LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Deg 2 Dag 1

Av Mynta - 17 maj 2009 21:14


Jaha - då var det dags igen!

Jakten på det perfekta surdegsbrödet - uppföljaren...


Efter att ha hörsammat tipsen jag fått i kommentarerna (av Mari och Losarinas mor), besökte jag således Pain de Martins blogg.

Här fanns mycket att hämta!! Fick tillbaka bakgnistan igen, och satte igång surdegsbak nr 2, efter ett recept av Martin.

"Syrligt lantbröd" hette receptet.



Här är surdegsgrunden nyss utblandad med vatten och mjöl.

Plastfolie över degbunken, sedan upp i...



...skåpet ovanför kylen - det är lite varmare här - perfekt jässkåp!


Imorgon ska jag fortsätta baket...hoppas på bättre resultat denna gång!!


Här syns också en bit av vår kaoskylskåpsdörr.

Måste bara visa senaste tillskottet i serieväg:



Det är serien "Zits", som jag nämnt tidigare i bloggen - en solklar favoritserie hos maken och mej! Just den här strippen tycker vi är så rolig, eftersom den skildrar exakt hur det ser ut hemma hos oss på skolmorgnarna.

Dottern (14 år) går upp lite tidigare för att hinna med allt fixande, medan sonen (16 år) går upp så att han preciiis hinner sleva i sig en skål fil med flingor, dra en kam genom håret och sedan ut genom dörren...


Fler tillskott till kylskåpsdörrskaoset:



...en bild jag sparat från någonstans på nätet, som jag sedan skrivit ut och laminerat. Tycker den är lite rolig!


Här kommer en annan variant:



Också lite kul, eller hur?


För er som inte varit med mig "från början", så måste jag ju visa en annan bild som också hänger på vårt kylskåp.

Bilden av min ABSOLUTA drömbil.

En sån ska jag ha ägt & kört innan jag dör. Det har jag lovat mig själv.



En Volvo Duett!! Finare bil finns inte. Suck. Drömdröm...


Tidigare idag gick jag en sväng med gräddbullen i solskenet. Blev ju tvungen att stanna till på ett ställe i skogen för att plocka dessa:



Liljekonvaljer!

De doftar helt oootroligt gott! Doften sprider sig i hela huset!


En bit ifrån liljekonvaljerna  växte sånt här:



Blåbärsris! Dunbollarnas absoluta favoritkäk!! Jag har plockat blåbärsris ända sedan februari månad - det går att ge som undulatfoder året om!! Ska bli kul att se vad de tycker om själva blåbären, när de hänger och dinglar på riset!!!


Nej - nu ska jag och surdegen gå och jäsa lite...

 
 
Annica

Annica

18 maj 2009 08:40

Jag VISSTE det! Jag städar HELT I ONÖDAN!!! ;) Jag gillar också "Zitz"! Läser alltid Zitz-strippen i morgontidningen! De som har tonåringar hemma måste känna igen sig en hel del! Jag läser för att förbereda mig på vad som komma skall! Liljekonvaljer är ju underbara! Har du inte sett min jättebukett den 11 maj?
Lycka till med den nya degen!

http://annicapannicka.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

18 maj 2009 08:51

Annica: NU har jag sett din jättebukett med liljekonvaljer - underbar!! (Har du den kvar?) Jag brukar alltid ge min mamma en bukett på Mors Dag, men jag tror de kan vara utblommade vid den tiden i år...får väl hitta på nåt annat...
Nu ska jag iväg till mataffären för att handla mer mjöl!! =)

 
gunibirgit

gunibirgit

15 juni 2009 20:38

Jag körde förbi en granne i lördags som stod i ett dike och plockade liljekonvaljer, oh vad de doftar gott. Jag ska gå ut och kika lite också bara det blir väder för promenader. Jag hoppas få tag i blommorna nu till midsommarhelgen.
Söta underlater du har förresten , de verkar må där i blåbärsriset.
Jag höll på med surdegar också för ett antal år sedan, vilket gott matbröd det blev.
Prenumererar du på surdegskultur, det gjorde jag . Det finns ju ockspå youghurtkultur minns jag. ¨å så gott, Gunilla.

http://gunibirgit.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards