LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 17 oktober 2008

Av Mynta - 17 oktober 2008 09:56


Känner att jag måste dela med mig av något väldans gott & enkelt!


Här hemma ligger det alltid frukt i någon skål eller på något fat.

Efter ett tag är frukten inte så "rolig" längre - fullt ätbar, men inte lika inbjudande, liksom...

Jag har alltid haft svårt för att kasta mat. Försöker in i det sista att hitta på alla möjliga "recept" för att det ska kunna ätas istället för att slängas.

För hundra år sedan fick jag ett recept av mamma på en urenkel kaka.

Finessen är, att det liksom är en grundsmet med enkla ingredienser, som man kan trycka ner all möjlig frukt & bär i...


Receptet heter "Ankis bärkaka". Och vem f-n är då Anki? Vet inte - men kakan är gooood!!


2 ägg

2 dl socker

2 ½ dl mjöl

100 g smält smör


Vispa ägg & socker fluffigt.

Rör i mjöl & smält smör.

(Jag brukar även piffa till det hela med lite vaniljsocker & kardemumma...)


Tryck ner valfri frukt och/eller bär.

In i ca 180 grader varm ugn; näst längst ner.

Grädda i 35 - 40 minuter.


Servera GÄRNA tillsammans med kall Marsánsås- MUMMA!!!


Två halvdana päron åkte i igår:


Päronkaka strax innan gräddning...

Jag strödde lite råsocker över alltihop.

(Brukar ta kanel när jag har i äpplen.)


Ca en timme senare:


- Hallå!! Spara lite åt bagaren, också!!!

Av Mynta - 17 oktober 2008 08:51


...kan ni ju låtsas att ni hör nu:



- Tadaaa!!

"Gardinerna" blev färdiga igårkväll. Vet man inte om att det egentligen är ihopskarvade diskhanddukar, så ... (lite mörk bild - men man ser väl ändå rätt hyfsat hur det blev...?)


Gräddbullen kom ut i köket när jag stod och beundrade mitt verk:


- Vad gör du, matte?

- Jag njuter av mina nyss färdigsydda gardiner - vad tycks??



- Jättefina!!!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards