LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 24 augusti 2012

Av Mynta - 24 augusti 2012 11:49

 

Armband är kul.

Ännu kuligare är armband som man gjort själv!

Jag har hittat ett enkelt, snabbt och beroendeframkallande sätt att göra mina egna armband på:

 

- Med hjälp av en s k Kumihimo. En Kumihimo är en uråldrig japansk vävplatta, med vars hjälp man kan väva (eller liksom fläta?) otaliga varianter av band. Just nu kan jag bara en variant, men den inrymmer ändå oändliga möjligheter, eftersom jag kan variera tjocklek och färger på mitt garn hur jag vill och känner för!

Just min variant av Kumihimoplatta säljs av en garntillverkare som heter Järbo Garn. Det finns säkert en massa andra tillverkare av just densamma. Järbo Garn har en gratis nedladdning på sin hemsida av en Kumihimoplatta, som man kan printa ut hemma i sin egen skrivare, och sedan klippa ut och limma fast på kartong - värt att kanske prova?

Efter ett enkelt "vävschema", formas efterhand ett band genom hålet i mitten:

 


Såhär kan det t ex se ut. Till detta band använde jag mig av 8 olika färger.

Påminner rätt mycket om "påtning", eller hur?

Men jag tycker att det här sättet är mycket enklare (och roligare!)


Det finns instruktionsvideor på bl a YouTube; sök på "Kumihimo" där, vetja!


Annat projekt för dagen:


 


Jag ska försöka mig på att förlänga konstruktionen på mitt senaste mobilfodral, eftersom min mobil var lite för stor för att passa. Jo - jag har faktiskt KÖPT ett nytt fodral (rea). Mitt senaste virkade fodral var nämligen lite halt, och jag har redan lyckats tappa min mobil i asfalten p g a det. Vill jag ju inte riskera igen, så denna gång får det bli ett köpefodral med låsmekanism...

 


Apropå nåt HELT annat; titta vad jag hittade INNE i hönsgården häromdagen! En ROVFÅGELSFJÄDER!!!!

Huvva! Jag är SÅ tacksam att vi byggde nättak på vår hönsgård - annars hade vi nog inte haft så många höns kvar!

Jag tror att en rovfågel måsta ha försökt att slå genom taket, men misslyckats, och därefter tappat en fjäder.

Likagott, tycker jag. Försök inte komma och ta mina höns, det säger jag bara!!!


Nej, hörni, jag är ledig idag, och måste se till att ta tillvara dagen så gott jag kan!

Idag vill jag bara göra roliga saker, samt äta och dricka gott.


Hmmm...tror jag ska välja en ny färgvariant på ett nytt Kumihimoarmband...



 


Urvalet är ju inte precis så litet, om man säger så...hihi!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards