LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 7 maj 2008

Fönstermakeover

Av Mynta - 7 maj 2008 21:53


Har varit iväg och jobbat idag. Tog tag i fönsterproblemet först nu på kvällen.



Först och främst; TACK för era tips!!

Fönstret som det handlar om är ett norrfönster, så jag vill släppa in så mycket ljus som möjligt.

Därför vill jag inte förta ljuset ovanifrån med gardinkappa eller rull-/veckgardin...


Allt som ni ser i fönstret är sånt som redan fanns hemma. (Har "lånat" växter från andra fönster i huset.) Inget är nyköpt (förutom loppistyget...som  förresten bara måste vara ett gammalt uppsprättat påslakan, eller hur?).


Är jag på rätt väg? Detta känns åtminstone mer som "jag".

Gullrankan till höger har jag räddat från en säker död (stod uppe på ett skåp på toan på ovanvåningen). Den är nyss omplanterad och ser lite medtagen ut. Kommer förhoppningsvis att repa sig....


Förslag 1:


...ska nog ta bort den anskrämliga ljushållaren på väggen till höger. Har aldrig varit riktigt "vän" med den. Vad ska man ha där istället? En tavla?

Annars blir det nog för kalt där. Den vita väggen skriker efter sällskap!


Förslag 2:

Enda förändringen här, är att krukan med den taggiga aloen har tagits bort...



Förslag 3:

Här har Bengt Lindberg-ängeln åkt bort och bytts ut mot två andra växter.

Lampan har också flyttats till andra sidan...


Ängeln får stå någon annanstans. Hon SKA få stå framme...


Lampan syns dåligt på bilderna. Såhär ser den ut på närmre håll:

En sorts mosaiklampa i gröna nyanser...


Nå, vad tycker ni? (Giter ni bry er...?)

Blir lite trött på mig själv. Ibland kan man ju undra om man inte borde syssla med lite viktigare ting...

Men fönstret har stört mig varje gång jag passerat - har liksom sugit energi ur mig. Nu känns det genast lite bättre, måste jag säga...

 
 
Gry

Gry

7 maj 2008 22:30

Först tänkte jag förslag nr 2, men sen kom jag på att fågelskrämman inte riktigt passade in. Så jag säger nr 3. Helt klart!

Fast jag tycker ändå det skulle bli finare med rullgardin ála 1700-talet.... Du kan fuska vet du, och hänga den lite ovanför fönstret och rulla ner några cm över kanten bara...Ha,ha... jag ska ge mig. Inte alla som är lika insnöad som jag ;-D

Ha en fortsatt fin kväll! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Persilja

8 maj 2008 06:25

För mig som är balansens mästare (fast balans är ju något mycket personligt!) så skulle jag föra alla växter tillsammans i en grupp till höger. Kanske till och med ställa nåt litet yttepytte bord där framför höger del av fönstret och ställa en större blomma för att det ska väga mot det tunga tyget. Sen skulle jag vilja dra tyget lite mer ihop mot vänster...Prova bara för att se. Men det är klart bättre än tarmarna!

 
Gry

Gry

8 maj 2008 07:57

Persiljas förslag är bra, tycker jag. Balans är nyckelordet såklart ;-)

Ha en jättefin dag, du har förhoppningsvis lika skinande sol från klarblå himmel, som jag har i Karlstad idag ;-D

kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

8 maj 2008 08:13

Gry: Gillade själv trean bäst, också. Men som du kan se i nästa inlägg, blev det alltså inget alls av det hela...blir så trött på mig själv ibland! Men det måste liksom stämma för att jag ska må bra. Annars retar jag mig bara varje gång jag passerar. Nu låter jag det vara ett tag...
Ha det så skönt i solen!!

Persilja: Håller med - balans är a och o.
Nu råder ingen balans alls. Känns plottrigt, liksom. Svårt att beskriva känslan, men det gröna tyget passar liksom inte in här hemma. Inte som inredning. Mer som klädtyg, isåfall!
Känns det som, i alla fall...
Hur som helst, så blir det inga nya paneler, i alla fall! Du får komma HIT, vetja; och ge tips & råd på plats!! Jag laddar med kuddar i hammocken samt vinbox - när kommer du?

 
Ingen bild

Persilja

8 maj 2008 09:18

Ååå, vilken lockande erbjudande, en annan dag, ett annat liv, en annan tid, åå, vad härligt att vara din granne och komma in och se dina vedermödor, för jag är precis som du, provar och provar och förkastar och förkastar och till slut kan det sluta med att jag sätter upp det som var. Nya fönster ger mig lite ångest. Så när jag väl är nöjd (efter mången om och men kan det hänga i evinnerliga tider...)
Men en sista grej kan du väl testa. Använd häftstiftsmetoden eller knappnålsmetoden. Riv av en bit av det mönstrade tyget som jag VISST tror är lite du och så hänger du det slätt med häftstift ända från bjälken och ner över fönsterkarmen typ en och en halv dm max. Så att minimalt med ljus fösrvinner. Ser det bra ut? Skruva i så fall bort gardinstången och så syr dy snygga kanter och gör tyget precis så stort att det kan hänga från bjälkarnas nedre kant till någon dm ner i fönstret och bredden ska vara bara precis i linje med fönsterramen. Testa bara...En enkel rektangel.
Såna gardinupphängningar blir alltid de jag är mest nöjd med. Släta. Enkla. Oansenliga...
Men det är ju jag det...
Tunika skulle bli skitsnyggt. Eller en morgonkimono! (4 meter ju!) Du kan sy en till mannnen också och en till gräddbullen hahahahahahahahahahahahahahahahahahahah

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards