LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 8 april 2011

Av Mynta - 8 april 2011 08:07


Jag kunde ju inte stanna inne hela dagen igår, trots stormen!

Får panik om jag inte får komma utomhus en stund varje dag.


Solen behagade faktiskt komma fram några timmar strax efter lunch, så det blev faktiskt lite soldyrkande under yllefilten igår också...


Kom på att tvätt måste ju torka alldeles förträffligt i stormväder, bara man använder gott om klädnypor!


 


...så en jeanstvätt åkte faktiskt ut på tvättlinan!

Torkade fortare än vanligt - och blev väldigt slät & fin; tack, storm!


Ok, jag skulle ju baka bröd.

Hur gick det, då?


De första momenten gick över förväntan; degen jäste alldeles förträffligt bra:


 


Såg lovande ut.


Mitt under gräddningsfasen hände dock det som inte fick hända;

strömavbrott!!!


Här ute i skogen har vi luftburna elledningar (smart), och träden faller som furor (!) över ledningarna när det stormar.

Men reservaggregatet gick dock igång rätt snart,

 men då hade jag ju tappat tiden helt.

Hur länge hade brödet stått inne i ugnen?

 Fick chansa. Jag gick på knackljud & färg:


 


Såg ju bra ut, såhär från utsidan...


Jag skar upp (medan jag höll andan...):


 

Fan - såg ju riktigt trevligt ut, eller hur?

(Jag ÄR inte rädd - jag KAN baka...)


Bredde en macka med nya marmeladen på;

 ingefärsmarmelad som maken köpt på sin senaste inköpsrunda.

KLART godkänt.

- PUH!!!


På tal om makens senaste inköpsrunda - han hamnade i en livsmedelsaffär som vi inte brukar handla i så ofta. Jag hade kontakt med honom mobilledes hemifrån, medan han gick runt bland hyllorna ("vi behöver det och det också...bla bla bla"...ni vet...). Jag avslutade vårt mobilsamtal med:

"Köp någon ny, kul burk med nåt spännande innehåll, vetja!!!"

(Älskar att kolla in "nya" olika sortiment hos olika handlare - en sjukdom jag har)


Ångrade omedelbart att jag sagt det när han kom hem och visade sin "trofé":


 



- Eeehhhh?


En MEGA-burk, säkert 25 cm hög och 15 cm bred (praktiskt, ju).

Med ett innehåll som färg- och utseendemässigt påminner om konserverade grisfoster som man studerat med skräckblandad förtjusning

på naturhistoriska muséer.

Och NAMNET:  Bananpaprika. Bara DET.

Och vad FAN är bananpaprika???

Jo - hyfsat goda, saltlakeinlagda megapaprikor. Faktiskt.

 Jag lät maten tysta mun medan vi provåt. Fick godkänt. Men var FAN ska vi ha burken?

 Nu måste vi möblera om hela jävla kylskåpet för att få plats med den...suck.


Igår provade jag nåt nytt.

Jag är ofta inne och läser på ett jättebra forum; Alternativ.nu.

I en av trådarna läste jag om folk som testat att prova tvätta håret med bl a ägg. Blev nyfiken och ville prova. Jag tog två ägg från hönshuset, knäckte dem och vispade ihop dem. I med en skvätt olivolja och lie saft från en citron. Hällde upp i en gammal sirapsflaska:


 


Tvättade håret med det.

 Konstig känsla - INGET lödder whatsoever (givetvis). Väldigt rinnig konsistens, också. Håret var hyfsat lätt att kamma ut, och det kändes riktigt rent. Fönade det torrt. Sniffade på det - det luktade svaaagt av äggtoddy & olivolja...helt ok. Håret blev inte sådär vansinnigt flygigt och "halt" som det brukar med vanligt schampo (mitt ständiga problem).

Jag tror jag ska fortsätta med mitt äggschampo ett tag till, för att se hur det liksom håller i längden - som en sorts "reningskur" för hårstrån och hårbotten.

- Ingredienserna är ju nästan gratis i varje fall!!!


 





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards