LIVET ENLIGT MYNTA

Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Mynta - 2 augusti 2011 21:52



Känsliga läsare bör nu vänligen/lämpligen

 välja annan blogg...





 

Utvärdering: effektivaste flugfångaren har varit denna variant ;

 anno dazumal.

Efter att jag ändrade dess flytande innehåll från honungsvatten till äppelcidervinäger, har allehanda kryp drunknat som flugor (!?).

 (Kolla in Mr Big One!!!) (blä & dubbelblä).


  Äckelklibbvarianten har inte vart SÅ effektiv,  men mycket välmatchad med sin omgivning !

 (Så jag kan sova gott utan att liksom ha känslan av att sova på en skavande ärta...)


 

Sopbilen var här idag och tömde en av våra soptunnor. Vi sorterar i 8 olika fraktioner. Dagens tunna är den äckligaste - den töms var 14:e dag.  (Innehåller komposterbart avfall, restavfall, färgat glas samt plastförpackningar...)

Under sommaren når den sitt ultimata äckelstadium. Jag drar mig i det lääängsta för att slänga snabbgroende (läs fluglarvframkallande el på REN skånska; pådingasopor, såsom t ex rått kött, rester m m). Men pådingarna är ett ofrånkomligt faktum - de kan bara bekämpas med såpa, vatten och skurborste var fjortonde dag efter tömning...så det är vad jag fick pyssla med när jag kom hem efter jobb kl 19 idag. Inte min favvesyssla, direkt. Men gör inte jag det - gör ingen annan det heller. Suck. Djup tyck-synd-om-mig-suck.


 

Vilken TUR då, att jag kan trösta mig med något så sötslibbigt somVispat ägg (så kallade vi det hemma).

Vispat ägg är typ som äggtoddy, fast utan alkohol. Detta har jag "tröstat" mig med ända sedan jag var liten och fick förtroendet att använda familjens elvisp...PERFEKT sötsugssläckare!!

 Tag 1 - 2 äggulor (3 - 4 om du använder Chabovarianten),

samt obehagligt mycket strösocker.

Vispa samman tills det blir vitaktigt och TJOCKT.

 Är du chokladsugen; ös i lite kakao!

Sleva i dig - gärna med en Irish Coffee-sked.

MUUUMS!!!

 Åt helvete med GI - detta är du ALLTID värd - tro mig!


  En annan tröst efter allt äckelpäckel, är min lilla hönsfamilj, som växer så det knakar!

Nu först, börjar jag bli rätt så säker på att de nio kycklingarna består av följande könsfördelning:

6 tuppar och 3 hönor.

FAN.

Rent ut sagt.

VARFÖRmånga tuppar???


Vi kan bara behålla EN.

 Den enda svarta.

Resten måste vi antingen sälja, skänka eller avliva...nån som vill ha en liten bedårande Chabotupp med en fantastisk barndom i sin lilla ryggsäck???

-  Hör av dig!

(Inte lönt att ens tänka tanken att kunna  göra en smarrig Coq au vin - de är ALLDELES för SMÅÅÅ!!! Så forget it.)

 FEM stycken Chabotuppar till allmänhetens förfogande, alltså.

Mejla mig - adressen finns under min "Presentation".


  Jag kan även trösta mig med att min egensådda slingerkrasse tog sig och växte (såinåttahelvete!!!).

Nu börjar den kräääla sig fram under trädgårdsbordet, samt sprida sina tentakler över halva vardagsrumsfönstret...är det läge att bli orolig och tänka på Orson Welles'  "The War of the Worlds" nu, tror ni???


 

Jag klagade på den skånska sommaren. F'låt.

(Kan ni liksom SE på fotot ovan, hur klibbigt & varmt det är???)

Idag hade vi 30 grader varmt. 30 grader kvävande fuktig värme. Igen.

Not normal.

Då får det hellre vara svalt och regna lite pö om pö, faktiskt.


Säger den aldrig nöjda.

Usch, jag tar tillbaks.

Det får bli som det blir. Vissa skeenden ligger utom min påverkan.

Får försöka inse det, och finna ro i det. Luuugn och fiiin.


Nej - nu skiter jag i allt och lyssnar på den ABSOLUT BÄST LUGNANDE låten för tillfället:



Den laddar mig för en hel lång arbetsdag.

Och mer därtill.

Spelar på högsta volym

(och sjunger med fullt utvecklad låtsasengelska...),

i min lilla blommiga Flora på väg till jobb,

med fullt nervevade rutor (rain OR shine) ,

och känner mig friii som fågeln.



SÅÅÅ totalt förlösande.



  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Hälsa på hos mitt "OFOG":

Runtomkring

           

Hemmahuset

 

       

Trädgården

 

  

 Hönshuset

 

      

En del av flocken 

 

  

 Vardagsvåndor...

 

 

  

 

Gräddbullen  

 

  

Middagsfixande

 

  

Pysslande

 

  

Bakande

 

 

 

Lyssnande


Skapa flashcards