LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

Finally!!!

Av Mynta - 11 mars 2011 11:05

  


I början av veckan kom våren hit till oss!


Allt kom liksom på en och samma gång!


På morgonpromenaden med gräddbullen hörde (och såg) jag först den här filuren drilla i skyn:


  

(Bild lånad från larslundmark.se)   


- Sånglärkan!

(Klicka för att lyssna)

 

Lite längre fram på dagen skådades

 nästa vårgäst:


 

(Bild lånad från bioresurs.uu.se) 


- Staren.

(Klicka för att lyssna)


Allt ackompanjerat av övrigt berusande fågelkvitter och full sol.

Vintergäcken prunkade längs grannens husvägg,

och hönsen var ute hela dagen.

LÄNGE var de ute, också! Tror att de faktiskt också fick vårkänning!


En ihärdig vind gjorde sig förvisso påmind, men det gjorde liksom ingenting, eftersom den värmande solen tog överhand.


Det blev då alltså premiär för detta, bl a:


  


- Jag ÄLSKAR att hänga UT tvätt!!!



Jag hängde också ut den sista fågelmaten från förrådet,

räfsade gräsmattan och krattade singel.

Städade lite bland krukor och annat "bortglömt" från i höstas.

Sopade trappor och soldäck.


Framför allt låg jag och gungade i hammocken,

som ännu inte fått på sig sitt soltak.


Och som pricken över i, markerade jag vårens ankomst med att hissa en vårflagga, vilket jag förevigade från min gungande tillvaro i hammocken:


  


När jag kom inomhus senare på eftermiddagen,

 fortsatte våren att anmäla sin ankomst:


  


- Nu känns det som om  jag  plötsligt kan andas lite bättre igen...



- Aaaaahhhhhhh!!!!!!!!!!!!!

 
 
SPAM SPAM SPAM

SPAM SPAM SPAM

11 mars 2011 18:06

bläbläbläbläbläbläbläbläbläbläbläbläblbä



Här snöar det. :((((( BLÄ!

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Ingen bild

F-Secure

11 mars 2011 23:57

Denna kommentar blev omedelbart bortsorterad.

Här följer dock ett automatiserat svar:

Bläbläbläbläbläbläbläbläbläbläblätebax.
Om några sekunder kommer avsändarens dator att förvandlas till svart rök.
(Eller vit rök? Så kallad Mac-rök...?)

- Kom hit, vetja!
Njut av den skånska våren tillsammans med moi!
Låtom oss invänta bokskogens vårexplosion i varandras sällskap!

Här HAGLADE det tidigare idag.
JÄVLA marsväder.

 
Ingen bild

spamroboten

12 mars 2011 17:08

(jävligt personligt för att vara automatiserat)
Ja, fyfan, skulle gärna sätta mig och lyssna på fåglekvitter jämte hönskackel och icke att förglömma skånska, my favoritelanguage ever, i din trädgård. Jag paxar hammocken och så lite ljummen amarone eller iskall sauvignon varje timme. Deal?

 
Ulrica

Ulrica

12 mars 2011 17:31

Haha sätt på fågelkvitter inomhus och katten vaknar--------------halllåååååååååååååååååå jag r inte så bra på att fånga möss men fåglar! Hej hej hej var ääääär dom?????? Underbara vår!!!!!! Kram!

http://www.lyckeboet.blogspot.com

 
Ingen bild

Glynis

13 mars 2011 09:36

I am so envious. Nothing but lots of rain here. I keep waiting for the vampires to appear. It is dark and gray, but still very green. I am ready to start working in my garden again and hope to see some bulbs soon. Thanks for helping me believe it will really come again...some day.

 
Ingen bild

Eva

13 mars 2011 11:43

Var ute på en lång ridtur igår, jättemysigt! I skogen hördes härligt fågelkvitter, utslagna videung på flera ställen & hemma i trädgården har vi knoppar på syrenerna! Så härligt!!!!

Kram!

 
Ingen bild

Mynta

13 mars 2011 22:20

Spamroboten:
Deal!! Amarone? Du också??? Syrran min har redan fallit pladask, och tjatar ofta om Amarone. Känns som om jag MÅSTE testa...kanske kan bli ett förelsedagsvin?

Ulrica:
Vad bra att jag lyckats väcka någon!! :)

Glynis:
It WILL come! To you too. Spring is really a magical season!!! Love it soooo much!!

Eva:
Utslagna videung och syrenknoppar??? Hur långt söderut bor DU??? :)
Nu måste jag ju ut och kolla...

 
Persilja

Persilja

14 mars 2011 06:33

Amarone är alltför överskattat för mina simpla smaklökar. Jag har ju hört sånt som en gång Amarone, alltid Amarone och lättlurad som jag är måste jag ju testa. Dyrt som skrutt, skyhöga förväntningar och ja, gott, men det finns andra viner som är lika goda och jag känner ärligt talat inte sååå stor skillnad som alla säger. Men som sagt; simpla smaklökar.
Jag ville mest verka som en som hänger med... ;)

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Ingen bild

P2

14 mars 2011 15:52

Hur många flaskor Amarone kan man få på en lärarlön...? Svar: en och en halv...ungefär!Så därför blir det mest Amaronewannabe för min del! (Fast Sis, det behöver du ju inte säga till dina bloggvänner för nu tror de att jag dricker Amarone både till frukost, middag och kvällsmat...och att jag ibland till och med "vaskar" några...och det kan de ju gott tro mouhaha!)

 
Ingen bild

Eva

15 mars 2011 07:09

Men jag bör j mera nordösterut ju... Har ju nära till småländska gränsen till& med :) ag går & gluttar på dom dära syrenknopparna & följer utveklingen varje dag. Det e härligt om våren e på G på riktigt! Ingen mera snö!!!

Kram

 
Ingen bild

Mynta

15 mars 2011 11:52

Persilja:
OK - nu MÅSTE jag ju prova Amarone!!!
Men vad är skillnaden mellan ett vanligt rött vin och Amarone, då? Har för mig att jag sett ett inslag på TV en gång, om att man gjorde Amarone av saften från TORKADE vindruvor...kan det vara så...? Russinvin, alltså? Fy vad äckligt det lät...

P2:
Du = vaska??? Never. Over my dead body.
I would never vask, either, btw.
Jag får inte ens till EN flaska med min lön.
Men jag fyller ju år snart...♥

Eva:
Javisstja - visst har du nämnt var du bor tidigare?
Nej - mer snö vill vi INTE ha!!! Här verkar det mest bli hagel, dock...typiskt marsväder! :)

 
Persilja

Persilja

15 mars 2011 13:08

Öh, vaskar? Que??? Ursäkta en trög norrlänning.

Amarone tror jag bara är en druva. Ett öjeblick. (Googlegoogle) Suck. (J-la drya skåning) Du hade rätt som vanligt. Det görs främst på torkade drvuor och ibland angripna av ädelröta vad fanken det nu är. (Visste inte att en del röta var ädlare än andra.) Det blir då ett Citat: mycket fylligt och alkoholstarkt vin. Slut citat. AHA!!!! DÄR har vi orsaken till dess popularitet! Då är det alltså samma som lite vinotinto med hembränt. I see!

http://skonahem.com/blogg/persiljas-hus

 
Ingen bild

Från P2 till trög P1

15 mars 2011 15:36

Vaska (stekarslang)
Vaska är ett verb som främst används av överklassen på uteställen. Att vaska
innebär att man beställer in champagne eller vin och ber personalen hälla ut det i vasken,
bara för att visa att man har råd.
Hepp!


 
Ingen bild

Trög p1

16 mars 2011 06:48

Aha. Jag har ju sett och hört om fenomenet men la inte uttrycket på minnet. Eller jag lade det nog där men minneshögen börjar vara så überfull att allt liksom glider av.
Vaska. Jamen det var nog det jag gjorde ändå. Köpte dyrt Amarone för att visa (för mig själv) att jag hade råd och så hällde jag det i vasken, (i mig alltså). Att jag går att likställa med en vask (som vi gärna kallar det mer romantiskt klingande slasktratt) beror på att det var lika bortkastat att hälla det i mig som i en slasktratt eftersom jag inte uppskattade det som jag kanske borde gjort.

 
Ingen bild

Mynta

16 mars 2011 10:05

Jamen HALLÅÅÅ!!!???

Kära P1 & P2 (som bananer i pyjamas, nästan!!)
=)
Chattar ni eller nåt?
Vänligen använd FB eller nåt annat forum då - inte min blogg!!

Hrmpf.
♥♥♥

 
Ingen bild

slasktratten

16 mars 2011 21:01

Hm...säkerhetskoden innehöll bokstäverna IQ-en vink eller ? Höj nivån eller nåt.
Så jag fattar vinkarna, ska genast sluta tjatta här.
Och FÖR fan:
GRATTIS på fölsedagen my darling!!!!!!!!!
Jag är helt vansinnigt arg på mig själv föör jag skulle inte glömma en sak, men gjorde det ändå. You´ll see. Ha en uuuuuuunderbar dag. Du fick väl en amarone av sis p2 nurå?????
Sccchkål!

 
Ingen bild

Mynta

17 mars 2011 10:54

Slasktratten:

Thank You, Thank You!

Amaronen fixade min kära make, då han var utomlands dagen innan!
Sis och jag ska träffas snaaart - HON fyller nämligen år NÄSTA vecka!!
Scccchkål!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards