LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 10 december 2009

Folkligt broderi

Av Mynta - 10 december 2009 08:51


I mitten av november månad var jag på helgkurs i Malmö. Kursen hette

Folkligt broderi och leddes av Carina Olsson.

Carina är en otroligt inspirerande och hantverksskicklig kreatör/brodös.


Jag hittade följande beskrivning av Carina i Skånes Hemslöjdsförbunds medlemstidning; Hemslöjdsnytt:


"Carina Olsson började på allvar att brodera i samband med sitt examensarbete på Högre Hemslöjdsutbildningen 1996, om sydda vantar. Hon syr och broderar vantar, muddar, kuddar och väskor prydda med utsökta broderier, inspirerade av yllebroderiet och folkliga broderitraditioner från hela världen. Carina har under många år haft broderikurser på Sätergläntan, Hemslöjdens kursgård i Dalarna."

 

Vi var tolv kursdeltagare från olika delar av Skåne, i olika åldrar och med minst sagt skiftande erfarenhet av folkligt broderi.

Jag tillhörde kategorin vetgirig hittepåbrodös...

Därför blev jag lite smått svettig när Carina inledde kursen med orden:


- Ja, jag förmodar att ni alla är erfarna brodöser, så här kommer er första uppgift: Ta en bit ylletyg, brodera sedan fritt utan att tänka, under temat "fågel". 


Hmmm...hur gör man då? Jag fiskade snabbt upp en blyertspenna, skissade upp en fågel och började brodera med mitt "säkraste" stygn; kedjestygnet.

Efter någon minut sa Carina:

- Sluta nu att brodera, behåll nålen och skicka ditt broderi till grannen till vänster.

Ooops. Ska nån annan stackare fortsätta på mitt tafatta broderiförsök...? Nåja. Så blidde det. Och vi fortsatte att brodera och skicka runt våra broderier. När broderierna hade vandrat laget runt, fick vi ju tillbaka vårt eget ursprungliga broderi. Jättekul att få se "förvandlingen"!

Vi la ut alla våra fåglar på golvet:


    

 

"Min fågel" är den på rött ylletyg på översta raden; tvåa från vänster.

Visst blev det en häftig "fågelflock"??


Sedan var isen bruten, och alla fick sätta igång med valfritt skapande, inspirerade av en del av Carinas egna alster som hon lagt ut på ett bord:


  


Kan ni förstå att jag blev alldeles knäsvag, liksom?

Jag stod och bara tog in allt som om jag vore berusad... 

Helt fantastiska skapelser!!!!


Smyckesfantast som jag är, föll jag ju givetvis genast för ett halssmycke som Carina sytt:


  


Ett alldeles underbart hjärthänge, sytt av de allra minsta kedjestygn ni kan tänka er! (Måtten på hela hänget; ca 5 x 5cm)


-Såååå fint!!!!

 


Jag gjorde min egen variant på Carinas tema:


  


Detta halssmycke har jag redan använt mycket - älskar det!!



Jag fortsatte skapandet på smycketemat. Nästa projekt blev ett armband.


Kolla in två av Carinas armband:


  


Jag bara dog. Och blev superinspirerad!!


När jag kom hem på söndagkvällen kunde jag liksom inte sluta skapa:


  


Kolla kaoset på mitt hobbybord!

Vi hann ju inte med att bli färdiga inom kursens ramar med våra skapelser. Så vi fick ju fortsätta hemma sedan!


  


Carina lärde oss bl a spegelbroderi. Vi fick klippa egna speglar ur konservburkar (!) och sy "fast" speglarna med hjälp av kedjestygn och langett.

Här kan ni se min variant av Carinas armband växa fram...


  


...och här ser ni det färdiga resultatet! (Detta bärs nästan dagligen...)

Jag är helnöjd och inspirerad för livet!!!!!


TACK Carina, för en otroligt inspirerande och rolig kurs!!


Hoppas jag kan gå på fler i din "regi"...

 
 
Charlotte

Charlotte

10 december 2009 12:35

Himmel och pannkaka! Så vackert, inspirerande etc etc... kan du inte hålla en liten minikurs i din blogg? Snääääääääääla!! Jag saknar ord, allt föll mig i smaken. Så häftigt att brodera en fågel och skicka runt till alla deltagare. Carina får mer än gärna flytta upp sin verksamhet till Stockholm...
Tror jag vet en bok som du möjligen skulle gilla: "Textilt återbruk" av Malin Lindström. Inte ullbroderi, men ack så inspirerande.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

carina

11 december 2009 06:02

Tack Mynta för de fina orden...det var jättekul att ha träffat dig...nu blir även jag sugen på att brodera igen..??? ja, jag har haft lite idetorka på sista tiden , men nu får ju även jag lust o inspiration från alla Er kursdeltagare att fortsätta. Bara julstöket är över så ska jag förlusta mig i broderiets värld....Ha det bra i jul och kram till dig.

 
Ingen bild

Mynta

11 december 2009 08:57

Charlotte: Visst är det inspirerande?????????
Men som den hittepåbrodös jag är, överlåter jag nog kursledandet åt proffsen...säkrast så! =)
Vet du - Carina är INTE Skåning - hon bor i Stockholm (säger jag rätt nu, Carina?) Men hon håller kurser på lite olika ställen runtom i Sverige, bl a på Sätergläntan i Dalarna...
Tror man kan kolla Svensk Hemslöjds hemsida för att få reda på ev kurser!

Carina: Bättre sent än aldrig, va? =)
Tog ett tag innan jag blev färdig med att publicera inlägget om kursen...
När jag satte mig för att skriva ihop inlägget och lägga in bilderna, blev faktiskt JAG också inspirerad IGEN!! Måste nog börja pilla med ett nytt armband - man måste ju variera sig lite!! =)
Julkramar till dig också...

 
Charlotte

Charlotte

11 december 2009 11:09

Ja där ser man, så hon är från Stockholm. På Sätergläntan har jag en kusin som gått (vävkurs) och numera håller hon egna kurser. Om det är på just Sätergläntan får vara osagt, Johanna Jeansson heter hon. Så får du lust att väva, så kolla om hon är läraren, hon är bra. Jag är usel på att brodera, dvs korsstygn, sådana stygn får mig att gå i taket och jag har svårt för färdiga mönster. Brodera i ull skulle nog passa mig bättre. Nu ska jag kolla in Hemslöjden, var de inte de i Skåne som gav ut en bok om hemslöjd? Helt underbar vill jag minnas, med massor av olika hantverk.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
A

A

11 december 2009 12:56

Men Mynta! Du må vara "hittepåbrodös" (vad nu det är ;) ), men du är ju ett superproffs också!
Dina alster är ju otroliga!!! Såå fina!

http://minsoffa.blogg.se

 
Ingen bild

Mynta

12 december 2009 09:39

Charlotte: Jag tror ju också att det här sättet; det mer "fria" sättet att brodera, skulle passa dig bättre - här "leker" man liksom fram effekterna...man använder de sömsätt man vill, kan och känner för, och låter motivet växa fram allteftersom...SKITKUL!!! Svårt att sluta, ibland, bara! =)

A: Taaaaaack, snälla du! Nu blir jag ju nästan generad...

 
Susanne

Susanne

13 december 2009 08:27

Men underbart sååååå vackert.. ÅHHH OHHHH sa jag och rullade bilderna fram och åter förstår dig precis! och vad fint du skapade då!!
En trevlig 3e advent o Lucia önskar jag dig!

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

15 december 2009 10:28

Susanne: Tack! Och hoppas du också hade en skön tredje avdent med luciafirande och allt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards