LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Survival of the fittest

Av Mynta - 28 februari 2012 08:00

 


Tofsvipa - CHECK!

Tidigare än vanligt. För MIG, alltså.

Samlar vårtecken allt vad jag kan.

Ren överlevnadsinstinkt.



Överlevnadsinstinkt är detta också ett tecken på.

= Ett nysanerat sovrum.

Här hade det nämligen samlats en massa väntande projekt på golvet runtom hela sängen, och DETupplever jag som MYCKET stressande. 

Sovrummet ska vara en fristad, enligt mig. En fristad för själen.

Inga större synintryck. Dova färger. Ingen TV eller radio göre sig besvär här. Tyst och svalt. (Ingen värme!!!)

(Utesluter dock inte den mänskliga...) (eller djuriska, för den delen, efter att ha noterat ett visst djuriskt intrång i bilden...♥)


I den stora saneringsivern fick mina båda fikonträd flytta på sig, bort från sovrummet.

En våning ner. Till varmare breddgrader, liksom.

Det ena trädet hade vuxit lite VÄL konstigt, så jag tog fram sekatören och nipsade lite:


 


Hoppas jag inte gjort nåt dumt nu, bara.


Annars är resten av huset här en enda stor röra, tycker jag.

Operation Domino, kallar jag det.

Ordnar man fint i ett utrymme, flyttas allt bortstädat vidare till nästa - och då får man ju fixa fint där också...

och så håller det sedan på; i ett sorts evighetsspel.


Men jag tror jag gillar det spelet.

Det ger en ny energi, på något sätt.

Man tvingas omvärdera och flytta om.

 Både IRL, och i huvudet.


Ta t ex situationen upstairs hos oss.

Där har från början funnits två rum, samt ett badrum.

När maken och jag hade begåvats med TVÅ barn, delade vi det ena rummet på två.

 Ett till varje barn. Vi beslagtog det andra.

Barnen blev äldre. Nu är sonen 18; på det nittonde; dottern 16; på det sjuttonde...

För att komma in i sitt rum, har dottern varit tvungen att gå igenom storebroderns rum.

Storebrodern brukar ha dambesök. Inte kul.

För honom.


Snabb (desperat) lösning:


 


...vet inte om jag kan få er att förstå vad vi påbörjat, här...

Men - dörrhålet NÄRMAST kameran, har tidigare varit ingången till sonens rum.

Den vita dörren till höger är ingången till dotterns rum. Hon har alltså fått gå in i storebrors rum FÖRST, innan hon nått dörren till sitt EGET rum. INTE en bra tonårslösning.

Så maken försköt sonens dörr en bit IN i sonens eget rum, så han skulle få en EGEN ingång.

BRA - men hans rum känns numera som ett akvarium, enligt mig. Fattas liksom bara vattnet.

Ingen garderob. Säng direkt på golvet under snedtak...själv hade jag fått panik!

Men han är helnöjd. Han kan stänga dörren om sig. Ingen behöver gå igenom hans rum längre.

Hans egen lilla koja, liksom.(?)


Råsponten på väggen ska målas vit, dörrkarmar och golvlister ska på..sedan är alla är nöjda.

 - Och det är väl det viktigaste?


 


Överhuvudtaget råder det en väldigt konstig ordning (?) här hemma.

Toan på övervåningen har varit försedd med enbart ett tygdraperi som dörr, men efter en del tonårsprotester provade vi att hänga på dörren som tidigare varit dörren till sonens rum.

Den var för kort/låg. MEN - den var PERFEKT då, tyckte jag! Lite "vädringsutrymme" upptill, brukar väl vara en vanlig syn i a f bland offentliga toaletter??? NU är ju visserligen denna en högst PRIVAT toalett, men ändå...?


Dörren har genomgått en del, dock. Olika tapetseringar och målningar... och galgen på kroken har sonen tillverkat i slöjden i början på mellanstadiet - har lite svårt för att göra mig av med den. Och det forna draperiet hänger kvar.

Nästa steg i vår (min) planering, är nu att vi ska gå och "känna in" vad vi ska göra med dörren,,,vilken färg ska vi måla/tapetsera den i? Det får ta sin tid. Tror jag. Plötsliga infall är lika vanliga som de är välkomna.


 


Vi hade förresten köttfri måndag här igen.

Det blev potatissoppa med gratinerat fetaostbröd - smarrigt.


 


Sista utkiksposten inför sänggåendet, blev stjärnan i verkstadsfönstret.

Vill låta den stråla, oavsett säsong.

Helt enligt min egen livslånga säsong.








 
 
Ingen bild

Linda

28 februari 2012 08:53

Hej!
Brukar bara kika in lite försynt, men känner att jag vill bara säga hej och hurra! Din blogg är fantastisk! Jag kikar in här varje dag och blir såå glad och varm i hjärtat av dina inlägg! Snälla sluta aldrig blogga! ;)
Kram!

 
charlotte

charlotte

28 februari 2012 09:54

Javisst sjunger vi Hasse och Tage, det är riktigt roligt! Så det blir en massa Hasse och Tage när vi kommer till Tomelilla. Jag ska ta reda på om vi kommer att ha inträde, hur många som får plats så ska ta mig katten vår ordförande se till att DU får plats!!
Nej nu ska jag ta en promenad med lånehunden... lila vit som din gräddbulle och vi har snöslask! Kom en hel del snö under natten - suck inga tofsvipor här inte, inte ens en ynka snödroppe har tittat upp. Känns som jag flyttat norrut!
Efter promenad blir det lunch och matplanering. Det är skönt med sportlov för då slipper jag agera taxi och köra yngsta sonen till fiollektionen idag. Han har själv inget lov - men det tycks visst beröra honom så mycket.
Kram!!

http://flygaovergronmossa.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

29 februari 2012 08:38

Linda:
Hej och hurra tillbaka då, vill ju jag säga! Vad KUL att höra från dig! Nu är det ju JAG som blir alldeles varm i hjärtat!!! Tack!

Charlotte:
Usch - nu gör du ju mig nervös - ställ nu inte till med nånting p g a mig! Just det; ni har sportlov den HÄR veckan - vi hade det FÖRRA!
Igår både hörde jag och såg lärkan - vårfågel nr 2, som jag nu kan "bocka" av i min bok...idag ska jag ställa in radarn på staren. Hoppas jag får se en sån idag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards