LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 22 juni 2012

Sköna dagar

Av Mynta - 22 juni 2012 08:15

 

Vi har haft två sköna dagar härnere i Skåne.

Midsommarafton ska tydligen bjuda på regn & svalare temperaturer igen.

(Precis som det brukar vara - vi har sprungigt hem åtskilliga gånger efter dansen runt midsommarstången i HÄLLREGN, blixtar & dunder!!! Extrakläder har en given packningsprioritet när vi ger oss iväg!)


Hönsen och vi har passat på att njuta allt vad vi kan, i alla fall!

Vi har sugit ut ALLT vad vi kan av de här två dagarna.

 

Mycket spring i benen, nu...och man klarar av mer, och vågar mer, när solen värmer skönt på den lättfrusna ryggen!

 

...och då är det skönt med lite pausgymnastik, ibland. Här streeeeetchas det.

Jag har levt ute i trädgården under dessa två dagar, och fixat & donat lite allmänt.

Tomaterna har planterats ut i hinkar och krukor. På en del ställen har det samplanterats:

 

Lite udda varianter...

...och lite mer normala (?):

 

Här har en fin gardinknoppp av plast fått sällskap av randiga petunior...

   

Jag har gått åtskilliga rundor i vår lilla trädgård (ca 400m²) dessa dagar, och hittat en del tycka-om-vinklar.

Bilden ovan visar hur det ser ut när man kommer in i trädgården. Från grinden ute vid byvägen.

I mitten ståtar vårt körsbärsträd med HÖG stam och onåbara körsbär. Fåglarna får alla våra körsbär.

Men det bjuder vi på! Bladverket ger en härlig, flimrande & grön utsikt från vårt sovrumsfönster på andra våningen...!

 

Precis till vänster, när man kommit in genom grinden, ser man den frodiga grönskan längs trästaketet och stenmuren;

rönnsumaken som sprider sina rotskott och ger upphov till nya, fina träd.

Ormbunken som funnits här sedan vi flyttade in - tror den är uppgrävd i skogen runt knuten,

 och planterad här av förra ägaren...

och sist men inte MINST - vår trogna marktäckare: kirskålen!!! Jag älskar den. Faktiskt.

Älskar bladformen och de vackra, dilliknande blommorna!

Och den sviker aldrig. Den återkommer VARJE år. Hur jävlig vintern än varit. Och hur torr sommaren än varit!

Längst bak i bild skymtar man denna:

 

Vår JÄTTElika verigerade korallkornell!

Världens vackraste insynskydd; sommar som vinter.

Just denna har tacksamt nog överlevt underminering av överaktiva mullvadar - den har "ramlat" lite åt sidan, men vi har stagat upp den med stenar så gott vi kunnat. Är SÅ glad för den. Tror vi fått den av mamma & pappa...?

Överhuvudtaget är vår trädgård en trädgård som tillåts forma sig själv. Det som trivs överlever.

Annars får man satsa på nåt annat. Och det hastar inte.

Jag njuter av tusenskönor, kirskål och maskrosor.

Allt som självsår sig är kul. Och välkommet. Stör det för mycket är det bara att dra upp.

Om man giter och känner för det.

Vår trädgård är mina lungor.

Så fort jag går utanför dörren och in i härligheten, lever jag på riktigt.

Jag får plats och kan andas.

Tänker och mår bäst här.

 

Och allt får plats här. Även sönderfrusna & blekta trädgårdsdekorationer.

Som den här stackars fjärilen i blomsterlådan utanför hönshusfönstret.

Klart jag förbarmar mig över den. Hade nog inte kunnat sova, annars.


 


Ett av fågelbaden har fyllts på många gånger varje dag -vildfåglarna har varit riktigt törstiga!


 


Och det har tamfåglarna också varit, btw.

Jocke & LykkeLi har njutit av utevistelsen.

De har pjollrat, sjungit  och badat så det stått härliga till!


 


...och jag har drabbats av en del 5-minutersidéer.

Som den här - ett bord av fyra gatstenar och en begagnad betongplatta = världens snyggaste bord!

Bredvid står en (plast-)korgstol som jag räddat från soptippen, och "bordet" pryds av en tjusig korsstygnsbroderad konservburk, som fått bli vas till undersköna kirskålsblommor och kornellblad...

Kostnad = noll.

UTBYTE = 100%.


  


Precis som denna loppisfyndade tallrik med strandplockade stenar och lite vatten.

Vackert, och så gott som gratis...


 


Och vad är nu detta?


Jo, det är min livlina om sommarkvällarna.

Min Wordfeudlina.

Som ger min mobiltelefon styrka att klara av alla (inte alltid så) kloka drag,

medan jag ligger ute i hammocken och suger ut det sista av kvällssolen...


Annars förbereds det lite inför midsommarafton, som traditionsenligt ska firas hos min älskade syster;


 


...midsommarstassen har tvättats inför stundande firande,


 


...och andra förberedelser är också igång...


- GLAD MIDSOMMAR!!!










 
 
Persilja

Persilja

22 juni 2012 09:42

Vi har samma trädgårdsfilosofi vi. :) Och nu lärde jag mig nåt nytt. Kirskål. Tusen gånger har jag hört det men aldrig vetat vilken växt det är. Det är ju hundkexet!!! Som jag också älskar och låter sprida sig överallt. Det ger ett skirt spetsmönster till hela trädgården. Sen när de blir bruna kan jag rensa bort de lite. Fast först måste de fröa av sig. :) Glad midsommar på er. Vi får nog revidera våra planer och vara med Pommac som har ont. Gullebebisen.

http://blogg.familyliving.se/persiljashus

 
Ingen bild

Linda Jönsson

22 juni 2012 09:49

jag brummade igenom din by i tisdagskväll, jag jobbar i fyra veckor nu (snart avverkat en). Och det är så vackert i dina trakter, jag njuter av naturen, även om jag sitter i en bil på väg till nästa människa som väntar på mej.

Och jag trivs verkligen med att jobba, kan bero på att jag varit hemma i några månader. Jag uppskattar barnen mer nu när jag kommer hem, känns som om jag har mer ork. Konstigt, men sant!

Adda mej gärna på wordfeud krabbolina78

 
Ingen bild

Mynta

24 juni 2012 12:35

Persilja: Jamen, kirskål & hundkäx är två olika sorters växter! Med liknande blommor - du får kolla bladverket och titta efter i någon flora, för att se vad det är DU har! ;) Hundkäxet har mycket mer flikiga blad än kirskålen, t ex...kirskål kan du äta (som spenat), men det kan du INTE med hundkäxet! Tillexempel, då, alltså...sorry, nu drog jag igång läraren inom mig :)
Hoppas Pommac har repat sig. Kram!

Linda: Visst är här fint häromkring??? Det var naturen jag föll för, när vi "hittade" vårt hus här för ca 25 år (!) sedan!
Kul att du trivs på jobbet - sånt betyder SÅ mycket! Du får tuta & vinka nästa gång du passerar genom byn! :)
Har inte kommit så långt att jag hunnit adda dig på wf, men jag ska. Provar att uppdatera min gamla telefon för tillfället, men det går trögt...är ingen hejare på den nya tekniken. Suck.

 
Ingen bild

Linda Jönsson

25 juni 2012 13:32

Igår var det inte så fint där ute hos er, mest bara en massa vatten på vägarna! Och jag blev litta blöt när jag skyndade mej från bil till bostad, iklädd kortärmadtröja, jeans och sandaler! Helt fel val av skor insåg jag....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards