LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 26 augusti 2011

Av Mynta - 26 augusti 2011 12:45

 

Så fick vi då premiärbesök i trädgården...


Är det inte lite lustigt då, att gästen väljer att presentera sig med hjälp av formen för Yin & Yang?

Som om den liksom vill säga:

"Hej, här kommer jag till er fantastiska trädgård och bidrar med lite kinesisk filosofi och visdom - titta; jag har redan funnit en vän som förstått mina fredliga avsikter; inte kan ni väl tycka illa om mig då???"



Andra händelser i trädgården:


Vi har påbörjat klippningen av vår oxelhäck.

Det är ingen LÅG häck, precis...vi har låtit den växa en del på höjden, eftersom vi gillar insynsskyddet den ger då.

Men nu måste vi klippa ner den rätt så rejält, för att föryngra den lite.

Häcken är gissningsvis från 40-talet, då även flera av våra grannar planterade en dito (har det sagts) längs sina tomtgränser.


Klippningen kommer att ta sin tid, men det får det göra. Vi lär få köra till återvinningscentralen i skytteltrafik, för att bli av med allt "klipp".

Här är några som gillade att få ta del av lite "klipp":

    

- Jättespännande!!!


Min kära mamma lockade ner mig ännu en gång till Citadellet i Landskrona, där Hemslöjden Skåne huserar.

Där pågick nämligen en utställning som heter

"Kronor, kransar & ringkuddar".


Utdrag från Hemslöjdens egen hemsida:


Sommarutställning

 

Kronor Kransar och Ringkuddar

Våra skånska slöjdare och konsthantverkare har fått fria händer att skapa något vackert för bruden och bröllopet. Här kan du se och köpa vackra kronor, gjorda i varierande material, som gräs, silver, tovat, björkris, tyg, papper mm. Ljuvliga kuddar att bära fram ringarna på, vävda broderade och massor av grannlåt och ny bruddräkter finns också att köpa eller inspireras av. Utställningen pågår tom 28 augusti.

 

Jag hade ju givetvis kameran med mig.

Helgen innan hade det precis varit Trädgårdsgille i Landskrona - ett årligt trädgårdsarrangemang  med gästföreläsare, skördegillen, öppna trädgårdar , utställningar, tävlingar m m.


I vallgraven runt Citadellet passerade vi några "rester" från gillet:


 

"Flottaste flotten".


 

Jag gillar "entren" till själva borggården.


Snyggaste glass-skylten har de också här:


 

- Eller hur?


Väl inne på utställningen, lät jag kameran klicka runt lite hur som helst.

Här följer en ordlös bildkavalkad:


                         

- Oerhört inspirerande!


Vi gick ut igen.

Mamma köpte glass åt oss:


 

Fin mamma i fin omgivning.


Vi avslutade vår utflykt på något som heter "Tomatens Hus".

Där säljs (och serveras!) tomater i alla former och färger man kan tänka sig:


 

Vi köpte med oss några lycopenstinna varianter innan hemfärd.


...så nu mår jag rätt bra, tror jag...






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Ovido - Quiz & Flashcards