LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 17 augusti 2012

Av Mynta - 17 augusti 2012 22:24

 


Jag har haft hela två dagar ledigt i följd, och passade då på att göra så mycket som möjligt

 från min"vill-göra-lista".

Jag har bl a haft ett recept hängande på kylskåpsdörren, som jag varit sugen på att testa ett tag;

"Färskostsnurror med basilika & ruccola".


Helt enkelt en matbrödsdeg med fullkornsmjöl som kavlas ut som en vanlig kanelbulledeg, och som sedan täcks med en blandning av färskost typ Philadelphia, en kruka nerklippt basilika och lika mycket hackad ruccola. En skvätt olivolja och lite örtsalt därtill, är inte heller helt fel:


   


Rulla ihop, skär upp, strö lite sesamfrön över, och grädda i ca 200 graders ugn i typ 20 min. Klart! Och mumsigt.


Jag har även hunnit vara på loppis!

Tjoho - DET var längesedan!!!

Fyndade följande:




Två lite större lampskärmar, som är tänkta att hängas i  taket i TV-rummet...


 


...två MINDRE lampskärmar, tänkta till ett framtida projekt...behöver minst 8 st till (!)...


 


...en superfin skål från Marrakesh, som jag riktigt kan se framför mig hur fin den blir att ställa på bordet med någon god röra i.


Fyndade även en del nya pocketböcker för en struntsumma, samt en gammal (?) årgång (2009) av "Köksalmanackan". Närmsta tidens läsning och inspiritation till matlagning är därmed säkrad. Känns bra.


Fler recept stod på kö:


 


Soppa! Som jag längtat efter soppa. Speciellt med ingredienser som dessa:


 


Egna krutonger gjorde jag av ett torrt surdegsbröd som jag tärnade och dränkte i en blandning av olivolja, vitlök & färsk timjan. Bredde ut dem på ett bakplåtspapper och satte in dem i ugnen i 200 grader tills de var gyllene:


 


- Skitgott blev det. Rekommenderas sannerligen.


Så fort jag är ledig tvättar jag som besatt. Måste se till att hålla rundgången vid liv, liksom.

 


Men jag gillar ju att tvätta. Speciellt hängningsmomentet är heligt för mig. Jag vet - jag är inte riktigt normal...


Tittskåpet utanför ytterdörren har fått ny sensommar- (höst-?)skrud:


 


Överblommad kirskål och blad från akleja och korallkornell.


 


...och se där -  nu är mina "nya" lampskärmar faktiskt på g...







Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards