LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under januari 2011

Av Mynta - 11 januari 2011 10:04

  


Jepp, då har det firats igen!


Ingredienserna åkte fram - det var ju vår bröllopsdag!

Jag menar; en melon och en flarra T-sprit är ju ett måste...


OK - några fler ingredienser åkte fram:


                 

      




...för vi skulle ju käka fondue!!!



  


Fondue var nämligen lite i ropet när maken och jag

 träffades i mitten på 80-talet.

 Vi besökte en hel del fonduerestauranger i början av vårt förhållande.


Såklart införskaffades ju då även en fonduegryta för hemmabruk också.


Men den har fört en ganska bortglömd tillvaro längst ner i ett skåp

 ute i kallfarstun i flera år, så vi tyckte det kunde vara dags att damma av den, 

samt en del gamla minnen också.

Denna gång var även barnen med oss runt bordet; riktigt trevligt!!!


Vi hade dock hunnit glömma hur MÄTT man blir av fondue, så min hittepådessert fick vänta någon timme:


  


...den blev nämligen OCKSÅ väldigt mäktig!


Den bestod av"sockerkakstimbaler"  med chokladpudding och bananmosvispgrädde som varvad fyllning.

Överst vispgrädde med hackad mandel & mörk choklad.

Mmm...mmmäktigt...


...sedan var där NÅGON som protesterade lite,

och tyckte att vi satt kring bordet lite VÄL länge:


  



KOM nu, då!

Vi kan väl sätta (lägga) oss i soffan NUUU???



Av Mynta - 3 januari 2011 23:36


UT med skiten!!!


IN med härligheten!!!


  


Julen är ÖÖÖVER!!!

Jag måste ha ljus, gult, krispigt grönt...

  

VISS växtlighet passerar det hårddömande nålsögat:

  

...och får nytt liv som dyrbara snittblommor...

Andra går ett tragiskt öde tillmötes...

  

Bär mig liiite emot, men jag gör ALLTID såhär, så  jag kan skylla på Moder Natur och hennes kyla ( istället för min egen...?)...

  

IN med nyttigt grönt & gult!!!

Denna är nog förresten den enda rödfärgade som klarat livhanken:

  

- Mitt lilla Vaktelbär!

Nyårsfirandet hemma hos min ÄLSKADE storasyster blev dock ett YTTERST välsmakande samt dekadent mellanspel:

  

I vanlig ordning skulle vi stå för bl a desserten - det blev en jättegod (googlad) vit chokladmoussetårta (Arla) - här syns delar av de smarriga ingredienserna!

Återigen hade storasyster ordnat med fiiin nyårsdukning:

  

...mycket vackert att vila ögonen på...

  

  

Världens bästa svåger lade hela sin själ och sitt generösa hjärta i mixandet av goooda fördrinkar:

  

...alltmedan världens VACKRASTE Gräddbulle sov sin Törnrosasömn lyckligt leende:

  

Kan ni SE att hon drömmer LYCKLIGA drömmar...???

Min lilla nyponros.

TROTS att alla ickehundägare runtomkring gjorde sitt bästa för att väcka henne...

  

Vansinne.

Jag hade införskaffat asiatiska himmelslyktor for the occasion.

Röda och vita.

Såg framemot  att få skicka iväg dem med stillsam vördnad och respekt...

...men den skånska vintern (som TOTALT ballat ur...) ställde till det, och min första röda himmelslykta slets isönder av vågrät idiotvind från väster, och vi kunde inget annat än att...SKRATTA så att tårarna rann. (I perioder stod jag med den röda rispapperslyktan "limmad" mot mitt ansikte p g a blåsten...)

Champagnen BLÅSTE bokstavligen ur våra glas!

Jag som hade satsat STENHÅRT för ett stillsamt och värdigt (hundvänligt) nyårsfirande...

Men det betyder ju OCKSÅ att jag har TRE himmelslyktor KVAR att skicka iväg under något annat memorabelt tillfälle...?

- Vårdagjämningen, kanske....?








Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards