LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 5 maj 2008

Träd på grönbete...

Av Mynta - 5 maj 2008 13:48


När bönderna i byn släppte ut sina kor, då släppte jag ut en del av mina växter. De åker ut varje sommar. Här står mit olivträd och trängs med förgätmigej som jag planterade i våras - visst har de en ljuvlig blå färg??

 

 Ska köpa murgröna elller något annat grönt att hänga i den tomma ampeln uppe till vänster...


Här står paradisträdet, (pengaträdet, Crassulan...), och trivs i halvskuggan bredvid piprankan som snart kommer att slå ut ordentligt. Den har faktiskt börjat så smått...(längst upp i toppen som inte syns på bilden!)



Kryddlådan under köksfönstret ska snart få sällskap av dill, persilja och basilika. Får nog klippa ner min timjan, ser jag. Den börjar ta ut svängarna lite för mycket, nu:



Nu ska jag dra på mig bikinin och springa ett varv med gräsklipparen igen.

Tussarna har växt (gräs-, alltså, eller vad trodde ni...?) ännu en decimeter. Skitsnyggt. Not.


Nu har vi förresten ätit upp alla avokador (jo, faktiskt korrekt pluralform enligt SAOL - var tvungen att extrakolla...).

Nu ligger här lime istället. Mitt favvefat för tillfället. Märks det?


Vad kan man göra för gott av lime? Nyttigt gott då, alltså...?



 
 
A

A

5 maj 2008 14:18

Gott, och enkelt, med lime; dela jordgubbar i bitar, pressa lime över och låt det ligga och "dra sig" i kylen.
Jättemumsigt och nyttigt! Bäst är det såklart med äkta, god och gräddig vaniljglass till. Riktiga sommarsmaker! :)

http://minsoffa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

5 maj 2008 15:19

Åååhhh!! Vad gott det där lät!!
Men jordgubbar...hmmm...såg några i fruktdisken i affären idag, men de var från Israel - kan de vara goda, tro??
Klart man ska ha glass till! (Jag gör egen med min glassmaskin...!)
Tusen tack för tipset!!

 
winnerhorse

winnerhorse

5 maj 2008 21:21

Fina bilder!
Mitt limerecept;

päronvodka,
färskpressad lime
Sprite
is

Mums!

http://www.winnerhorse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mynta

5 maj 2008 21:26

Låter som något att inta i kvällsolen på däcket...en vanlig tisdag, tex...
Då är det nämligen som godast, eller hur??
Nejmen, tänk! Det ÄR ju tisdag IMORGON!!
Ojdå. Systemet; here I coooome!!!

 
winnerhorse

winnerhorse

5 maj 2008 21:27

Åh jag glömde att du efterfrågade "nyttigt" i ditt recept. Blev genast nervös, med konfirmationen i åtanke och allt och letade efter om du var/ är religiös, och kanske inte smakar starkt. Det verkar ju OK ändå! och jag kan pusta ut. Pust!
Nyttigt är ju receptet med tanke på att när jag sist mixtrade ihop detta recept och provsmakade två gånger fnittrade så hejdlöst att min tonåring helt kom av sig. Sen smittade fnittret även henne......

http://www.winnerhorse.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Persilja

5 maj 2008 21:59

Min äldste älskar att äta lime som den är. Skuren i klyftor och så äta. Han älskar allt surt. Det är väl det allra nyttigaste väl?
Annars är det ju gott att riva lite limeskal över salladen eller i salladsdressingen, eller så gör du en cheesecake med rivet limeskal i översta lagret och nu när jag talar recept kommer jag ihåg att jag lovade att lämna receptet på lax i omelett. Ska försök få iväg det mejlledes imorrn! Kram!

 
Ingen bild

Mynta

5 maj 2008 22:09

Winnerhorse: Tycker ditt recept lät jättenyttigt. Ingen risk för dig att bli nervös, alltså. Är riktigt tjenis med tjejerna på Systemet vid det här laget...

Persilja: Snörpte på munnen när jag läste att sonen din äter lime som den är. Men OK, en av dem ska jag väl kunna äta på det viset...
Jaaa! Lax i omelett- receptet vill jag ha!
Dottern och jag har ju "laxtisdag" imorgon.
Skulle passa perfekt, ju!

 
Gry

Gry

5 maj 2008 22:14

Nu, äntligen! Jag har setat i lugn och ro och läst ikapp dina inlägg som jag missat under mina dagar på kusten. Grattis till väl överstökat eller kanske jag ska säga trevligt genomförd konfirmation! Verkar som ni haft en riktigt skön familjedag och att sonen fick ett minne för livet. Det är lite rörande med konfirmationer, tycker jag. Cirkeln sluten, som du säger.

Så härliga Margueriter som du fick av din mor. Jag gillar de jättemycket. Har tyvärr lite lätt för att vattna ihjäl dom, men det är liksom sommaren för mig med denna blomma.

Ha en fortsatt skön kväll! Kram Gry

http://www.baragry.blogspot.com

 
Susanne

Susanne

6 maj 2008 10:40

hammock vill ha en ,vill ligga å läsa vill..vill längtar till sommaren och hoppas jag byggt färdigt en plats så jag kan "gunga min själ i en hammock"
pressad lime vatten lite råsocker is och lime skivor i.. drickes i fördel i en hammock! vad fint med konfirmation verkligen..kanon fint dukat ..och erat hus är underbart!

http://supermamman.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards