LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 24 april 2008

Lövsprickning, svalor & förlupna kameror

Av Mynta - 24 april 2008 10:06


Jag är en person som ser och tänker mycket i bilder. Tycker om att tala om saker med hjälp av bilder. Desvärre verkar dottern ha ärvt denna egenhet.

Familjens kamera blir mindre och mindre tillgänglig. Detta drabbar mitt bloggeri. Vill ju viiisa saker - förmedla något med mina bilder - så ni liksom fattar bättre vad jag menar. Tror jag.


De närmsta dagarna har ju varit helt ljuvligt fantastiska! Flödande sol, fågelkvitter och temperaturer upp mot 18 - 20 grader!

Tycker mej nästan kunna höra hur det knakar i varje knopp - det har hänt otroligt mycket på kort tid, nu. Bara på den tiden från det att jag körde hemifrån till jobb och tills jag kom hem igen, tyckte jag mej kunna notera förändringar. Allt hade liksom blivit grönare!

Har suttit mycket ute på däcket med gräddbullen och läst i timtal.


Vårsolen är stark.

Det märkte jag i tisdags kväll när jag kom in efter en hel dag ute i solen.

Hals, överarmar, bröst har fått sig en ordentlig bränna. Lite för mycket. Jag är röd och nästan lite "knottrig", framför allt framme på bröstet. Kliar gör det också. Då kan man ju fråga sig hur gammal man måste bli för att lära sig att så här blir det ju varenda år. Lär mig ALDRIG. Viftar bort allt jag lärt mig om malignt melanom och hudcancer, och sätter mig dumglatt likväl på första parkett och bränner sönder mig. Intelligent.

Tur jag jobbade igår under bästa soltid; annars hade jag säkert suttit där igen...


Igår morse ringde min älskade pappa mig från sin mobil under sin dagliga morgonpromenad. Han tar alltid sin hund med sig, kör iväg och går en rejäl runda varje dag. Han brukar gå i en dal som löper utmed en å. Här finns gott om växt- och djurliv. Igår ringde han och rapporterade att han sett den fågel som för mig blir den allra sista fågeln jag noterar på våren - ladusvalan. Sedan ser jag liksom inga andra "nya" fåglar. Senare på dagen såg jag att de kommit hit där jag bor, också. Vi har rätt gott om dem i vår by, eftersom det finns kor och hästar mitt i byn. Svalorna håller till där de kan hitta gott om flygande insekter, nämligen. (Här insmög sig en viss risk för syftningsproblem...nej, kor och hästar tillhör INTE kategorin flygande insekter, men de drar ju till sig sådana. Insekter, alltså.)

Tycker ladusvalorna är så söta med sina röda fläckar framtill. Några av dem har faktiskt byggt ett bo uppe i nocken på vårt hus; utanför barnens fönster.


Det finns ett gammalt skånskt talesätt som lyder:

"Där svalan bygger sitt bo skall lyckan gro."

Därför låter vi boet vara ifred. Har varit sugna på att riva ner det ett antal gånger, eftersom svalor skitar ner nåt kopiöst. Husfasaden, bilarna som vi parkerar rakt under...ni förstår, va? Men vi sväljer hårt och tvättar bilar och skurar husvägg...


Nu inväntar jag bara att få höra göken från andra sidan ängen. Sedan lägger jag ner vårfågleriet. Tror det blir snart.


Bild lånad från Bioresurs.





 
 
Ingen bild

Persilja

24 april 2008 22:07

Räknas kanadagäss? Vi har fått såna!
Di andra får vi nog vänta bågra veckor på...

 
Ingen bild

Mynta

25 april 2008 09:22

Jepp! Klart kanadagäss räknas!!
(fast jag tror att de faktiskt är stannfåglar nere hos oss i Skåne...inte riktigt säker dock. Men en klar vårfågel uppe hos dig!!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards