LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Påskigt

Av Mynta - 29 mars 2012 08:09


 


Ja, här påskas det på!



 

 Påsken åker fram lite pö om pö, beroende på vad jag hittar...har ju en tendens att sprida ut mig, och det är en lika spännande utmaning varje gång det är dags för pyntning - vare sig det gäller jul eller påsk...


Jag hade turen att stöta på de här gamla favoriterna, dock:


 


Mina filtade tuppar, hönor, kycklingar & harar! De passar så bra i trollpilen ovanför matbordet.

Hysteriskt, men kul!


Sedan måste det ju påskpysslas lite, också!

Blev superinspirerad av Tyg och otygs fina, fina små tyghönor av spillbitar & loppisfynd:


 


Började göra dessa alldeles försent häromkvällen - mina ögon svek mig till slut, så jag fick lämna dem såhär.

Men jag ska ta tag i dem idag, tänkte jag; med nya, utvilade ögon!


Nyaste grytlappen har blivit blockad:


 


Älskar ju färgerna! Kan ju faktiskt gå in under avdelningen påskpynt, eller hur?

Jag tänker virka en kompis till denna, i samma färger men med annorlunda form.

 Får se om jag kan hitta ett lämpligt mönster, bara.

 Mönstret till just den här, hittar du här.


 


I skrivande stund  har jag en surdeg som står och väntar på att bli använd...det blir nyponbröd idag, återigen!

Brödet blev nämligen en favorit hos tonåringarna, och då får man väl passa på att smida medan järnet är varmt...?


Receptet kommer här:


Korgbröd med surdeg & nypon (2 små)


Surdeg:

25g jäst

2 dl ljummet vatten

2 dl rågsikt


Deg:

3 dl nyponsoppa

2 tsk salt

2 msk olja

9-10 dl vetemjöl (575-600g)


Gör såhär:


1. Blanda till surdegen. Låt stå i rumstemperatur i MINST 6 timmar.


2. Blanda surdegen med resten av ingredienserna till en smidig och ganska fast deg.


3. Jäs övertäckt 30-45 min.


4. Arbeta lätt samman degen och forma två runda bröd som läggs i två väl mjölade jäskorgar/skålar.

Jäs tills degen reser sig igen efter ett lätt tryck med fingret.


5. Stjälp upp bröden på en plåt med bakplåtspapper, och sätt in dem näst längst ner i 225 grader varm ugn.

Grädda i ca 25 minuter.


-Klart!


Nej hörni, nu ska jag föröka leta fram en gammal påskhare som alltid måste vara med under vår påsk!

Vet inte riktigt var jag ska börja leta, dock...hmmm...

Spänning i vardagen!

                       Not.                       


    


 

 
 
Jenny

Jenny

29 mars 2012 13:54

Tackar och bugar för receptet :)
Det ska bli kul att prova, jag har aldrig gjort en surdeg förut. Jag har inga jäskorgar, går det bra att lägga dem i en plastbunke eller liknande?

http://hallongumman.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

29 mars 2012 22:46

Jenny:
Varsågod!
Jag har heller inga jäskorgar - jag använde två gamla emaljskålar som jag hittade i källaren för ett tag sedan...om du kollar fotot på bröden i det förra inlägget, så kan du se de blå skålarna som jag använde, i bakgrunden! :)
Man tager vad man haver, liksom. Plastbunkar går säkert också bra. Men glöm inte att mjöla dem ordentligt först! (Pensla med vatten och strö sedan på mjöl...) Lycka till!

 
Jenny

Jenny

30 mars 2012 09:47

Tack för tipsen! :)

http://hallongumman.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

30 mars 2012 12:24

- My pleasure! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards