LIVET ENLIGT MYNTA

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2011

Gröna kort

Av Mynta - 18 augusti 2011 21:14

 

Måste köpa nya gravljus till vårt lilla plåthus på trappan utanför ytterdörren -

det ser så mörkt och eländigt ut nu om kvällarna!


 

Kvällarna har varit lite kyligare ett tag nu - och vissa verkar vilja komma in i värmen inomhus...


 

Det är vår murreva, som även självsått sig så vackert i våra fönsterlådor, som vill in. Det roliga är, att den självsått sig just där den är som snyggast - i ytterkanterna på lådorna!


 

Här försöker den att ta sig in via ventilen ner i tvättstugan i källaren.

Som den värsta utomjording sprider den sina tentakler överallt...


...när det är meningen att den typ ska hålla sig här:


 

- Kring vår stenmur, så att den kan göra skäl för sitt namn!


Annat grönt problem just nu:


 

Ovälkomna inkräktare i slingerkrassen,

 i fönsterlådan på ANDRA sidan huset;

kålfjärilslarver.

 I massor.

 De käkar upp slingerkrassen så det står härliga till.

Inte alls kul - det är ju NU som krassen börjar se riktigt trevlig ut, med många blommor i olika vackra gulorangea nyanser!!!


När jag skulle fota den här kålfjärilslarven, blev nog kamerans zoom osäker på vad det var som gällde - ser ni att det tydligen fanns fler inkräktare vid fototillfället? Med 8 ben...



Vindruvorna ser jag dock INTE som något problem:


 

Snart kan vi nog börja skörda (innan trastarna hinner ta det mesta...)!


 

Ser ni förresten vad detta är för något?

Ett litet höstexperiment jag blev sugen på.

Känt av många före mig, men jag har själv aldrig fått tummarna loss att prova!


Börjar lite sådär i liten skala...

 
 
Emelia

Emelia

20 augusti 2011 14:20

Tack så jättemycket för den lilla lampan (ja allt annat också för den delen). Igår kväll kunde jag lugnt ligga och läsa utan att fredde gnällde över det starka ljuset. Tack! Kram E

http://emeliaandthecity.blogspot.com

 
Malin - Home on the range

Malin - Home on the range

20 augusti 2011 20:36

Ser ut som libsticka på tork :-)

http://www.homeonrange.blogspot.com

 
charlotte

charlotte

21 augusti 2011 09:43

Av någon märklig anledning kom jag att tänka på Avatar när jag såg din hängande växt på tork... ingen aning om vad det kan vara. Tack för alla fina gröna kort! Ljushuset - åh vilket foto.
kram!

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Ingen bild

Mynta

21 augusti 2011 22:27

Emelia:
Vad kul att ni kunde få användning för den direkt!!! Saknar dig redan...du MÅSTE lova att komma och hälsa på lite då och då...♥

Malin:
Visst är det libbsticka på tork! Jag tänkte prova att använda det som lite "buljong" i maträtterna under hösten...men jag har förstått att man måste ta det lite lugnt med mängden - den ger tydligen MYCKET smak!!! Har du någon egen erfarenhet av torkad libbsticka i matlagningen?

Charlotte:
Avatar??? En av mina favvefilmer...kan det vara att libbstickan påminner om alla de där hängande, fantastiska olika växterna som hela tiden omger rollfigurerna när de är i "djungeln"???
Gillar mitt ljushus jättemycket - men nu känner jag att jag måste göra det lite gladare med hjälp av lite ljus - just nu ser det ut som ett bortglömt stackars ödehus...

 
Ingen bild

Persilja

23 augusti 2011 17:24

Murreva (eller Murr Eva) så exotiskt. Tror int det finns här. Vackert är det iaf. Pöss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mynta - 15 november 2013 22:22


  ...för jag finns ju på Instagram under mitt alias; systerylle.   Just nu finns det inte längre tid för att blogga, utan mitt uttrycksbehov i form av (många)bilder och några få ord, får utlopp just där, på Instagram, istället.   Älskar ...

Av Mynta - 6 september 2013 23:11

    Vi är många som njuter av det härliga sensommarvädret, nu! Här syns den skickligaste soldyrkaren hemma hos oss...       Det fina vädret till trots, har jag börjat förbereda inför hösten; en del av uteväxterna i kruka har fått ko...

Av Mynta - 2 september 2013 00:30

    Ja...det är jag, det. Gillar ju bubblor. Bubblor som man kan omslutas av; där man bara kan vara sig själv. Fixade en rent fysisk bubbla häromdagen, när jag återfann hammockregnskyddet i vårt garagekaos.       Inuti denna bubbl...

Av Mynta - 28 augusti 2013 10:13

    Vill bara säga att jag lever, och att bloggen INTE upphört att existera. (Fast man skulle kunna tro det...)   Sommaren har varit god, och jag har levt i allra högsta välmåga. Haft 3 veckors skön semester, pulat i trädgården, tagit ha...

Av Mynta - 22 maj 2013 17:24

Går hemma och hostar och tycker lite synd om mig själv. Får idéer mitt i långtråkigheten.   Laborerar med typsnitt, färger och mönster... Funderar nämligen på att brodera  armband för att  lägga ut i shoppen på Signerat.se. ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards