LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 22 juli 2011

Regniga dagar

Av Mynta - 22 juli 2011 11:28

 

Regn & fukt gör att allt som växer växer med en väldig frenesi.

Vår vinranka håller på att kapsla in hela garaget, känns det som!


 

Zombiefikonet har t o m vuxit om det senast inköpta - har jag kommit på nåt odlingstrix nu , sådär helt ovetandes?

Att man liksom först ska ställa ut sitt fikonträd utomhus alldeles för tidigt på våren, så att det drabbas av frosten och tappar alla sina blad.

 Sedan ska man klippa ner det lite och vääänta.

Och tadaaa - världens frodigaste och "köttigaste" fikonträd!!

Nöjd är jag i alla fall!


Nöjd är jag också med gårdagen som jag tillbringade med systra mi.

Säga vad man vill, men regn & rusk är bästa loppisvädret!


Kom hem med lite loppisfynd -för en femma här, och en tia där...


 

Kan ni hitta de TVÅ gemensamma nämnarna här?


Allra käraste syster envisades med att köpa nedanstående åt mig, som betalning för bensin (vi körde runt i min lilla Flora):


  ...och då ska jag ju erkänna att jag inte var sådär VÄRST motstridig...ni kan förstå varför, va?

    

När jag kom hem "firade" jag vår mysiga dag med att äta lite "frysfynd", som vi hittade när vi frostade av frysen...där fanns en del glömda skatter...


Jag gillar min trädgård (har jag sagt det någon gång, förresten?).

En av mina otaliga gröna vänner, som OCKSÅ tillhör favoriterna, är vår Rönnsumak. Jag älskar bladformen och växtsättet med de långa, rangliga (och tyvärr bräckliga) stammarna - urvackert!


 

Rönnsumaken är mästare på att sätta rotskott - kolla bara nedtill på denna bild!

Vi hittar rotskott lååångt ut i gräsmattan, och t o m på andra sidan staketet - ute i den torra och hårda singeln! Det gäller alltså att hålla efter den och ta bort de rotskott som inte är önskvärda...men samtidigt är det bra att den ser till att föröka sig, så att man kan ersätta knäckta stammar rätt så snabbt!


 

Visst är bladen vackra? Påminner lite om Ask...men Rönnsumaken vinner, tycker jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards