LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Mynta - 8 oktober 2012 14:09

 


Har jag sagt att jag gillar hösten? Annars säger jag det nu; jag gillar hösten!


Höstlövens färger, doften av fuktig mossa och svampar, regnet och blåsten, de mörka kvällarna...


 


Jag passar på att sitta inne och lyssna på ljudböcker. Under tiden stickar jag kanske...


 


...eller så tittar jag på elden i vår lilla kamin...


 


Levande ljus är tända lite överallt...


   


...i lite olika former.


När jag stickar sittandes i läsfåtöljen, sitter jag numera i skenet av en nypimpad lampskärm:


 


- Nöööjd!!!


Det är mer inspirerande att laga mat under hösten, tycker jag.

Man går där i värmestrålningen från ugn och spisplattor och fixar allehanda gott; t ex nån maffig bulgursallad:



...eller en klassisk ärtsoppa:


 


  ...eller en kålrotsgratäng:


 


...eller en innan-jobbet-omelett gjord av leftovers:


 


Man gör hittepå-inläggningar:


 


...och man förbereder lite asiatiskt, kanske...?


 


Säsongens skörd bjuder på många fantastiska råvaror! Rödbetor i alla möjliga former är en stående favorit.

Här steks rödbetsbiffar:


 


Fast viss "skörd" sker av annan anledning:


 


Låter ju inte klokt, man så fort porslinsblommorna blommar här hemma, så klipper jag av varenda blomma.

Jag tycker de luktar vedervärdigt! För mycket, liksom. Som sockersöt honung i kubik. Så blommorna får ligga utomhus och vara vackra ett tag innan de vissnar ner och kastas.


Blommor och annat grönt utomhus börjar annars att se lite ledset ut:


 


Och jag undrar varenda gång jag hänger ut tvätt, om just denna gång blir den sista i år?


 


Hönsen blir lite höstompysslade:


   


Jag har satt upp ett litet "kyldraperi" innanför den lilla hönsluckan, för att hålla den värsta kylan och blåsten borta under dagarna när luckan är öppen. Fast hönsen tycker det är liiite jobbigt att ta sig igenom det där draperiet - det känns ju obehagligt när det nuddar vid kroppen när man ska gå in...! Fegisar.

Vi har även hängt in en lampa i hönshuset, som förlänger kvällarna lite åt dem. Snart är det nog även dags att hänga in värmelampan, men vi väntar några veckor till, tror jag.


 


Regnvattentunnan har förresten blivit helt fylld på nolltid - vi har haft gott om regn här nere i Skåne de senaste veckorna.

Jag hämtar faktiskt vatten från tunnan även åt blommorna inomhus! Vattnet i tunnan är också skitbra att tvätta händerna i, medan man jobbar i trädgården och blir jordig om fingrarna!


Nu kallar ljudboken och sticket.

Goodbaj.







Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards