LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 30 september 2008

Soppemåndag!

Av Mynta - 30 september 2008 12:38


(Är det typiskt skånskt att lägga in ett "e" mitt i sammansatta ord, måntro?)


Igår (måndag) bestämde sonen och jag enhälligt att från och med nu kommer alla måndagar hemma hos oss att vara "soppemåndagar"!

Vi är båda barnsligt förtjusta i soppa - gärna med nybakt bröd till samt ev någon god röra...


I kökshyllan stod dessa:


De ville jag ha med i brödet.

Köpte dinkelmjöl i mataffären. På mjölpåsen fanns ett recept på foccacia.

Slog ihop en deg, lät jäsa en timme.

Sedan skulle brödet penslas med olivolja samt strös med flingsalt & rosmarin:


Trots att degen endast innehöll 1/2 paket jäst, jäste den REJÄLT!


Färdigpenslad...

In i ugn, ut ur ugn:


Fram med soppskål och duka bordet:


Lyft på soppskålslocket:


- Mumma!!

Det blev potatis-och purjolökssoppa - en klar favorit här hemma!

Vad ska vi nu göra för god soppa nästa måndag?? Hmmm...

 
 
Jenny

Jenny

30 september 2008 14:07

Ååh, vilken fin soppgryta !!
Var har du fått tag i den?

http://hallongumman.blogsome.com

 
Ingen bild

Mynta

30 september 2008 14:34

Visst är den fin?? Tyckte jag med - köpt på loppis (såklart)! :)
Handgjord är den, i alla fall...

 
rosalucia

rosalucia

30 september 2008 14:49

Vilken bra idé! Soppa på måndagar!! Den snor jag rakt av...
Ser smaskigt ut!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

30 september 2008 16:02

Jag älskar soppa! Hos oss är det soppetorsdag istället ;) Vi äter också ofta pot och purjosoppa, men andra favvosar är Arabisk linssoppa med fetacremfraiche och Kål-och köttfärssoppa. Säg till så fixar jag recept ;)

http://galtoroad

 
Ingen bild

Mynta

30 september 2008 18:51

Rosalucia: Ja, jag tänkte måndagar skulle vara en bra dag - både maken och barnen brukar äta soppa på skolor & jobb på torsdagar; de behöver ju inte äta soppa på soppa...

Maria: Arabisk linssoppa! Kål-och köttfärssoppa! Ja jag VILL ha recept!!! Lät mumsigt!

 
Tant Grön

Tant Grön

30 september 2008 23:36

Oj,va sugen jag blev på soppa nu då! Det får bli middagen i morgon :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Ingen bild

winnerhorse

1 oktober 2008 08:27

Jag håller med! Soppa är en underskattad rätt. Jag gillar också det där med att ha en skål i mitten, med slev, det blir en speciell samvaro på något sätt ( nej inte samovar, men nästan).

Därför älskar jag min mixerstav, den gör alla möjliga hopkok till fina, släta soppor. Najs.

I Skåne kanske jag skulle säga hopekok? Nu har mina "päron" lämnat österlen, lite vemodigt, men kul att ha dem närmare!

 
Ingen bild

Persila

1 oktober 2008 08:41

Potatis och purjolökssoppa är en favorit här också. Annars har vi en till favvo; morotssoppa där hemligheten är färsk ingefära. Flera morötter, lite buljong en bit riven ingefära och så lite matl.grädde Simpelt och såå gott.
En annan favorit som äldste sonen bönar och ber om är Thailändsk kycklingsoppa. Tom Ka Gai. Det är kyckling, purjo, chili, kokosmjölk, lite fishsauce, lite farinsocker, och så tomater strax innan servering. Hot om man vill och så god. I originalreceptet ska det vara citrongräs men det tar jag inte med, då jag inte är så förtjust i det. Jag brukar riva lime istället.

 
Ingen bild

Mynta

1 oktober 2008 09:59

Tant Grön: Visst är det perfekt soppeväder ute nu? Glöm inte att duka med de fina, gröna glasen! :)

Winnerhorse: Gillar också det där med en rykande skål i mitten av bordet, som alla samlas kring. Ingen kan liksom slafsa i sig och snabbt gå därifrån heller, för soppor är alltid så förbaskat varma... ;) (Barnen har ofta så brått att komma iväg från matbordet annars, tycker jag...) Mixerstaven är en fantastisk uppfinning!!

Persilja: Morotssoppa med ingefära, Tom Ka Gai...vilken inspiration jag får! Låter mycket goda båda två - jag måste prova!!
Kycklingen - är det bitar av kycklingfilé som du steker upp innan du lägger dem i soppan, eller koker du kycklingköttet i buljong först?? Guud vad sugen jag blir på soppa IGEN!!

 
kicki

kicki

1 oktober 2008 15:06

Å gud så gott det ser ut, kan riktigt känna lukten hit...smaskigt, med färskt bröd till, en riktig höjdare...har en del goda soppor om du vill ha recept...
kramen

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Ingen bild

Persilaj

1 oktober 2008 20:46

Jag fräser kycklingen och purjon lätt och slår sen i resten av ingredienserna, utom socker och fish sauce. Fish saucen är oumbärlig. Det är den som gör soppan. Den syrliga smaken från limen, mot fishsaucens sälta mot sockrets sötma (pyttelite behövs) mot kokosmjölkens lenhet och så hettan från chilin. En ren smaksensation!

 
susanne

susanne

2 oktober 2008 06:34

mmm mums med soppa nu måste jag laga min kyckling soppa,,,,lägger ut receptet när jag gör den kanon god krämig soppa..
sopp skålen var underbar!

http://supermamman.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards