LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Varma vindar...

Av Mynta - 23 april 2009 08:58


Meteorologerna har lovat fint väder de närmaste dagarna.

På lokalradion talades det om temperaturer upp emot 24 grader varmt här i det inre av Skåne. Kan ju säga att jag inte blir så ledsen över det...


Har planer på att vistas större delen av närmsta tiden utomhus, då!


Kanske lite här:



I skämsdelen av trädgården. Har redan påbörjat kaosrensning, som synes.

Här finns bl a ett gammalt spiralformat jordgubbsland som jag tänkt gräva upp. Är så sugen på att göra något slags enkelt lusthus här. Ett lusthus utan glasrutor och med klängande rankor (vindruvor, humle...?) Mysigt att kunna sitta här med en god bok, ett gott glas vin och någon gammal takkrona med levande ljus gungande i taket...mmmm...drömmar...


I skämsdelen finns också bl a rabarber:



(och kirskål)


Här finns även citronmeliss som totalt ballat ur och dyker upp på alla möjliga konstiga ställen. Men jag låter den vara urballad. Citronmeliss doftar så gott och har så fina gröna blad, så den kan gott få dyka upp varhelst den vill...



I hörnet av skämsdelen står ett vildplommonträd som blommar för fullt just nu:



Svårt att ta bra bild när vinden envisas med att flytta grenarna hela tiden...


Med risk för att bli tjatig, måste jag ju ändå visa:



...jag har nämligen med mycket stor glädje nyss kunnat konstatera att antalet kungsängsliljor ökar för varje år!! Tänk om HELA rabatten kunde fyllas av dessa skönheter!!


Mina (!) utomhusfåglar kan nu härmed också tvaga sig eller ta en god drink i vårt nyss utplacerade och årligen återkommande enkla fågelbad:



Jag tror jag tar MIN drink här idag:



Bredvid vindruvsstocken utanför garaget. Här är en av mina favoritplatser på förmiddagarna. Hit kommer nämligen förmiddagssolens första värmande strålar. Men då brukar drinken bestå av en kopp Zoégas med vispgrädde.

Nån måtta får det ju vara, eller...?

 
 
Ingen bild

Persil,ja

24 april 2009 08:44

Vilken Lycka!!!! Vildplommonträd låter så romantiskt, som Körsbärsdalen...
Tycker du borde ha två stolar där förmiddagssolens första värmande strålar når, så att det blir bättre feng Shui (jag vill komma och sitta där med dig) eller i allafall så du kan lägga upp bena och njuta lääänge! Fast med grädde i Zoégat är det ju ändå en hel del njutning. Min pappa envisades med att tro att gott kaffe måste heta Zoégas eller Arabica eller liknande (mörkrostat alltså) eftersom det alltid var vad som användes hemma hos honom. Men hos oss i norraste norr smakar mörkrostat bara bränt och starkt. Vi har mjukt vatten och det kräver inte mörkrostat. Nu har han lärt sig. Själv lyxar jag med Lavazza Rosso varje dag. (En enda men stoooor kopp.) Svindyrt (typ 180 kr/kg) men himmelskt gott och faktiskt den enda lyx jag unnar mig. Allt annat är billiga märken typ eldorado (kräääk), willys egna märken eller coops. ("man blir inte rik på sina höga inkomster-utan på sina låga utgifter" du vet-jag fööööörsöööker bli rik vettu!) sen är jag så snål så mannen som bälgar i sig kaffe (7-8 koppar(muggar) om dan) han får hålla sig till löfbergs lila eller annat crapp och inte ens gästerna får Lavazza, bara JAG. Men jag lovar om DU kommer då blir det sån högtidsstund att jag bjuder på Lavazza. (Åtminstone första koppen.)
PS Denna kommentar var sponsrad av Lavazza AB.)

 
Ingen bild

Mynta

24 april 2009 10:31

Persilja: Du kan få sitta i mitt knä!!!
(Två stolar får inte plats där (tror jag - kanske ska kolla...)
Din pappa hade alldeles RÄTT!
RIKTIGT kaffe stavas Zoégas!! Vad har ni gjort med honom, däruppe?? Skicka ner honom tiil mig omedelbart för avprogrammering!
Ska du dricka rikemanskaffe (blask) hos mig, får du ta med en egen burk. =) (♥)

Nejmen - OJ! Hjärta i parentes liknade ju nåt helt annat! (eller är det bara jag som ser detta??) =)

 
Ingen bild

Fru Larsson (ordförande i Gränna syjunteförening)

24 april 2009 13:33

Jaså...du är en sån! hmpppfff! Snusktant där!

Gränna syjunteförening har som uppdrag att frälsa världen från allt snusk. ALLT! Särskilt det skånska datasnusket!

 
Ingen bild

Edvard P Ersson

24 april 2009 15:17

Bästa Fru Larsson,
hur vore det om du vänligen kunde brodera ett j-a stort korsstygn rätt över flabben...?

Lämna oss Skåningar ifred, annars löper du stor risk att sluta dina dagar inuti en yllebroderad aagedyna medelst polkagrisstång uppstoppad i...

 
Yvonne

Yvonne

24 april 2009 22:22

Härliga vårbilder! =)

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
Losarinas mor

Losarinas mor

25 april 2009 13:15

Skåne er smukkt :-)

http://wwwkrlighedsagdelosarinasmor.blogspot.com

 
Ingen bild

Fru Larsson kryper till korset.

25 april 2009 19:07

Lovar att aldrig mer vara otrevlig med en skåning! På heder och samvete och med handen på Gränna syjuntaförenings stadgar.

 
Ingen bild

Mynta

27 april 2009 08:19

Fru Larsson & Edvard P Ersson:
Hörni - skärpning, alltså! Bråka får ni göra någon annanstans. Herr Ersson: försök behärska dig lite - tyckte det blev lite väl hätskt här...tycker du borde vara en bättre förebild för oss skåningar.

Yvonne: Jag njuuuter!!!

Losarinas mor: Visst är det? Men det är Själland också! Visst har du lika vackert hos dig också nu?? Hoppas att du kan njuta av det i alla fall! Kram!

Fru Larsson: Låter bra! Hedersam inställning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards