LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Bra handlat!

Av Mynta - 19 januari 2012 14:35



I måndags var jag iväg på veckans matinköpsrunda.

I börsen hade jag en 500-kronorssedel.

.Varenda vara som jag la ner i kundvagnen lades till i mobilens miniräknare.

Jag fick höfta priserna på de vägda grönsakerna (liiite pirrigt - är ju inget mattesnille, direkt...)


Resultat:


 


Inte så illa, va?

Och då fick jag ändå med hamstermat!

Jag förberedde kassörskan på att jag bara hade med mig 500 kronor, så risken var att jag kanske fick lämna tillbaka någon vara...men hon blev imponerad över att jag handlat för 475 kronor, och ändå fått ihop till veckans alla middagar för fyra personer UNDER 500 kronor! En bedrift, tyckte hon.

Gav mig själv en liten klapp på axeln när jag gick ut ur affären.

(Samtidigt som jag sa NEJTACK till några påstridiga Telenorförsäljare.)


Såhär såg det ut hemma när jag packat upp:


 


Oxfärsen låg bara i storpack, så här fick jag ju ihop till TVÅ middagar:


 


Jag handlade en del av de allra BILLIGASTE varianterna, för att få det till att gå ihop.

Det innebar bl a att jag fick frångå mina vanliga "märkes-varor".

Jag köpte livsmedel från leverantörer jag aldrig tidigare hört talas om:


 


...men man måste ju prova för att få veta hur bra/dåliga de är!

Kaffet har vi redan smakat. Fick underkänt. För att få fram någotsånär kaffesmak måste vi DUBBLA doseringen, och då kunde vi ju likväl ha köpt vårt gamla vanliga Zoégas!

Pastan var heller ingen höjdare. Hård, gråaktig och "genomskinlig" blev den när vi kokt den.

 Det blir Barillas i fortsättningen!

 Majsen och CityGross´egna lågprisvarumärkesvaror återstår att testas.


Nu ska jag ta tag i dessa tre för att få fortsatt inspiration inför kommande veckor:


 


Har man bara tiden, lusten & orken, så är detta faktiskt riktigt roligt!

 
 
charlotte

charlotte

19 januari 2012 16:50

Vilken bedrift! Blir rent av inspirerad... eftersom kassan är skral och lön först om dryga veckan. Men oxköttfärs? Tror jag aldrig sett det här uppe. Fast å andra sidan handlar jag inte på CityGross även om vi har några kilometer till närmaste. Både ICÁ och Coop ligger två stenkast från oss.
Det där med billigt kaffe och pasta har jag också gått på och blivit mäkta besviken! Nä det blir Barilla och Gevalia här och aldrig mer något från någon lågprishylla. Maken kom hem med minibaugetter, bakeoff från Euroshoper! Aldrig mer... vet inte ens vad de smakade! Kändes som om de blandat ihop av allt annat än vanligt mjöl. ICA lågpris har jag inte vågat prova, jag vet att jag kommer att tycka det är skräp! Ta varmkorven deras 32% kött! Är van vid 60-70% så den blir det inte. Jag är kanske lite galen men jag brukar lusläsa innehållsförteckningarna. Billiga kryddor från Ö&B kom med mig hem en gång - ha - de måste ha legat i påsen i flera år smakade damm! Suck och pust jag är nog ganska kräsen av mig. Har till och med svårt att äta ute.
Sitter och virkar på kuddfodralet. Förresten ska vi till Tomelilla med kören i maj... debut i Skåne för oss då ;)
kram och lycka till med maten!

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Ingen bild

Linda Jönsson

19 januari 2012 22:09

Jag tycker att ica basic mini-baguetter var ätbara, var iaf goda till minestronen vi åt.

Det bästa med billiga veckan är att det räcker till en middag hos oss plus lunch dagen efter, perfekt! Och jag småhandlar inte på ica! Jag veckohandlade i måndags och har inte behövt köra till ica en enda gång efter det, innan var jag där varannan dag kändes det som.

Ska bli intressant att se om vi sparar in pengar på veckohandlingen och billiga veckan, men det borde vi göra. Har lite koll på det eftersom vi får hem papper med ev check på varje månad. Skrämmande att kolla den!

Jag har också mina märken på vissa varor, jag köper helst barilla pasta men icas egna går också bra. Men jag testar så klart även billigare alternativ för ibland har plånboken inte råd med vanesakerna. Jag är iaf tacksam att jag har råd att få mat på bordet och ändå ha pengar över till att andra saker.

Jag sitter och spanar lite på adlibris och har hittat tre virk-böcker jag är intresserad av men de har samma tema och jag vet inte vilken jag ska satsa på. För jag tror inte bibblan kommer att köpa in någon av dem.
Böckerna är
Virka sött
Virkade kakor
Stickcafé

 
Ingen bild

Mynta

20 januari 2012 00:15

Charlotte:
Har ni inte oxköttfärs hos er? Men vad har ni då istället???
Ibland blir jag trött på ICA, och känner att jag behöver ombyte - lite andra varumärken (och annat folk omkring mig...).
Tror man hittat sina invanda favoriter bland varumärkena - blir svårt att byta då. Men hellre batala 5 kr mer för bättre kvalité. Faktiskt. Då minskar jag helllre på nåt annat "onödigt", än att förkasta det redan väl beprövade.
Tomelilla, sa du? Datum och plats, tack - jag kommer JÄTTEGÄRNA som publik om det passar i tid & rum...skulle varit kul att få säga HEJ på riktigt, eller hur?

Linda:
Håller med ICA basic-baguetter håller måttet!
Precis så som du skriver upplever jag också det; man kör inte och "småhandlar" stup i kvarten - man blir fri att göra nåt annat - att spendera en hel dag hemma, och kunna prioritera annta som är mycket roligare!
Jag är också ENORMT tacksam för att jag har mat på bordet, tak över huvudet, värme och rinande vatten. Jag lever ett gott liv. Det vet jag. Och det är jag tacksam för vareviga dag. Jag tänker faktiskt så vaje dag. Fast att jag kan låta gnällig emellanåt. Men det brukar ordna sig. På nåt eller annat sätt. Jag ser positivt på livet. Älskar att leva. Livet är en utmaning. En rätt så spännande utmaning, egentligen. Kom an, livet! Jag är redo! :)
De tre böckerna du nämner har jag inte hört talas om - men de två första verkar snarlika. Måste kolla upp den tredje...

 
charlotte

charlotte

20 januari 2012 09:24

Hoppas hoppas du kan komma! Det är den 18 maj i Tomelilla. Tid och plats vet jag inte än. Men du ska få veta så fort jag vet. Som jag förstod det ska det finnas en scen någonstans, det var prat om att vi skulle sjunga utanför Hasse och Tage museet, men jag vet inte riktigt om det stämmer. Det skulle vara jätteroligt att säga hej! Vi är plötsligt över 40 personer i kören! Jag får hitta på något så att du känner igen mig. Brunhårig, ganska kort, glasögon...hm... precis som ALLA andra.
Nä det heter nötkött här kom jag på. Oxkött lät godare... vem vill liksom äta nötter??? ;) Suck ja denna mat, jag ska försöka börja med billiga veckan. Måste få ner kostnaderna och så ska jag börja baka igen. Tycker jag handlar jämt för att jag aldrig planerar. Det måste få ett slut för som du säger det finns roligare saker att göra än att handla på ICA eller vart man nu går. VI ska få Willy´s i närheten. Ja, det kan nog bli ganska bra det med. Inget ont om CityGross den butik som ligger 5 mil från oss är bättre än den vi har nära.
Dags att öva lite sång innan mor min dyker upp för då blir det varken hackat eller malet. Ha en fin helg! Så ses vi kanske i Tomelilla.

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Jenny

Jenny

20 januari 2012 18:52

Verkligen bra jobbat! Det är inspirerande att läsa :)
Jag försöker alltid handla billigt, men jag har vanan ( ovanan? ) att alltid läsa innehållsförteckningar och ibland innehåller de billiga varorna så konstiga ingredienser så jag kan inte förmå mig att handla dem. Tex så kom maken igår hem med torkade tranbär från Lidl. När jag kollade innehållsförteckningen så innehöll de även socker och rapsolja. Det kändes inte lika fräscht då längre (bläh!).

http://hallongumman.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards