LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 12 september 2012

Konstigt

Av Mynta - 12 september 2012 09:52

 


Det finns mycket här i världen som kan tyckas konstigt.

T ex det där med hur en webcam fungerar...hur gör man för att ta en bild samtidigt som man tittar IN i kameran?

Bjuder på en konfunderad godmorgonbild av undertecknad. Pigga ögon, ju.


 


Pigga ögon har däremot den här lilla sockertoppen; vår gräddbulle och tillika min ständiga följeslagerska.


Hon tyckte precis som jag också, att det var konstigt jättevarmt i måndags:


 


Ett tag under dagen närmade sig yttertemperaturen 27 grader!

Parasoll fick fällas upp, persienner rullas ner och tvärdrag fixas.

Typiskt när man precis monterat ner solsegel och fläktar...


Jag spenderade nästan hela dagen utomhus.

Jag städade bl a inne hos hönsen.


 


Här ser vi alla våra "kycklingar", samt vår stolte tupp Ramses. Nu är det jättetydligt hur könsfördelningen blev bland våra sommarkycklingar; tre hönor och två tuppar. Tupparna är helsvarta, medan hönorna blev svartvit-fläckiga.


Gammelhönorna ligger inne i redet och surar:


 


Inga ägg bli det. Men de tycker väl att det är mysigt att ligga där, eller nåt...konstiga typer.


Något som de faktiskt producerar HELA tiden, är skit.

Men det är bra skit.


Nu vill jag varna känsliga läsare...


 


Det blir till världens bästa gödselvatten, nämligen!

Man ploppar bara i valfri skit i vattenkannan, fyller med vatten, och låter det hela dra till en högst näringsrik blandning!


Men i år har det inte hjälpt vad gäller tomaterna, i alla fall:


 


Min tomatskörd brukar inte vara den bästa, men i år slog den nog uselrekordet.

Taniga, fesna plantor med några få, SMÅ tomater på varje planta.

Måste vara solbristen.


Konstigt då, att det blivit tvärtom med druvskörden.

Jag visade ju i ett tidigare inlägg hur mycket druvor jag redan klippt bort,

men det finns som sagt MYCKET kvar att skörda:


 


Här syns bara en LITEN del av hur druvstocken ser ut just nu!


Jag har även planterat i en av rabatterna.

Jag hittade nämligen ett ex i matbutiken, som jag länge tänkt att införskaffa.

Den stod där alldeles ensam bland alla andra höstuteblommor:


 


Röd Sedum.

Med det svenska namnet Kärleksört. Gillar de röda stjälkarna och de mörka bladen!

Jag tror jag har planterat Kärleksört i samma rabatt varje år faktiskt, men den försvinner alltid på något konstigt sätt.

Tror att boven i dramat faktiskt är min lilla följeslagerska. Hon har antagligen käkat upp dem - de är ju krispiga och goda (!?). Suck.


Så jag var tvungen att konstruera något sorts skydd:


 


En sedum-bur!

Ser alldeles förträffligt konstigt ut, men jag vill ju få behålla den DETTA år, i alla fall!


...och nu ska jag se om jag kan hitta på några mer konstigheter.








  



 
 
Charlotte

Charlotte

12 september 2012 14:46

Nu ska du få höra: jag har bloggat, twice idag!!! Nu finns den där pimpade tunikan + lite ringar i min blogg och ett inlägg om tjocka plånböcker ;)

Men det var väl en fin morgonbild av dig! Modig du är! Gräddbullen ser lika pigg ut som alltid. Vindruvor är gott, minns att jag lagat en kaka med vindruvor en gång. Minnet är som så att jag bara kommer ihåg att den var god.

Sången går vidare här och håll tummarna för att vi får framföra vårkonserten en gång till fast i lite mindre format. Har ni kommit igång igen? Eller det var din kör som aldrig tog semester???

Tror jag ska ta och blogga om min strålande vackra trädgård ;) haha... den du... nä jag mår inte bra idag alls. Fryser och är iskall om fötterna. Halsen är lite sandig... så kan det bli.

Kramar Charlotte

http://www.flygovergronmossa.blogspot.com

 
Charlotte

Charlotte

12 september 2012 21:44

Tack för den fina komplimangen i min blogg!! :) Vad glad jag blev. Jo ringarna finns på youtube. Kan jag återkomma imorgon så ska du få en direktlänk av mig. De är så roliga att göra! Jag gillar de blåa ringarna bäst... den röda blev inte som jag hade tänkt mig så ikväll har jag börjat på ny + armband i samma stil. Får väl se när jag blir klar OM jag blir klar. Sov så gott!!!

http://www.flygovergronmossa.blogspot.com

 
Charlotte

Charlotte

13 september 2012 08:10

http://www.youtube.com/user/beadifulnights

Hoppas den funkar länken, det finns massor av olika ringar/armband på hennes sida. Det är bra instruktioner men ibland missar hon var kameran är så hennes händer far ur bilden. Som tur är så gör det inte så mycket.

Jag ska rätta till länken din hos mig.

Kramar och lycka till med ringarna om du gör några. Visa du då? Är ju nyfiken hur du får till det. Det kommer fler i min blogg när jag blir klar. Nu när jag lärt mig hur man skickar foton från mobilen blev det lite enklare.

http://www.flygovergronmossa.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

13 september 2012 08:53

Charlotte: TACK för länken till pärlringarna!!! Ska se om jag lyckas hitta några fina pärlor här hemma, så ska jag genast prova att göra! Lovar att visa om/när jag är klar! :)
Det är DIN egen länk här till DIN blogg som inte leder nån vart! Du måste skriva till ett "a" mellan flyg och över, för att den ska länka till dig! Stolle!
Kram!

 
Charlotte

Charlotte

13 september 2012 08:59

Hahaha!!! Hur läste jag! Jag säger bara det är man inte pigg ska man hålla sig undan allt vad Internet heter och allra helst långt bort från bokstäver... fixar till det NU. Så nu ska det väl fungera då...
kram igen!

http://www.flygaovergronmossa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards