Och sedan inte för att tala om påsens sidor:



Jag bara döör! (Hur man nu kan vara beredd att kunna göra detta för en papperspåse...)


Detta var nog den finaste papperspåse jag sett i hela mitt liv!


- Kan man rama in en påse?


Sedan var jag iväg och handlade i mataffären som vanligt.

Behövde bl a  ny tandkräm.

Plötsligt var det gamla vanliga favoritmärket (Stomatol) som bortblåst från min överbelastade hjärna.

Jag fick nämligen syn på denna:



WOAAWWW!!! Vilken läcker tuuuub!!!


Om den är god? Vet inte. Skiter väl jag i. För SNYGG är den!!


På vägen hem från mataffären stannade jag till vid ett lokalt lågprisvaruhus. Tänkte fylla på hygienlagret hemma med lite billiga schampon, plåster & kroppslotioner...


Passerar uteavdelningen. Nästan. Stannar.



Stöööön!!! Vad fiiiin!!!

Kolla mönstret!! Och färgerna!!!

59 pix?

Bara en kvar?

Det ÄR faktiskt liiite hårt & knöligt att sola liggandes på mage på en handduk på däcket...och vi har FAKTISKT ingen strandmadrass...


OK. Jag tar den.


En helt vanlig dag i en mönstermissbrukares liv.

Suck.





 
 
Ingen bild

Persil,ja

5 maj 2009 06:55

Vad smart att ha den som tunika!!! Supernajs! Och allting annat var lika fint! Jag håller med. Mönster kan göra en galen. Av lycka. Godispåsarna var verkligen ursnygga!!!!!!!! Nästa gång du köper godis måste en påse liksom slinka med ofylld. Du kan säga att det ska delas hemma eller nåt...:D
Sen hänger du den på väggen. Det är ju klart inspirerat av "xxx köper en klubba", vad fanken heter han nu igen???? Du vet, de ska köpa en klubba men behöver ett fat och en duk och ett bord och till slut får de hela kiosken. Hinner inte leta i bokhyllan nu, men återkommer. Fast du vet ju!

 
Yvonne

Yvonne

5 maj 2009 07:43

Ja, visst är det coolt med mönster! Godispåsen är jättesnygg! Och JA, det är många som samlar på godispåsar, servetter osv. Så visst kan du rama in den! =D

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Annica

Annica

5 maj 2009 08:17

Den där godispåsen var ju fantastiskt fin! Att inte Willys och Karamellkungen hakar på?!;) Du är en sån som älskar mönster på allt, jag älskar fina PAPPKASSAR! Köpte en doppresent häromdagen och blev förälskad i papperspåsen jag fick presenten i! Ska fota den en dag och lägga ut den på bloggen.

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

5 maj 2009 09:35

Persilja: KRAKEL SPEKTAKEL heter han ju!!
Vid närmare eftertanke, så tror jag att det var Poul Ströyer som illustrerade just DEN boken om klubban...eller...? Har du hunnit till bokhyllan ännu? Hjälp mej! Vem illustrerade just den boken? (Svart bakgrund med pojke (Krakel) och gigantisk polkagrisklubba)

Yvonne: Hmmm...hur ska jag gå tillväga...hmmm...

Annica: JA!! Fota och lägg ut!! Samlar du på pappkassar, alltså?

 
A

A

5 maj 2009 09:39

Så snygga mönster, allihop.
Och så kreativ som du är så hittar du säkert på något coolt och snyggt att göra med godispåsen också. :)

http://minsoffa.blogg.se

 
Ingen bild

Persil,ja

5 maj 2009 09:41

Men vad fan-försvann min kommentar????? Jag sökte ju boken och fann den redan 07.05 eller nåt och kommenterade. Var för stressad för att trycka på rätt knapp eller?
Däe stod naturligtvis Krakel Spektakel plus diverse vackra (not) ord samt Lennart Hellsing. Samt bild STIG LINDBERG! Jäpp!

 
Annica

Annica

5 maj 2009 10:27

Nej, nej! Jag samlar inte på pappkassar! Jag samlar inte på nånting! Det räcker med en hamster här hemma + en minihamster ("Nej, mamma! Släng inte den trasiga plastleksaken jag fick med Kalle Anka-tidningen!") ;)

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

5 maj 2009 14:25

Det var den vackraste godispåse jag någonsin sett.
Du får stryka den, jag brukar stryka böcker så det funkar säkert med påsar också...
Mönster är underbart!!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

5 maj 2009 18:20

Åh, är så avis på ditt Lagerhausförkläde, vill oxå ha det, men det är ju det där med att inte handla i onödan och jag behöver inte ett förkläde, eller göra jag? Gu va jobbigt det är när det finns så mycket vackra ting jag vill ha, HA, HA!!!

Sen kommer vi till godispåsen. Jag håller helt med, det är klart den vackraste påse jag någonsin skådat och självklart kan du rama in den, jag målade på en papperspåse en gång och den ramade jag in, gick jätte bra, folk reagerade på den och det är ju lite av poängen :-)

Och så tankrämen, fantastik, grön, need I say more?!

Och sist men absolut inte minst, inte minst alls. Strandmadrassen, vilket klipp! Och givetvis måste man ligga bekvämt när man solar annars står man ju inte ut i värmen någon längre stund och då blir det inte mycket till bränna! Jag håller tummarna nu och hoppas att det var på ett lågprisvaruhus som även finns hrä där jag bor, så att jag med kan få tag på en supercool strandmadrass.
Berätta nu, vilket var det???

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

6 maj 2009 08:05

A: Usch, vilken press du sätter på mig nu, då... =)

Persilja: Aha; då var det alltså Herr Lindberg, och inte Herr Kröyer, då...

Annica: Du - jag känner igen det där! Hyllorna med "bra-att-ha-grejor" i t ex garage och källare räcker snart inte längre...suck!! Samma sak med favorittröjor och nergångna skor...

Charlotte: Stryka böcker??? Nu måste du ju förklara! (Måste vara pocket el nå, va??)
(Hur gör DU när du läser?? (Fniss!))
Ska se ifall jag vågar ge mig på att stryka påsen...får vara beredd att ringa 112...

Tant Grön: Jag behövde inte heller ett förkläde - men tunikor kan jag aldrig få för många av!!! =)

Strandmadrassen...detta kommer att svida lite...är köpt på ett ytterst lokalt lågprisvaruhus som även fungerar som jätteloppis. Förutom alla loppisgrejor köper de även in konkurslager (nya, ouppackade varor) som de säljer billigt. De nya varorna kan vara lite allt möjligt; hemtextil, kläder, möbler, porslin, hygienartiklar o s v. Lågprisvaruhuset heter FCT (Förmedlingscentralen i Tyringe).

 
Ingen bild

Persil,ja

6 maj 2009 09:05

Charlotte pratar om att stryka böcker och ajg förstår tror jag. I alla andra boenden har vi haft badkar och då måste man ju ligga där och läsa! Ibland sjunker händerna en aning och boken får vågor i nederkant. Då kan man stryka de raka igen. (Charlotte, du kanske har boksidesstrykning som en del i din vårstädning vad vet jag...)
Från min tid som ateljéägare där jag sydde på betällning (Hu för den hemska tiden i mitt liv) strök jag alltid mönstren innan jag lade ut dem på tyget för att få exakt passform. Sen vet jag att i en butlerutbildning ingår det strykning av morgontidningen så att den inte har brevlådeveck. Nä, godsherren vill ha den som den kom från tryckpressarna.
När man stryker papper ska man ha strykjärnet på 1 prick . och ingen ånga. Då behöver du inte ringa 112.
Sen vill jag bara tacka för att du finns och kan lindra min bloggvånda.
Det har blivit tråkigt att blogga förutom när du finns med som inläggsmakare, kommenterare och kommenterarsvarare. LOVE ya!

 
Charlotte

Charlotte

7 maj 2009 09:27

Nu kan jag riktigt se framför mig hur du och Persilja ser mig där med en trave böcker och strykjärnet i högsta hugg i vårstädningen...(vårstäda???)Nä så illa är det inte. Jag strök mina söners skolböcker en gång i tiden, för jag blev så upprörd över kantstötta, smutsiga och kluddiga böcker så jag tänkte att om jag stryker dem lite så blir de i alla fall platta.

Det är hemskt, men jag kan få värsta utbrottet om en bok blir kantstött, får ett vikt hörn.. jag jobbar på det men det tar sin tid att inse att det faktiskt bara är papper och trycksvärta och inte någon sorts guldklimp jag har i min hand. Det är fruktasvärt när maken råkar ut för mina utbrott och det bara för att omslaget till en bok blivit lite illa medfaret när han läser.Jag vet inte hur jag bär mig åt, men jag måste nog läsa väldigt försiktigt. Jag klarar bara inte av kantsötta böcker trots att jag köper massor på loppis som inte alltid är så fina. Konstigt att jag accepterar loppisböcker.

Jag gör som Persilja beskrev det stryker på lågvärme men jag har en handduk emellan så det inte ska börja brinna eller så. Jag kan se rubrikerna i lokalblaskan "kvinna strök böcker orsakade husbrand"... hur lovligt är det att vara halvgalen på vissa punkter?

Din tunika var jättesnygg förresten! Säger hon som bara av princip inte gillar grönt - hm jag får nog omvärdera mig lite för grönt är vackert.

Ha en fin dag och tack för att du glädjer mig i vardagen!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

8 maj 2009 07:58

Persilja: Alltså - stryka papper - detta är helt nytt för mig. Jag som knappt stryker mina egna kläder! Jo, jag stryker blusar & tunikor som jag ska ha på mig när jag jobbar. Då måste man ju se "slätstruken" ut!
=)
Eller när man ska vara gåbortfin. Väninnan stryker underkläder. Och jeans. Och jag fattar ingenting.
Tack för din uppmuntran. Väger extratungt när den kommer från min "mentor", liksom!
Love ya right back! Pöss!

Charlotte: Som "gammal lärare" tycker inte jag heller om knöliga & kladdiga böcker! Har många gånger suttit och rättat elevers läxor och förundrats/blivit förbannad över hur man har lyckats "demolera" vissa böcker. Smörgåsnerfall, söndersuddade sidor, småsyskons tuschkludd, förälderkaffefläckar...en del böcker har luktat (stunkit) askfat (rökande föräldrar).
Har alltid köpt hårda mappar till våra egna barn att förvara "skolpapper" i, i sina skolväskor. Skolböckerna har jag klätt. Alltid. Varenda en; t o m anteckningsböckerna. OCH tjatat om att de måste hålla dom i bra skick. Men man blir väl sån efter att ha jobbat flera år inom den resurssnåla skolvärlden. Alla får ärva böcker efter varann...

Sedan älskar jag ju böcker överhuvudtaget! Vill liksom HA böcker OMKRING mig. Att ta ut från hyllan och läsa i, bläddra i, lukta i...
Slänger t ex aldrig pocketböcker. Jag vet att folk ger bort pocketböcker efter att de läst dem - anser dem vara förbrukade då. ICKE! In i hyllan, bara... =)

Denna långa utläggning som svar på att du tycker du är udda för att du stryker böcker.
Tycker jag inte. Jag förstår. Helt & fullt.

Och du - grönt ÄR skönt!!
Kram!

 
Emma Jo

Emma Jo

9 mars 2010 16:03

Så festligt, jag använder mitt förkläde (samma som ditt) till att gå runt i hemma, ofta :D det är så perfekt.
förövrigt, den där grejen som kostar 59:- är åhlenstyg, ja har 2 meter jag inte gjort något av än ;) hehe

http://www.emplusma.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards