LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 6 januari 2013

Av Mynta - 6 januari 2013 18:09

 


...och med det - nya tag.


Firade nyår hemma hos syrran, som alltid ordnar och fixar så himmelens fint.



   




Men jag fixade också lite inför nyår.

Vi hade i vanlig ordning bestämt att jag skulle stå för själva nyårsdesserten.





 
    


Så jag kockade i sena nattimmen dagen innan.

Hade planerat att göra Ernst Kirchsteigers dessert från senaste numret av ICA Buffé.

Det hade tydligen även en himla massa andra tänkt, för jag hade enorma problem att få ihop ingredienserna när de skulle inhandlas.

Mascarpone, hallonsorbet och färska hallon var slut ÖVERALLT, kändes det som.

Men till slut fick jag ihop det:



 



Men hallonen fick bli blåbär istället...



 


Ville ju försöka klä mig lite glittrigt och glamoröst inför firandet,

men jag lyckades endast hitta ett par skor som glittrade.

- Men de fick duga!


 


För övrigt, så har julen nu rensats ut HELT här hemma.



Julgranen har fått ny uppgift utomhus, såsom fågelmatsgran.


   


Julpusslet lades färdigt, och är nu nerpackat i sin kartong igen.


 


All adventsbelysning är borttagen, och har ersatts av annat som hittats lite här och var...



 


Dottern fick äran att totaldemolera pepparkakshuset.

Och hon gjorde det med en oroväckande frenesi...



 


Fat fylls med annat än knäck och skumtomtar.

Har levt lite FÖR gott nu ett tag, känns det som.


Med ett nytt år känns det naturligt att liksom börja om på nytt,

så jag ska försöka att bli ännu lite duktigare på att leva enklare.


 


Hittade bra inspiration på bibblan!


Måste ju förresten bara få nämna att maken och jag just firat

vår 20-åriga bröllopsdag!

Inte illa pinkat, enligt mig!


20-årig bröllopsdag innebär tydligen porslinsbröllop,

och då passade det ju EXTRAbra att vi just fått utsorterat porslin av syrran och hennes make!

Skitfina tallrikar, bland annat:


 


Och just på bröllopsdagen, kom mamma och pappa förbi och hade med sig en massa fint för att fira oss.

Chokladtårtan på bilden ovan, t ex (upplagd på just en "ärvd" tallrik från syrran!).


En fin flaska rött vin, fantastiska vita liljor...mamma och pappa hade med sig en salig blandning av presenter.

Men frågan är, om i alla fall inte JAG  blev gladast över denna:



 


En låda full av fina gamla vävda band!

- Vilken skatt!


Blir superinspirerad av att bara sitta och titta på dem!


 


Så inspirerad, att jag genast tagit tag i ett nytt projekt.

Den som lever får se...


 


En" ny" loppislampa har fått sprida sitt ljus hos oss.

Gillar skenet från den.


Men ska man leva ett enklare liv, måste man planera.

Faktiskt.

Om man som jag, innefattar ordet ekonomiskt, i ett enklare liv.


Så de gamla vanliga (hederliga) veckomenyerna är återigen på tapeten.

Men jag tycker jag har börjat rätt bra:


     


Bra mat behöver ju inte kosta så mycket.


Och har man dagens middag planerad, så blir det ju tid över för annat,

sånt som gör livet MYCKET trevligare...


 


...som t ex att tillbringa en varm och god stund i soffan

tillsammans med den här fantastiska varelsen...













Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards