LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg under januari 2009

Av Mynta - 4 januari 2009 19:43


Oj – det var visst en tjockhudad julbubbla man hamnade i!!

Men nu har jag lyckats ”poppa ut” igen!

Tack för alla jul- och nyårshälsningar!

 

Julen blev precis som jag ville ha den; lugn och skön.

Sedan ett antal år tillbaka firar vi julafton med bara vår egen lilla familj;

jag, maken & de två tonårsbarnen.

Superskönt.

Vi har skapat våra alldeles egna traditioner (som går alldeles utmärkt att rucka på, om vi skulle känna för det…).

Stod bl a och kokade risgrynsgröt i nattlinnet kl 14. Dukade fram julbordet tillsammans med maken, och under tiden hade vi på TV:n i köket som visade Kalle Ankas Jul. Barnen är inte längre intresserade. Men jag och maken är. Ingen jul utan Kalle, liksom…

 

Julklappar:


 

En kolsyremaskin. Jag har tröttnat på att asa hem tungt bubbelvatten från mataffären…


 

Gott te från mamma och pappa. Fiiin burk!

 

Juldagen och annandag jul var vi hos svärmor och moster.

Dottern fick feber julaftonsnatt, så maken & sonen fick åka ensamma till svärmor på juldagen.

På annandagen lyckades även sonen med konststycket att få feber, så då fick jag åka ensam till moster och agera ambassadör för hela vår familj.


Jag har jobbat en hel del under mellandagarna. Helt OK, faktiskt.

Jullediga kunder är trevliga kunder.

 

Nyårsafton firades hemma hos storasyster med familj. De hade dukat så fint:


 

…och maten var helt underbar!! Kolla bara oxfilén:


 

Tillbehör; bl a smördegsinbakad potatis:


 

Vi tog med oss desserterna:


 

Brylépudding med karamellsås (herrarnas favorit numero uno),

Samt:


 

Chokladpaj med vispgrädde. Fin kakaostjärna jag gjort, va??

Matchade syrrans dukning perfekt!!

 

Annars inträdde den stora julångesten redan annandag jul, och undertecknad började att plocka bort allt vad tomtar heter, samt allt rött:


  

Nya gardiner åkte upp i köket:


 

Nytt ljusarrangemang på matbordet:

(fågel!!)


 

Vi har haft det kallt här. Minus tolv grader!! Det genererar skitsnygga froststjärnor på sovrumsfönsterna (som inte gått att fånga på bild med vår kamera…):


 

Idag åkte granen ut. Mysiga läsfåtöljen återfick sin ursprungliga plats. Ser fram emot att kunna få sitta här igen!


 

Olivträdet får agera ställföreträdande gran (saknar ljuset från granen…):


 

Nu har jag ledigt i nio dagar i sträck – underbart!

 

En riktigt god fortsättning på det nya året vill jag önska er allesamman!



(så mycket snyggare man blir med "ritkols-effekt", samt i svartvitt...)


Feels good to be back...

  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards