LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Att ha höns

Av Mynta - 26 januari 2012 08:30


Mitt val att skaffa höns har jag aldrig ångrat.

Vi byggde ju om och isolerade barnens gamla lekstuga till att bli hönshus för två år sedan (OJ vad tiden går!!!):



     

Såhär såg det ut när det var alldeles nybyggt.

Fräscht & fint!


I skrivande stund är det inte riktigt lika fräscht.

Höns är nämligen väldigt duktiga på att skita ner. Med betoning på just SKITA.


 


Såhär ser det ut alltsomoftast.

Precis innan jag ska städa då, alltså. 

När jag städar får jag lyfta bort kompostgallret, rulla ihop tidningspappret med allt bajs, och slänga ner det i min "städbalja":


 


Sedan får jag tömma baljan i komposten:


 


...som förresten är VÄLDIGT full just nu!

Men det blir FIN och NÄRINGSRIK trädgårdsgödsel av detta, ska ni veta!!! Det ska bara ha lite tid på sig att bli det...


Såhär ser det ut när det är nystädat:


 


- Varsågoda! Nu kan ni skita OCH läsa tidningen! 

Väggar & sittpinnar behöver skrubbas, men det får bli längre fram i vår!


Denna städning får jag göra ca två gånger i veckan vintertid; sommartid räcker det med en gång i veckan - då är ju hönsen mera utomhus!


Varje dag måste jag ut och ge dem nytt vatten:


 


...för vattenskålen ser oftast ut såhär när jag öppnar hönshuset på morgonen.


Och foderautomaten är dålig på att mata fram ny mat,

så man måste liksom "hjälpa till" med att gräva fram nya foderpellets:


 


Så MINST två gånger om dagen måste vi gå ut och pyssla om våra höns.


Varje morgon öppnar vi hönshuset och tänder lampan. Kollar så att värmelampan och tempvakten gör sitt jobb, och hålller hönsvänlig temperatur i hönshuset.

Varje kväll går vi sedan ut och stänger in hönsen. Någon timme efter det så släcker vi även belysningen.


Att ha höns är alltså ett litet skitgöra. Men KUL skitgöra!

Man får se var man sätter fötterna, bara:



 


...för det kan ligga ägg lite varstans...


Här ser ni vår lilla hönsfamilj:


 


Just nu består den av 7 tuppar & 4 hönor.


Jag ÄLSKAR mina höns!!!

 




 
 
charlotte

charlotte

26 januari 2012 10:45

Fin fina höns och hönshus! Nästan så jag blir avundsjuk men jag är allergisk mot undulater så jag undrar hur det skulle gå med höns. Förresten skulle nog våra grannar ovan och nedan bli lite smått galna, för att inte tala om maken som skulle klassa det som en miljöfara så som vi bor ;)
Så borde jag väl lära mig att planera maten bättre! Wow till förr förra inläget hos dig. Du är grym på detta med att planera mat. Det är inte jag. Jag planerar så blir det något helt annat när det kommer till kritan.
Nu ska jag bokstavligen skita i facebook, ta fram block, koka kaffe (hm brygga då)efter att ha varit ute och stormgått i 40 min + andningsövningar och yoga ovan på det så ska väl orken infinna sig strax. Kanske.
Ja just det vi kommer att bo på Stora (Lilla som någon uttryckte det) Hotellet i Tomelilla den 17-19 maj. Två nätter alltså sedan bär det av hem och jag ska ta mig katten ta virkningen med... buss så länge fixar jag bara inte utan att ha något att göra. Fredag blir det konsert någon stans i byn, hoppas du har möjlighet att komma och lyssna och säga hej. Två dagars resa och en dag sång - vi får se hur det hela avlöper. Har aldrig varit på körresa förr. Jo en gång men då var jag medföjande och sjöng inte alls, varken hemma eller i kör.
Kram!!! (planerar nytt till bloggen, kommer när jag blir klar, ska nog sy lite)

http://flygaovergronmossa.blogspot.com

 
Jenny

Jenny

26 januari 2012 10:48

Åh, jag skulle också vilja höns! Inte gör det mig nåt att det är ett skit-göra, bara att få höra deras fridfulla kluckande och få plocka ägg skulle vara värt det. Men vi har alldeles för liten trädgård, så än så länge får jag fortsätta drömma...

http://hallongumman.blogspot.com

 
Ulrica

Ulrica

26 januari 2012 15:05

Älskar mina pönsar!

http://www.lyckeboet.blogspot.com

 
Ingen bild

Renée

26 januari 2012 19:51


Hade jag varit höna - hade velat vara det hos dig :-)

 
Ingen bild

Mynta

27 januari 2012 09:54

Charlotte: I grunden är jag en riktig kontrollmänniska, men det har blivit "bättre" med åren - jag släpper mer och mer och mår bra av det... :) Men matplanerandet hänger kvar från min mera "kontrollerade" tid - för det ger så mycket, tycker jag! Vardagen blir SÅ mycket enklare. För MIG iaf. Jag vill servera varm, lagad mat varenda dag - och då ÄR det lättare att vara planerad. BILLIGARE framför allt, oxå. Noterar den 18 maj i min kalender - hoppas nu bara att jag inte ska jobba då!!! Du återkommer med klockslag och plats, va?

Jenny: Hur stor trädgård har ni? Vår är INTE stor. Vår tomt är nog på ca 500 kvadrat, och hus & garage upptar största delen av dessa kvadratmeter (och nu även hönsgården...).

Ulrica: De ger en så MYCKET! Jag blir glad varenda gång jag går ut till dem - och det verkar vara ömsesidigt! :) De RUSAR fram mot mig när jag kommer (OK - det tror jag har nåt gott åt dem, men 'ändå...)! Och kluckandet från dem slår nästan ljudet av porlande vatten, när det gäller avslappningsljud, eller hur? Jag bli så lugn och harmonisk när de går omkring och kluckar & småpratar...♥

Renée: Tack, det var snällt sagt! Ibland skulle jag också vilja flytta ut till dem (efter jag städat, då :) )!

 
winnerhorse

winnerhorse

28 januari 2012 12:43

Hej!
Så fin bildkavalkad och jag kan tänka mig att äggen smakar utsökt. Om hönor lägger ägg ofta och lite varstans så trivs dom ju.

En fråga, som jag ställer på förekommen anledning av att jag numera är rökfri och begåvats med ett synnerligen väl utvecklat luktsinne- luktar det hönsgård? Så där vasst vet du? Eller vänjer man sig....

Ha en fin hel g i den skånska kacklande myllan. jag har inte svarat på ditt inlägg hos mej, du vet det där om pyssel :) Jag pysslar med annat just nu .

http://www.winnerhorse.bloggplatsen.se

 
charlotte

charlotte

28 januari 2012 22:33

Hm... vad gjorde jag nu? Blev det fel kommentar hos dig, den skulle till winnerhorse... äh jag vet inte.
Jag återkommer med plats och tid så fort jag vet. Hoppas du inte ska jobba för jag skulle tycka det vore jättekul att få säga hej irl och så får du höra oss sjunga ;) Vill du se mig tror jag du kan hitta mig via Persilja på facebook! Jag har dubbelnamn - men Charlotte är andra delen av det. Lite mystisk sådär så får du jobba;)
kram och sov gott!

http://flygaovergronmossa.blogspot.com

 
charlotte

charlotte

30 januari 2012 14:40

Hej!
Tydligen blir det i Folkets Hus kl 18 fredagen den 18 maj. Vi vet ännu inte om vi måste ta inträde då de tydligen vill ha betalt för att vi ska låna lokalen! OM tiden ändras, lovar jag att höra av mig. Dagen är spikad i alla fall. Du får jättegärna ta med dig fler körare om du vill och om de har lust. Vi blir alltid glada för publik!

http://flygaovergronmossa.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

1 februari 2012 09:27

Winnerhorse: Ja förresten; GRATTIS till din rökfrihet!!! Duktigt av dig!!
Hönsgård luktar det bara precis innan jag städat - dvs när där är som mest hönsskit. Och då är det enbart inne i hönshuset som det luktar. Ingen hönsskitdoft nånannanstans - lovar!!!

Du måste inte svara på min kommentar inne hos dig. Jag är ingen sån som blir sur om någon inte svarar på vad jag skriver... :)

Charlotte:
Okej - nu har jag skrivit upp tid & plats den 18 maj i min kalender!
Håller tummarna för att jag ska kunna komma - hade varit väldans kul!
Vad heter er kör, förresten?

 
charlotte

charlotte

2 februari 2012 08:02

Vi heter Tongångarna och är från Haninge. Undrar om det kommer att annonseras i någon lokaltidning om att vi kommer. På vägen hem ska vi visst sjunga på något slott i Skåne, väldans kul...hihi blir vi hovsångare då???
Kram och hoppas vi ses.

http://flygaovergronmossa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards