LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 23 februari 2012

Av Mynta - 23 februari 2012 17:36


De sista veckornas grådis och blöta nederbörd tillsammans med att tjälen börjat släppa, har gjort att markerna runtomkring blivit enormt vattenmättade.

Allfartsvägar svämmar över av avrinningen från åkrar och ängar, där stora delar av åkrarna står under vatten.

Gräsmattan runt vårt hus är lerklafsig och blöt.


Tvättstugan i vår källare ser därför också ut såhär för tillfället:


 


Vattnet har sipprat in genom den tjocka gråstensgrunden till slut - och jag får hänga tvätt i gummistövlar. 

Känns inte så kul.


När jag gick uppför källartrappan, efter att ha donat med tvätten, föll ögonen på den här eländige stackaren:


 


FY vad allt kändes GRÅTT & TRÅÅÅKIGT just då! Jag fick lust att gå och lägga mig igen, fälla ner persiennerna och sova tills solen behagade väcka mig...nån gång i april, eller nåt.


Vilken TUR då, att jag fortsatte en tur runt trädgården!

För kolla vad jag "snubblade" över:


 


- Snödroppar!!!


Och kolla:


 


Vintergäcken börjar kråma sig upp ur den skånska leran!!!


Tjohooo!

Min dag var räddad!


Allteftersom dagen förflöt, tittade solen fram allt oftare, och en skön vårvind svepte runt och torkade upp markerna.

Tröttnade på situationen i tvättstugan, och beslöt mig för att hänga UT tvätten:


 


Den fladdrade sig torr i vinden och solskenet, bortsett från de tjocka jeanslinningarna, men de fick komma in och torka klart hängandes över stolsryggar inomhus!


Jag blev ENORMT sugen på att vårstäda, men det kändes fortfarande för blött för det.

Men jag greppade räfsan, och räfsade fint i singeln utmed tomten mot bygatan!


 


Skrotkransen fick en ny hedersplats, och tittskåpet fick en ny inneboende, i form av primulan som stått i köksfönstret. Jag spikade även fast min konservburkslykta på toppen av skåpet - kanske som en liten prinsesskrona för att fira kungahusets tillskott? Råkade ju bli så idag, i alla fall! Sonen talade om nyheten för mig - jag har inte lyssnat på några nyheter överhuvudtaget idag...får väl kolla ikväll, istället!


 


 


Var sååå sugen på att fortsätta med att plantera vårblommor, men krukorna får vila ett litet tag till.

Jag  brukar ju invänta min födelsedag, den sextonde mars, för premiärplanteringen av bl a penséer.


Under en av mina besök inomhus, fick jag syn på termometern i köksfönstret:


 


8,9 grader varmt.

Inte illa.


En som också passat på att njuta idag, är vår lilla gräddbulle:


 


...och för att inte tala om, hela den HÄR flocken:


 


De har suttit tätt tillsammans i solen i omgångar och njutit.

De gick inte in i hönshuset förrän klockan var halvsex!


Men nu har JAG gått in för kvällen.

Kvällsmat ska lagas, så jag hinner se Halvåtta hos mig, och därefter Antikrundan.


Guuud, vilket pensionärsinlägg...



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards