LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Mynta - 19 juni 2012 23:47

 

Mååånga tvättar har tvättats och hängts ut idag.

Här syns en rödtvätt. ETT av plaggen är INTE mitt. Måste nog gilla rosa/rött...

Äventyret lär fortsätta imorgon...

(Check!)

 

Soptunnor urskurade med såpa och vatten.

Check!


 

Två häckar klippta. Denna (liguster) var den lätta.

Den andra stacks och bråkade (berberis) .Klippet ihopräfsat och dumpat på återvinningsgården. Check!


 


Ny sommarflagga sydd & upphängd. Check! 

(Sydde den nu på kvällen - därav mörkret!)


 


Vattning och skötsel av allehanda uteväxter. Check!

Här syns mitt älskade fikon, som brukar sova bredvid min säng i sovrummet på vintrarna.

Låter normalt & sunt, va?

Men vi råkar faktiskt gilla varann. Sådetså.



 

Dagliga rundan i trädgården för att se hur allt mår. Check!

Klematisen som jag planterade vid ena hörnet av hönsgården förra året, ser ut att trivas!

Stora, fina blommor klättrar och förskönar hönsgården ytterligare. Precis som det var tänkt.

Och kolla så många knoppar som står på vänt, också!!!


 

Kommer in om kvällen för att fortsätta med vidare aktiviteter inomhus. Lugnt & skönt. Avkoppling.

Check!









Av Mynta - 19 juni 2012 00:01

Jag kan nog faktiskt aldrig få nog.

Blommor, blommor, blommor.

Överallt.

Omkring.


 


Och just nu finns de överallt.

Inomhus & utomhus.

Jag plockar, pyntar & pysslar.


 


Rödklöver doftar gott!

Och kirskålsblommor är SÅ vackra!


 


Inte bara världens GODASTE saft,

utan även världens VACKRASTE!

Eller hur?

Nu är det fläderblomstider.


 


Något nytt gror i fönsterkarmen.

Något jag fick av mamma vid senaste besöket.


Som ska bli sådana här:

(om jag har tur)


 

(Bild lånad från impecta.se)


???


- Djungelgurka!!!

Info från Impectas sida:


Djungelgurka

 
        (Mexikansk Vattenmelon) Klängande växt från Sydamerika. Lättodlad, med intensiv växtkraft. Mängder av små, 3-5 cm långa, ovala gröna frukter med mild sötsur smak. Används färsk i sallad eller inlagd som syltlök eller i sockerlag som dessertfrukt.

Odling:
Blötlägg fröerna ett dygn före sådd. Förkultiveras inomhus i planteringsjord.  Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Toppas vid ca 1,5 m. Nyp av sidoskott efter 2 blad. Bäst för växthus eller varmt utomhusläge. Uppbindes.

 
Ska bli så kul att se denna växt utvecklas.
Kan riktigt se framför mig, hur SNYGG en inläggning av dessa fantastiska gurkor i glasburk, skulle kunna bli!!!
Är de sedan GODA också, så vore ju även det ett plus!
 
Esteten har talat.
 
 
 
Och PRECIS nu, denna måndagskväll (natt), när alla ANDRA normala människor gått till sängs,
DRABBAS jag av en svårsläckt idé.
 
Tyg rafsas fram, klippes & rives...
 
Samtidigt fyndar jag i mitt överfulla textilskåp:
 
 
 
Ett övegivet UFO, bestående av ett slaktat korsstygnsbroderi, klippt och fodrat med en IKEA-stuv:
 
 

Tänkt som ett armband en gång.
Men som stoppats in i skåpet igen, av en manokreativ typ.
Lusten och passionen tog väl slut då, en gång för nåt år sedan (as usual).
 
Men NU tog den faktiskt vid igen!!!
Tänker förbarma mig över detta stackars tygstycke och göra färdigt.
Lovar.
 
Fast det får bli imorgon.
Nu vill inte mina ögon längre.
 
TVÅ nya projekt inför morgondagen!!!
Att lägga till de andra.
 
Jag hade ju även tänkt mig att klippa häcken, klippa gräsmattan, skura ur soptunnan, tvätta, tvätta, tvätta...
 
See you on the other side.
 
 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards