LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Sjung om...

Av Mynta - 22 april 2012 12:18


...studentens lyckliga dagar!


Börjar så smått att planera dukning, mat mm inför sonens stundande examen.

Det får bli en lagom budgetvariant.

Men den blir inte ALLS tråkig för det - tvärtom! Jag tvingas vara kreativ, och det älskar jag ju!!!

Det är lättare att vara ekonomisk om man börjar i TID, också! Då kan man handla maten när där finns extraerbjudanden, och man hinner (förhoppningsvis) pyssla ihop egna dekorationer, inbjudningskort, dukningsattiraljer och annat lull-lull...


I helgen provbakade jag en egen variant på tilltugg till välkomstdrinken:


 


Matiga parmesanskorpor med olika smaker; soltorkade tomater, citronoliver, torrostade solroskärnor...


 


Inte alls dumma, om jag får säga det själv!


En kväll satte jag mig ner och sydde ett litet fodral att ha i börsen:


 


- Till vadå, kan man ju undra...?


 


Jo - till en ärlepinne!!!


Jag citerar från sajten "365 saker du kan slöjda" (en av mina favvar):


"...den mest nödvändiga, onödiga och vackra sak du kan ha!

När du ser årets första sädesärla tar du den första träpinnen du ser.

Obs; den måste få rum i din plånbok.
Ha den i plånboken så bringar den pengar under året."

 

Låter ju alldeles förträffligt, eller hur?

 Så jag bröt en liten pinne från vår korallkornell så fort jag skådat den första sädesärlan.

Nu återstår ju bara att se vad denna lilla pinne kan göra...


 


Jag är ju av en nyfiken natur, och speciellt när det dyker upp intressanta alternativ som gynnar miljö & hälsa,

 har jag väldigt svårt att låta bli att testa!


På mitt vanliga ICA fann jag detta tvål i hyllan bland schampona.

Ett schampo-tvål, alltså! Att läsa ur en broschyr som låg bredvid:


Receptet för det här otroliga och unika schampot upptäcktes instucket i en gammal kokbok från New
England i USA för många år sedan av J.R Liggett.

Receptet, som består av 100% vegetabiliska oljor, löddrar snabbt, tvättar
effektivt och sköljs lätt ur och du får ett friskt, vackert och rent hår. Den
tar inte bort de naturliga oljorna från ditt hår, eftersom den inte innehåller
några syntetiska tvättaktiva ämnen, och därför behöver de flesta inte använda
balsam efteråt! Det doftar rent, helt enkelt.


Varför ska man
använda J.R Liggett's schampo?


- De är gjorda på 100% naturliga oljor
- De innehåller inga animaliska produkter eller konserveringsmedel
- De tvättar inte bort hårets naturliga oljor
- De bildar ett tjockt och rikt lödder
- De går lätt att skölja ur
- De är särskilt bra för permanentat och färgbehandlade hår
- De ger håret volym och gör det lättskött
- De gör ditt hår mjukt, friskt och doftar rent
- De är perfekta för resor och backpacking
- De innehåller inga petroleumbaserade ämnen
- De innehåller
varken Sodium Lauryl Sulfat* eller DEA**

 


*Läs mer om SLS och SLES i artikeln J.R Liggett's –
Ett nytt sätt att tvätta håret!

** Dietanolamin används som lösningsmedel, pH-reglerare och skumämne. Dess
giftighet står under utredning. Man har kunnat konstatera belastningar på inre
organ såsom levern under lång användning i djurförsök. DEA används i en mängd
olika kosmetiska produkter idag.



Jag tvättade håret med tvålet denna morgon, och än sålänge känns allt hur bra som helst.

Håret doftar rent och känns mjukt. Ska be maken prova det - han har alltid haft problem med sin kliande hårbotten och mjällexem. Hade ju varit bra om detta hade kunnat hjälpa!


 


Alldeles på tok försent (enligt min kära moder), tänker jag även provså lite frön från busktomater idag.

Kan ju inte mer än att gå åt skogen. Och det gör ju inget; där trivs ju jag!


 
 
Ingen bild

Gafsan

23 april 2012 16:50

Vad roligt med student! Jag hade en student förra året och får förhoppningsvis en nästa år. Det var en hektisk men härlig dag. Solen strålade och svetten rann i en salig röra av studentmössor, champagne, visselpipor och glada släktingar! Du är duktig som börjar i så god tid. Smart! Jag ska också göra det nästa år. Har sparat alla anteckningar om mat och mängd. Det är svårt att beräkna. Såg några underbara frimärken på Postens webbsida som jag bara måste tipsa dig om: http://www.posten.se/sv/Sidor/iframes/ebutiken/Butiken-frimarken.aspx Hoppas länken funkar. Det är frimärken med höns på!
Lycka till med studenten! ;-)

 
Ingen bild

Mynta

24 april 2012 23:49

Gafsan:
Hoppas ju att jag fortsätter att vara smart, och sätter mina planer i verket - BÖRJAR ju bra, i alla fall... :)

TACK för tipset om de URFINA frimärkena!!!
Måste fixa sådana till inbjudningarna till sonens student; PERFEKT, ju!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards